Code oranje

Redactie Redactie
• Laatste update:

De laatste tijd is excessief geïnvesteerd in productiecapaciteit met een flinke overcapaciteit als gevolg. Analisten zien veel overeenkomst met het klassieke piramidespel. En de vraag is al lang niet meer of de Chinese overheid en de banken deze negatieve ontwikkelingen zouden kunnen keren. Het is alleen nog maar de vraag wanneer de Chinese economie implodeert.

In dezelfde slechte maand januari maakte de Chinese overheid bovendien een ongekende verscherping van de milieuwetgeving voor de automobielindustrie bekend: de gemiddelde brandstofverbruikscijfers moeten op korte termijn drastisch omlaag. Producenten zullen stevig moeten investeren om aan de strenge voorschriften te kunnen voldoen. En het is letterlijk slikken of stikken, want de smog in China is ondraaglijk. Code oranje – zodanig zelfs dat vele welgestelde Chinezen alleen nog maar willen emigreren.

Verkopen in China wordt duur door de verscherpte regels.

Al met al ontwikkelingen met lastig in te schatten gevolgen voor het herstel van de eurozone en de emerging markets. In elk geval zal verkopen in China duur worden door verscherpte milieuwetgeving en toenemende concurrentie in een stagnerende markt. En nergens ter wereld is nog een uitlaatklep voor overcapaciteit. De onverwachte stagnatie van de verkoop in groeimarkten, de pan uitrijzende ontwikkelingskosten en de onzekerheid over valutafluctuaties worden het genadeschot voor een aantal autoproducenten dat toch al in deplorabele financiële omstandigheden verkeert.

Nederlandse merkdealers moeten daarom niet langer focussen op lokale verkoopsuccessen, maar kijken naar de wereldwijde performance van hun producent. Zijn design, productie en verkoop goed gespreid over Europa, Azië en Amerika? Allemaal bitter noodzakelijk om global player te blijven. En daarbij is continuïteit nu meer dan ooit afhankelijk van de hoogte van de R&D budgetten voor innovatieve technologie, efficiënte productie en frequente modelwisselingen. Voor zwakke broeders is het ook code oranje.

ARJEN DE JONG, EXECUTIVE SEARCH NMC NIJSSE EN EX ALG. DIRECTEUR BMW GROUP NL, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Code oranje | Automotive Online

Code oranje

Redactie Redactie
• Laatste update:

De laatste tijd is excessief geïnvesteerd in productiecapaciteit met een flinke overcapaciteit als gevolg. Analisten zien veel overeenkomst met het klassieke piramidespel. En de vraag is al lang niet meer of de Chinese overheid en de banken deze negatieve ontwikkelingen zouden kunnen keren. Het is alleen nog maar de vraag wanneer de Chinese economie implodeert.

In dezelfde slechte maand januari maakte de Chinese overheid bovendien een ongekende verscherping van de milieuwetgeving voor de automobielindustrie bekend: de gemiddelde brandstofverbruikscijfers moeten op korte termijn drastisch omlaag. Producenten zullen stevig moeten investeren om aan de strenge voorschriften te kunnen voldoen. En het is letterlijk slikken of stikken, want de smog in China is ondraaglijk. Code oranje – zodanig zelfs dat vele welgestelde Chinezen alleen nog maar willen emigreren.

Verkopen in China wordt duur door de verscherpte regels.

Al met al ontwikkelingen met lastig in te schatten gevolgen voor het herstel van de eurozone en de emerging markets. In elk geval zal verkopen in China duur worden door verscherpte milieuwetgeving en toenemende concurrentie in een stagnerende markt. En nergens ter wereld is nog een uitlaatklep voor overcapaciteit. De onverwachte stagnatie van de verkoop in groeimarkten, de pan uitrijzende ontwikkelingskosten en de onzekerheid over valutafluctuaties worden het genadeschot voor een aantal autoproducenten dat toch al in deplorabele financiële omstandigheden verkeert.

Nederlandse merkdealers moeten daarom niet langer focussen op lokale verkoopsuccessen, maar kijken naar de wereldwijde performance van hun producent. Zijn design, productie en verkoop goed gespreid over Europa, Azië en Amerika? Allemaal bitter noodzakelijk om global player te blijven. En daarbij is continuïteit nu meer dan ooit afhankelijk van de hoogte van de R&D budgetten voor innovatieve technologie, efficiënte productie en frequente modelwisselingen. Voor zwakke broeders is het ook code oranje.

ARJEN DE JONG, EXECUTIVE SEARCH NMC NIJSSE EN EX ALG. DIRECTEUR BMW GROUP NL, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.