Tesla: Nederlandse markt verdient individuele aandacht

Op ontdekkingsreis door europa

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tesla verkocht dit jaar bijna 1.200 exemplaren van de Model S in Nederland. Inmiddels is Tesla gevestigd in Amsterdam, Amsterdam Zuidoost, Tilburg en Eindhoven en dit jaar worden servicecenters met een showroom geopend in Arnhem, Utrecht en Den Haag.

Levenslang stroom

Tesla onderscheidt zich van andere elektrische autobouwers door zogenoemde superchargers te plaatsen op strategische plekken. Model S-rijders tappen hier gratis – levenslang – stroom en volgens Tesla is de accu binnen een half uur weer volgeladen. In Nederland staan de laadpalen in Oosterhout in de buurt van de Belgische grensovergang en in Arnhem bij de Duitse grens. Het doel is eind 2014 in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken binnen een straal van 320 kilometer een supercharger te hebben staan, zodat Tesla-rijders lange afstanden kunnen overbruggen met hun elektrische auto.

Een mijlpaal in Nederland was eind december de opening van de Tesla store in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Tesla's vice president business development, Diarmuid O’Connell, was in Nederland voor een bliksembezoek tijdens deze opening. Tesla plaatst de stores op plekken waar volgens het merk de consument in de toekomst auto's koopt. En dat is volgens O’Connell in drukke winkelstraten en warenhuizen, wat in veel landen al heel normaal is. De zogenoemde high traffic areas.

Betaalbare Tesla

Tesla kwam Europa vijf jaar geleden binnen met de Roadster, de eerste generatie Tesla-auto's. Inmiddels heeft de Model S een goed verkoopjaar afgesloten en de Model X wordt naar verwachting eind dit jaar uitgeleverd in Noord-Amerika en begin volgend jaar ook in Europa. De Model S en Model X zijn samen de tweede generatie auto's van Tesla. In januari 2015 verwacht Tesla het prototype van de derde generatie te onthullen tijdens de Detroit Auto Show. “Dit is een beter betaalbare variant, nieuwe technologie is in het begin altijd duur. Voor de Nederlandse markt zal deze derde generatie Tesla-auto's over drie tot vier jaar te bestellen zijn. In de Verenigde Staten verwachten we ze uit te leveren vanaf eind 2014 en in Europa vanaf begin 2015.” Vooralsnog focust O’Connell zelf zich vooral op de uitrol van Tesla Model X.

Focus verleggen

Voor de nabije toekomst is de ambitie om in 2014 wereldwijd 40.000 Tesla's te verkopen, waarvan een derde in Europa. Vanuit de eindassemblagefabriek en distributiecentrum in Tilburg wordt de EU beleverd, maar de focus vanuit het management is per land verdeeld. “We zijn erachter gekomen dat we niet alle Europese landen hetzelfde kunnen behandelen.” Om de uitrol van deze retailstrategie in goede banen te laten verlopen, verlegt Tesla de focus van Europa naar afzonderlijke landen, waaronder Nederland. “We gaan ons dus focussen op de unieke eigenschappen van een land. Europese landen zijn zeer verschillend en verlangen en verdienen een individuele focus en aandacht van onze specialisten”, legt O’Connell uit.

Leven met de dag

De uitrol in Europa wordt nu per land aangepakt. Deze retailstrategie verloopt volgens de vp zonder verwachtingen en met volledige flexibiliteit om met de dag te leven en sturen. “We evalueren snel, schakelen rap en spelen in op actuele situaties. We pakken het helemaal anders aan dan de gevestigde automerken en –importeurs.” Hoe anders? Dat wordt per dag bekeken. “We zijn een platte organisatie en per land wordt in teams gewerkt. Geen directeuren, leiders en managers, maar teams van specialisten.” De Europese verkoopdirecteur, Bryan Batista, heeft onlangs de organisatie verlaten en wordt om die reden dus waarschijnlijk niet vervangen, bevestigt ook Diarmuid O’Connell.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op ontdekkingsreis door europa | Automotive Online
Tesla: Nederlandse markt verdient individuele aandacht

Op ontdekkingsreis door europa

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tesla verkocht dit jaar bijna 1.200 exemplaren van de Model S in Nederland. Inmiddels is Tesla gevestigd in Amsterdam, Amsterdam Zuidoost, Tilburg en Eindhoven en dit jaar worden servicecenters met een showroom geopend in Arnhem, Utrecht en Den Haag.

Levenslang stroom

Tesla onderscheidt zich van andere elektrische autobouwers door zogenoemde superchargers te plaatsen op strategische plekken. Model S-rijders tappen hier gratis – levenslang – stroom en volgens Tesla is de accu binnen een half uur weer volgeladen. In Nederland staan de laadpalen in Oosterhout in de buurt van de Belgische grensovergang en in Arnhem bij de Duitse grens. Het doel is eind 2014 in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken binnen een straal van 320 kilometer een supercharger te hebben staan, zodat Tesla-rijders lange afstanden kunnen overbruggen met hun elektrische auto.

Een mijlpaal in Nederland was eind december de opening van de Tesla store in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Tesla's vice president business development, Diarmuid O’Connell, was in Nederland voor een bliksembezoek tijdens deze opening. Tesla plaatst de stores op plekken waar volgens het merk de consument in de toekomst auto's koopt. En dat is volgens O’Connell in drukke winkelstraten en warenhuizen, wat in veel landen al heel normaal is. De zogenoemde high traffic areas.

Betaalbare Tesla

Tesla kwam Europa vijf jaar geleden binnen met de Roadster, de eerste generatie Tesla-auto's. Inmiddels heeft de Model S een goed verkoopjaar afgesloten en de Model X wordt naar verwachting eind dit jaar uitgeleverd in Noord-Amerika en begin volgend jaar ook in Europa. De Model S en Model X zijn samen de tweede generatie auto's van Tesla. In januari 2015 verwacht Tesla het prototype van de derde generatie te onthullen tijdens de Detroit Auto Show. “Dit is een beter betaalbare variant, nieuwe technologie is in het begin altijd duur. Voor de Nederlandse markt zal deze derde generatie Tesla-auto's over drie tot vier jaar te bestellen zijn. In de Verenigde Staten verwachten we ze uit te leveren vanaf eind 2014 en in Europa vanaf begin 2015.” Vooralsnog focust O’Connell zelf zich vooral op de uitrol van Tesla Model X.

Focus verleggen

Voor de nabije toekomst is de ambitie om in 2014 wereldwijd 40.000 Tesla's te verkopen, waarvan een derde in Europa. Vanuit de eindassemblagefabriek en distributiecentrum in Tilburg wordt de EU beleverd, maar de focus vanuit het management is per land verdeeld. “We zijn erachter gekomen dat we niet alle Europese landen hetzelfde kunnen behandelen.” Om de uitrol van deze retailstrategie in goede banen te laten verlopen, verlegt Tesla de focus van Europa naar afzonderlijke landen, waaronder Nederland. “We gaan ons dus focussen op de unieke eigenschappen van een land. Europese landen zijn zeer verschillend en verlangen en verdienen een individuele focus en aandacht van onze specialisten”, legt O’Connell uit.

Leven met de dag

De uitrol in Europa wordt nu per land aangepakt. Deze retailstrategie verloopt volgens de vp zonder verwachtingen en met volledige flexibiliteit om met de dag te leven en sturen. “We evalueren snel, schakelen rap en spelen in op actuele situaties. We pakken het helemaal anders aan dan de gevestigde automerken en –importeurs.” Hoe anders? Dat wordt per dag bekeken. “We zijn een platte organisatie en per land wordt in teams gewerkt. Geen directeuren, leiders en managers, maar teams van specialisten.” De Europese verkoopdirecteur, Bryan Batista, heeft onlangs de organisatie verlaten en wordt om die reden dus waarschijnlijk niet vervangen, bevestigt ook Diarmuid O’Connell.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.