Brandstoffenmix: uit alle `vaten` tappen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor de branche is daarbij een cruciaal onderwerp het uitwerken van wat als werktitel heeft ‘visie op de brandstoff enmix’. RAI Vereniging is nauw betrokken bij de discussie aan de diverse tafels, waarbij ook leden van diverse merken hun specifieke kennis inbrengen.

Huiselijk gezegd betekent dit antwoord op de vraag: ‘waar rijden, varen en vliegen we straks op als ons doel is verkeer en vervoer op termijn CO2-neutraal te laten zijn’. Dat zal een mix zijn van bijvoorbeeld LNG/CNG, groengas, diesel, benzine, waterstof, elektriciteit en biobrandstoff en. De afgesproken doelstellingen zijn immers zo ambitieus dat daarvoor al het beschikbare moet worden ingezet.

Eind januari is, onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een start gemaakt met het project brandstoff enmix, dat nog voor de zomer moet leiden tot een eindadvies. Voor het zover is staan nog zes vergaderdagen gepland aan zeven overlegtafels, met meer dan 100 deelnemers. Het zal een tijdintensief, en mogelijk ook moeizaam proces zijn omdat niet alle betrokken partijen hetzelfde denken over de optimale brandstoff enmix.

Technologieneutraal

RAI Vereniging stelt ‘technologieneutraliteit’ voorop. Dus niet de specifieke technologie of brandstof die wordt ingezet is van belang, maar alleen de daarmee te behalen milieudoelen tellen. Partijen bij dit overleg lijken wel eens te denken dat er één oplossing zou zijn voor het CO2-vraagstuk. Maar willen we op een robuuste manier vormgeven aan toekomstbestendige mobiliteit, dan hebben we een brandstoff enmix in de volle breedte nodig, met een bijhorende, goed dekkende infrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Brandstoffenmix: uit alle `vaten` tappen | Automotive Online

Brandstoffenmix: uit alle `vaten` tappen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor de branche is daarbij een cruciaal onderwerp het uitwerken van wat als werktitel heeft ‘visie op de brandstoff enmix’. RAI Vereniging is nauw betrokken bij de discussie aan de diverse tafels, waarbij ook leden van diverse merken hun specifieke kennis inbrengen.

Huiselijk gezegd betekent dit antwoord op de vraag: ‘waar rijden, varen en vliegen we straks op als ons doel is verkeer en vervoer op termijn CO2-neutraal te laten zijn’. Dat zal een mix zijn van bijvoorbeeld LNG/CNG, groengas, diesel, benzine, waterstof, elektriciteit en biobrandstoff en. De afgesproken doelstellingen zijn immers zo ambitieus dat daarvoor al het beschikbare moet worden ingezet.

Eind januari is, onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een start gemaakt met het project brandstoff enmix, dat nog voor de zomer moet leiden tot een eindadvies. Voor het zover is staan nog zes vergaderdagen gepland aan zeven overlegtafels, met meer dan 100 deelnemers. Het zal een tijdintensief, en mogelijk ook moeizaam proces zijn omdat niet alle betrokken partijen hetzelfde denken over de optimale brandstoff enmix.

Technologieneutraal

RAI Vereniging stelt ‘technologieneutraliteit’ voorop. Dus niet de specifieke technologie of brandstof die wordt ingezet is van belang, maar alleen de daarmee te behalen milieudoelen tellen. Partijen bij dit overleg lijken wel eens te denken dat er één oplossing zou zijn voor het CO2-vraagstuk. Maar willen we op een robuuste manier vormgeven aan toekomstbestendige mobiliteit, dan hebben we een brandstoff enmix in de volle breedte nodig, met een bijhorende, goed dekkende infrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.