Britse schademarkt ligt voor het grijpen

Engeland lonkt

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Engelse schademarkt ligt al jaren op zijn gat. Aan schadeherstel is nauwelijks te verdienen, maar ook de verzekeraars zelf staan onder druk – dus het tij lijkt niet snel gekeerd te kunnen worden (zie kader De Engelse schademarkt). Groot-Brittannië telt vierduizend schadeherstelbedrijven, die gezamenlijk een omzet van ongeveer 3,5 miljard Engelse pond (4,2 miljard euro) te verdelen hebben. Ter vergelijking: in Nederland verdelen ongeveer tweeduizend bedrijven een omzet van 1,3 miljard euro. In Engeland slagen verzekeraars er al twintig jaar niet in om een goede winst te maken en zoeken naar manieren om de schadelast verder te verlagen. Dat maakt het een uitdagende tijd en wellicht ook het ideale moment voor nieuwe toetreders van het continent.

Het fenomeen ‘schadeherstelketen’ is natuurlijk niet nieuw aan de andere kant van de Noordzee. De grootste onafhankelijke filiaalketen is Nationwide, met 69 bedrijven en een jaaromzet van ongeveer 140 miljoen pond. Plaats twee wordt ingenomen door Just Car Clinic (26 bedrijven, omzet 43 miljoen pond). De Engelse markt kent echter ook nog een aantal ketens die eigendom zijn van verzekeraars. Zo heeft RBS een keten van zestien bedrijven (de UK Assistance Accident Repair Centres), Aviva zeventien (Solus) en RSA zes (Quality Repair). Ondanks hun bescheiden aantal nemen ze een zeer sterke positie in de markt in.

De Engelse schademarkt

De Engelse schademarkt is de grootste in Europa. Er zijn zo'n 23 miljoen autopolissen actief. Toch is de verzekeringsindustrie verlieslatend. In 2012 maakten de gezamenlijke verzekeraars 285 miljoen pond verlies. Ook ligt de Britse automotive onder vuur van de Britse mededingingsautoriteit in verband met toenemende polisprijzen.

Grotere netwerken

De belangrijkste verandering op de Engelse markt is dat steeds meer universele bedrijven kiezen voor aansluiting bij een netwerk. De meest succesvolle ketens zijn Fix Auto (jaaromzet 90 miljoen pond), Vizion Network en Selsia, een 85 vestigingen tellende franchiseketen die sinds juni vorig jaar onderdeel is van CRE (de moedermaatschappij van de Nederlandse schadeketen ASN). Michael Jeal, eigenaar van schadeherstelbedrijf MJ Autosprays, verwacht dat deze internationalisering van ketens doorzet. “Verzekeraars en fleetowners zoeken steeds meer naar Europese oplossingen in plaats van landelijke. Zij willen dat hun internationale vloot overal op dezelfde manier en tegen dezelfde condities wordt gerepareerd zodat hun berijders overal dezelfde service krijgen”, denkt hij. “In elk land een andere tender moeten uitschrijven voor schadeservice is zonde van het geld voor internationale leasemaatschappijen. En als ketens landelijk een formule op kunnen tuigen, waarom dan niet internationaal?”

Ook in Engeland is de markt inmiddels in een stadium gekomen waarbij er wordt gekeken naar het ‘opknippen’ van schades in complex en snel. “We moeten meer de focus leggen op kleine reparaties. Door die in aparte werkplaatsen af te handelen, hebben we in de hoofdvestiging meer aandacht voor de complexe schades”, aldus Phil Ewbank, eigenaar van een schadebedrijf dat lid is van Fix Auto. Nederlandse schadeketens die over de landsgrenzen kijken, zoals Care, ABS en ASN, hebben soortgelijke concepten, zoals Quickrepair, Onedayrepair of juist speciale vestigingen voor complexe schades zoals CareTech.

Haat-liefde

Het fenomeen van mobiele reparaties lijkt in Engeland al wel een vaste voet aan de grond te hebben, getuige de samenwerking tussen Fix Auto en AutoRestore, een groep van 150 mobiele schadeherstellers. In Nederland loopt dit proces moeizamer; het in 2012 gestarte Deukland.nl maakte eind vorig jaar een herstart met zijn mobiele reparatieformule, die nog maar een handvol franchisenemers kent.

In Engeland geldt overigens, net als in andere Europese landen en Nederland, dat de relatie tussen herstellers en verzekeraars een haat-liefdeverhouding is. Waarbij in Engeland de advocaten, tussenpersonen en accidentmanagementagency's de belangrijkste rol vervullen. Ook loopt er een onderzoek naar mogelijke fraudepraktijken, prijsafspraken tussen lakkenleveranciers en herstelbedrijven. Al met al is de Engelse schadebranche toe aan verandering, vooral aan meer transparantie en internationalisering. Dat laatste biedt kansen voor Europese formules.

Peter Lammerts (CRE): Conservatieve markt

“De Engelse markt is erg conservatief”, zegt Peter Lammerts, scheidend directeur van CR. CRE is de moedermaatschappij van ASN en rolt deze Nederlandse schadeformule in andere Europese landen uit. “Opdrachtgevers hebben de schadeherstellers behoorlijk uitgeknepen, maar gericht op de techniek”, aldus Lammerts. “En dat je moet je juist bij de herstellers laten. We begrijpen de noodzaak tot schadelastbeheersing maar vinden dat er aan de proceskant voor beide partijen iets te winnen valt. Daar richten wij ons nu op.”

Derde partij

In Engeland zijn er verschillende belanghebbenden die nog tussen de schadebedrijven en opdrachtgevers inhangen, weet ook Lammerts. “Er zijn schadeclaimbureaus, verhaalbureaus en advocaten die hun dienstverlening aanbieden aan de opdrachtgevers. Zelfs het vervangend vervoer wordt via een derde partij geregeld. In Nederland is dat allemaal bij de ketens neergelegd en dat werkt prima.”

Over de internationalisering zegt Lammerts: “Wij merken inderdaad dat steeds meer leasemaatschappijen een uniforme afhandeling willen voor de landen waarin ze actief zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Engeland lonkt | Automotive Online
Britse schademarkt ligt voor het grijpen

Engeland lonkt

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Engelse schademarkt ligt al jaren op zijn gat. Aan schadeherstel is nauwelijks te verdienen, maar ook de verzekeraars zelf staan onder druk – dus het tij lijkt niet snel gekeerd te kunnen worden (zie kader De Engelse schademarkt). Groot-Brittannië telt vierduizend schadeherstelbedrijven, die gezamenlijk een omzet van ongeveer 3,5 miljard Engelse pond (4,2 miljard euro) te verdelen hebben. Ter vergelijking: in Nederland verdelen ongeveer tweeduizend bedrijven een omzet van 1,3 miljard euro. In Engeland slagen verzekeraars er al twintig jaar niet in om een goede winst te maken en zoeken naar manieren om de schadelast verder te verlagen. Dat maakt het een uitdagende tijd en wellicht ook het ideale moment voor nieuwe toetreders van het continent.

Het fenomeen ‘schadeherstelketen’ is natuurlijk niet nieuw aan de andere kant van de Noordzee. De grootste onafhankelijke filiaalketen is Nationwide, met 69 bedrijven en een jaaromzet van ongeveer 140 miljoen pond. Plaats twee wordt ingenomen door Just Car Clinic (26 bedrijven, omzet 43 miljoen pond). De Engelse markt kent echter ook nog een aantal ketens die eigendom zijn van verzekeraars. Zo heeft RBS een keten van zestien bedrijven (de UK Assistance Accident Repair Centres), Aviva zeventien (Solus) en RSA zes (Quality Repair). Ondanks hun bescheiden aantal nemen ze een zeer sterke positie in de markt in.

De Engelse schademarkt

De Engelse schademarkt is de grootste in Europa. Er zijn zo'n 23 miljoen autopolissen actief. Toch is de verzekeringsindustrie verlieslatend. In 2012 maakten de gezamenlijke verzekeraars 285 miljoen pond verlies. Ook ligt de Britse automotive onder vuur van de Britse mededingingsautoriteit in verband met toenemende polisprijzen.

Grotere netwerken

De belangrijkste verandering op de Engelse markt is dat steeds meer universele bedrijven kiezen voor aansluiting bij een netwerk. De meest succesvolle ketens zijn Fix Auto (jaaromzet 90 miljoen pond), Vizion Network en Selsia, een 85 vestigingen tellende franchiseketen die sinds juni vorig jaar onderdeel is van CRE (de moedermaatschappij van de Nederlandse schadeketen ASN). Michael Jeal, eigenaar van schadeherstelbedrijf MJ Autosprays, verwacht dat deze internationalisering van ketens doorzet. “Verzekeraars en fleetowners zoeken steeds meer naar Europese oplossingen in plaats van landelijke. Zij willen dat hun internationale vloot overal op dezelfde manier en tegen dezelfde condities wordt gerepareerd zodat hun berijders overal dezelfde service krijgen”, denkt hij. “In elk land een andere tender moeten uitschrijven voor schadeservice is zonde van het geld voor internationale leasemaatschappijen. En als ketens landelijk een formule op kunnen tuigen, waarom dan niet internationaal?”

Ook in Engeland is de markt inmiddels in een stadium gekomen waarbij er wordt gekeken naar het ‘opknippen’ van schades in complex en snel. “We moeten meer de focus leggen op kleine reparaties. Door die in aparte werkplaatsen af te handelen, hebben we in de hoofdvestiging meer aandacht voor de complexe schades”, aldus Phil Ewbank, eigenaar van een schadebedrijf dat lid is van Fix Auto. Nederlandse schadeketens die over de landsgrenzen kijken, zoals Care, ABS en ASN, hebben soortgelijke concepten, zoals Quickrepair, Onedayrepair of juist speciale vestigingen voor complexe schades zoals CareTech.

Haat-liefde

Het fenomeen van mobiele reparaties lijkt in Engeland al wel een vaste voet aan de grond te hebben, getuige de samenwerking tussen Fix Auto en AutoRestore, een groep van 150 mobiele schadeherstellers. In Nederland loopt dit proces moeizamer; het in 2012 gestarte Deukland.nl maakte eind vorig jaar een herstart met zijn mobiele reparatieformule, die nog maar een handvol franchisenemers kent.

In Engeland geldt overigens, net als in andere Europese landen en Nederland, dat de relatie tussen herstellers en verzekeraars een haat-liefdeverhouding is. Waarbij in Engeland de advocaten, tussenpersonen en accidentmanagementagency's de belangrijkste rol vervullen. Ook loopt er een onderzoek naar mogelijke fraudepraktijken, prijsafspraken tussen lakkenleveranciers en herstelbedrijven. Al met al is de Engelse schadebranche toe aan verandering, vooral aan meer transparantie en internationalisering. Dat laatste biedt kansen voor Europese formules.

Peter Lammerts (CRE): Conservatieve markt

“De Engelse markt is erg conservatief”, zegt Peter Lammerts, scheidend directeur van CR. CRE is de moedermaatschappij van ASN en rolt deze Nederlandse schadeformule in andere Europese landen uit. “Opdrachtgevers hebben de schadeherstellers behoorlijk uitgeknepen, maar gericht op de techniek”, aldus Lammerts. “En dat je moet je juist bij de herstellers laten. We begrijpen de noodzaak tot schadelastbeheersing maar vinden dat er aan de proceskant voor beide partijen iets te winnen valt. Daar richten wij ons nu op.”

Derde partij

In Engeland zijn er verschillende belanghebbenden die nog tussen de schadebedrijven en opdrachtgevers inhangen, weet ook Lammerts. “Er zijn schadeclaimbureaus, verhaalbureaus en advocaten die hun dienstverlening aanbieden aan de opdrachtgevers. Zelfs het vervangend vervoer wordt via een derde partij geregeld. In Nederland is dat allemaal bij de ketens neergelegd en dat werkt prima.”

Over de internationalisering zegt Lammerts: “Wij merken inderdaad dat steeds meer leasemaatschappijen een uniforme afhandeling willen voor de landen waarin ze actief zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.