Juryrapport automotive manager van het jaar 2014

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarna vinden stevige assessments plaats, uitgevoerd door Heiwegen Executive en KPMG. Er worden drie managers genomineerd; omdat er één om persoonlijke redenen zijn nominatie teruggaf, bleven er twee kandidaten over.

De jury

De jury bestaat uit: Oscar Kneppers (ceo Rockstart), de voormalige winnaars Rob Oudshoorn (lid raad van bestuur Pon Holdings) en Norbert van den Eijnden (ceo Alphabet International) en juryvoorzitter Michaël van Straalen (voorzitter MKB Nederland).

De prijs

De winnaar ontvangt het bronzen beeld ‘De Manager’ van de Rotterdamse kunstenaar Maurice den Boer. Het beeld wordt gemaakt volgens de cire perdue (verloren was) methode. Het is geplaatst op een zwart marmeren voet.

Winnaar: ERIC BERKHOF VAN MOSSEL GROEP

Eric Berkhof heeft er niet voor gestudeerd, voor het managerschap. Hij heeft het zich eigen gemaakt, of beter gezegd: zich eigen moeten maken vanwege de uitzonderlijke groei van zijn bedrijf in de afgelopen jaren. De man die bekend stond om de botte bijl, ontwikkelde zich tot een coach die onvoorwaardelijk achter zijn mensen blijft staan en ze de ruimte geeft om hun eigen ideeën uit te werken. “Een leider moet zijn eigen doel bepalen maar open staan voor een zijweg”, zoals hij zelf zegt. Berkhof ontwikkelde vanuit zijn ondernemerschap de vaardigheden van een topmanager. Dat maakt zijn kandidatuur voor een management-award meer dan logisch. Onder zijn leiding is de Van Mossel Groep uitgegroeid tot één van de best renderende VAG-dealerholdings, met 19 vestigingen. Daarnaast vallen onder meer enkele schadebedrijven en één van de grootste universele leasemaatschappijen van Nederland onder de groep. Deze leasemaatschappij is inmiddels goed voor het grootste deel van de winst van het bedrijf, wat aangeeft dat Berkhof al zijn activiteiten zeer serieus neemt. Berkhof eist van elke divisie dat er wordt gedacht vanuit groepsbelang, met het idee dat je intern altijd een betere deal moet kunnen halen dan extern. “Je mist immers acquisitiekosten.”

Bevlogenheid

Een van de belangrijkste wapenfeiten van Berkhof is de overname van Directlease en J&T Autolease, waarmee hij met een totaal van 30 duizend leasecontracten in één klap een topspeler werd op de leasemarkt. Het out-of-de-box denken spreekt de jury aan: Berkhof deed de overname samen met keukengigant Mandemakers. Met het opzetten van privéleaseconcepten laat Berkhof zien dat hij manieren zoekt om in te spelen op het veranderende consumentengedrag, waarbij autobezit steeds minder belangrijk lijkt. Vooral het feit dat Berkhof hier al mee bezig was ruim voordat dit een trend werd, maakt hem onderscheidend. “Ik was er eigenlijk te vroeg bij”, zegt hij zelf, “want in eerste instantie kwam het niet van de grond.”

Berkhof plaatst nadrukkelijk niet zichzelf, maar het bedrijf en de medewerkers op de voorgrond. Dat blijkt alleen al uit het feit dat de groep nog altijd Van Mossel heet, en niet Berkhof. Dat hij in zijn 25 jaar als ondernemer nog nooit verlies heeft geleden, geeft volgens de jury aan dat hij tijdig de juiste maatregelen neemt. “Hij is altijd in de weer en zoekt daarbij grenzen op. Hij exporteerde al auto's voordat iedereen dat deed en ziet overal handel in”, aldus de jury. Berkhof is een ondernemer met lef. En zo iemand heeft de branche op dit moment nodig. “Een crisis is een kans om verder te groeien”, vindt Berkhof. De verkoopcrisis van vorig jaar lijkt hem dan ook nauwelijks te hebben gedeerd. “Die kwam ook niet als een verrassing, die van 2008 wel. Ik slaap nu ook stukken beter dan vijf jaar geleden”, aldus Berkhof zelf.

Volgens de medewerkers:

“Hij praat net zo gemakkelijk met banken als met de mensen op de werkvloer. Hij weet beide op de juiste manier te benaderen.”

“Hij laat zich niet door tegenslagen ontmoedigen. Hij is gepassioneerd in wat hij doet en dat werkt aanstekelijk.”

Finalist: LÉAN VERSTOEP KIA MOTORS NEDERLAND

Léan Verstoep is een manager by book. Onberispelijk, degelijk, betrouwbaar. Iemand die je de winkel met een gerust hart kunt toevertrouwen. Maar ook iemand die op een nette manier impopulaire maatregelen durft te nemen. Onder leiding van Léan Verstoep is Kia uitgegroeid tot een top 5 speler in de branche. Het dealernetwerk is op een nette maar rechtlijnige manier geherstructureerd, zodat er door de partners een goed rendement gemaakt kan worden. Het netwerk telt nu 46 contractpartners, die in totaal 223 auto's per salesoutlet verkopen. Daarmee scoort Kia ruim boven het marktgemiddelde van 166 verkochte auto's per outlet. Ook heeft Kia de meest tevreden leaserijders. Resultaten om trots op te zijn.

Bij een importeur is het moeilijk te bepalen wat de directeur zelf kan bepalen en wat er door de fabrikant wordt opgelegd – en dat geldt ook voor Kia, of misschien zelfs wel juist bij Kia. “Want het blijven toch Koreanen, die zitten overal bovenop”, aldus de jury. “Dat je daarmee om kunt gaan, dat is knap.” Verstoep zoekt niet de discussie, maar creëert vrijheden en benut deze.

Verstoep is gedreven en ambitieus. Zo nam hij bijvoorbeeld de burgemeester van Amsterdam mee naar de Kia-fabriek tijdens een handelsmissie in Zuid-Korea en wist op die manier aandacht te krijgen voor het belang van zuinige auto's voor de Nederlandse zakelijke markt. Verstoep is een echte manager. Een directeur die op veel verschillende posities in de autobranche tot zijn recht zal komen; iemand aan wie je vol vertrouwen je bedrijf uit handen durft te geven. “Hij wikt en weegt. Heeft enorm veel kennis en weet deze op de juiste manier in te zetten.”

Gelukkig

Net als Berkhof zit Verstoep 25 jaar in het vak. Kenmerkend voor zijn rustige maar duidelijke managementstijl is dat hij nergens met heibel vertrok, ook niet in tijden van een herstructurering. Het merk Kia mag zich gelukkig prijzen met zo'n manager, vindt de jury, die oog heeft voor het belang van de partners, medewerkers en het merk, en deze met elkaar in harmonie weet te brengen.

Volgens de medewerkers:

“Hij weet precies wat hij wil en hoe het te bereiken. Soms vereist dat een lichte koerswijziging om ‘Korea’ tevreden te houden. Maar dat heeft nooit een negatieve invloed op zijn humeur. Hij is echt zelden chagrijnig.”

“Medewerkers krijgen veel vrijheid mits er goede afstemming plaatsvindt. Iedereen mag fouten maken, maar hij accepteert het niet als mensen afspraken niet nakomen.”




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Juryrapport automotive manager van het jaar 2014 | Automotive Online

Juryrapport automotive manager van het jaar 2014

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarna vinden stevige assessments plaats, uitgevoerd door Heiwegen Executive en KPMG. Er worden drie managers genomineerd; omdat er één om persoonlijke redenen zijn nominatie teruggaf, bleven er twee kandidaten over.

De jury

De jury bestaat uit: Oscar Kneppers (ceo Rockstart), de voormalige winnaars Rob Oudshoorn (lid raad van bestuur Pon Holdings) en Norbert van den Eijnden (ceo Alphabet International) en juryvoorzitter Michaël van Straalen (voorzitter MKB Nederland).

De prijs

De winnaar ontvangt het bronzen beeld ‘De Manager’ van de Rotterdamse kunstenaar Maurice den Boer. Het beeld wordt gemaakt volgens de cire perdue (verloren was) methode. Het is geplaatst op een zwart marmeren voet.

Winnaar: ERIC BERKHOF VAN MOSSEL GROEP

Eric Berkhof heeft er niet voor gestudeerd, voor het managerschap. Hij heeft het zich eigen gemaakt, of beter gezegd: zich eigen moeten maken vanwege de uitzonderlijke groei van zijn bedrijf in de afgelopen jaren. De man die bekend stond om de botte bijl, ontwikkelde zich tot een coach die onvoorwaardelijk achter zijn mensen blijft staan en ze de ruimte geeft om hun eigen ideeën uit te werken. “Een leider moet zijn eigen doel bepalen maar open staan voor een zijweg”, zoals hij zelf zegt. Berkhof ontwikkelde vanuit zijn ondernemerschap de vaardigheden van een topmanager. Dat maakt zijn kandidatuur voor een management-award meer dan logisch. Onder zijn leiding is de Van Mossel Groep uitgegroeid tot één van de best renderende VAG-dealerholdings, met 19 vestigingen. Daarnaast vallen onder meer enkele schadebedrijven en één van de grootste universele leasemaatschappijen van Nederland onder de groep. Deze leasemaatschappij is inmiddels goed voor het grootste deel van de winst van het bedrijf, wat aangeeft dat Berkhof al zijn activiteiten zeer serieus neemt. Berkhof eist van elke divisie dat er wordt gedacht vanuit groepsbelang, met het idee dat je intern altijd een betere deal moet kunnen halen dan extern. “Je mist immers acquisitiekosten.”

Bevlogenheid

Een van de belangrijkste wapenfeiten van Berkhof is de overname van Directlease en J&T Autolease, waarmee hij met een totaal van 30 duizend leasecontracten in één klap een topspeler werd op de leasemarkt. Het out-of-de-box denken spreekt de jury aan: Berkhof deed de overname samen met keukengigant Mandemakers. Met het opzetten van privéleaseconcepten laat Berkhof zien dat hij manieren zoekt om in te spelen op het veranderende consumentengedrag, waarbij autobezit steeds minder belangrijk lijkt. Vooral het feit dat Berkhof hier al mee bezig was ruim voordat dit een trend werd, maakt hem onderscheidend. “Ik was er eigenlijk te vroeg bij”, zegt hij zelf, “want in eerste instantie kwam het niet van de grond.”

Berkhof plaatst nadrukkelijk niet zichzelf, maar het bedrijf en de medewerkers op de voorgrond. Dat blijkt alleen al uit het feit dat de groep nog altijd Van Mossel heet, en niet Berkhof. Dat hij in zijn 25 jaar als ondernemer nog nooit verlies heeft geleden, geeft volgens de jury aan dat hij tijdig de juiste maatregelen neemt. “Hij is altijd in de weer en zoekt daarbij grenzen op. Hij exporteerde al auto's voordat iedereen dat deed en ziet overal handel in”, aldus de jury. Berkhof is een ondernemer met lef. En zo iemand heeft de branche op dit moment nodig. “Een crisis is een kans om verder te groeien”, vindt Berkhof. De verkoopcrisis van vorig jaar lijkt hem dan ook nauwelijks te hebben gedeerd. “Die kwam ook niet als een verrassing, die van 2008 wel. Ik slaap nu ook stukken beter dan vijf jaar geleden”, aldus Berkhof zelf.

Volgens de medewerkers:

“Hij praat net zo gemakkelijk met banken als met de mensen op de werkvloer. Hij weet beide op de juiste manier te benaderen.”

“Hij laat zich niet door tegenslagen ontmoedigen. Hij is gepassioneerd in wat hij doet en dat werkt aanstekelijk.”

Finalist: LÉAN VERSTOEP KIA MOTORS NEDERLAND

Léan Verstoep is een manager by book. Onberispelijk, degelijk, betrouwbaar. Iemand die je de winkel met een gerust hart kunt toevertrouwen. Maar ook iemand die op een nette manier impopulaire maatregelen durft te nemen. Onder leiding van Léan Verstoep is Kia uitgegroeid tot een top 5 speler in de branche. Het dealernetwerk is op een nette maar rechtlijnige manier geherstructureerd, zodat er door de partners een goed rendement gemaakt kan worden. Het netwerk telt nu 46 contractpartners, die in totaal 223 auto's per salesoutlet verkopen. Daarmee scoort Kia ruim boven het marktgemiddelde van 166 verkochte auto's per outlet. Ook heeft Kia de meest tevreden leaserijders. Resultaten om trots op te zijn.

Bij een importeur is het moeilijk te bepalen wat de directeur zelf kan bepalen en wat er door de fabrikant wordt opgelegd – en dat geldt ook voor Kia, of misschien zelfs wel juist bij Kia. “Want het blijven toch Koreanen, die zitten overal bovenop”, aldus de jury. “Dat je daarmee om kunt gaan, dat is knap.” Verstoep zoekt niet de discussie, maar creëert vrijheden en benut deze.

Verstoep is gedreven en ambitieus. Zo nam hij bijvoorbeeld de burgemeester van Amsterdam mee naar de Kia-fabriek tijdens een handelsmissie in Zuid-Korea en wist op die manier aandacht te krijgen voor het belang van zuinige auto's voor de Nederlandse zakelijke markt. Verstoep is een echte manager. Een directeur die op veel verschillende posities in de autobranche tot zijn recht zal komen; iemand aan wie je vol vertrouwen je bedrijf uit handen durft te geven. “Hij wikt en weegt. Heeft enorm veel kennis en weet deze op de juiste manier in te zetten.”

Gelukkig

Net als Berkhof zit Verstoep 25 jaar in het vak. Kenmerkend voor zijn rustige maar duidelijke managementstijl is dat hij nergens met heibel vertrok, ook niet in tijden van een herstructurering. Het merk Kia mag zich gelukkig prijzen met zo'n manager, vindt de jury, die oog heeft voor het belang van de partners, medewerkers en het merk, en deze met elkaar in harmonie weet te brengen.

Volgens de medewerkers:

“Hij weet precies wat hij wil en hoe het te bereiken. Soms vereist dat een lichte koerswijziging om ‘Korea’ tevreden te houden. Maar dat heeft nooit een negatieve invloed op zijn humeur. Hij is echt zelden chagrijnig.”

“Medewerkers krijgen veel vrijheid mits er goede afstemming plaatsvindt. Iedereen mag fouten maken, maar hij accepteert het niet als mensen afspraken niet nakomen.”




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.