Europese apk

Redactie Redactie
• Laatste update:

De EU-lidstaten (Raad) en het Europees Parlement bleken zeer uiteenlopende wensen en ideeën te hebben bij het voorgestelde. Ook de verschillende commissies in het Parlement waren het niet steeds met elkaar eens. Heet hangijzer was onder meer het uitbreiden van de APK-keuringsplicht naar nieuwe categorieën voertuigen, zoals aanhangers, motoren en landbouwtractoren. Daar voelden veel lidstaten, waaronder Nederland, heel weinig voor.

Compromis

In de laatste dagen van december 2013 lukte het uiteindelijk toch om een compromis te bereiken tussen onderhandelaars van het Europees Parlement en vertegenwoordigers van lidstaten. Daarmee lijkt de weg vrij om in het voorjaar van 2014 over deze Europese harmonisatie definitief te besluiten. Dan stemmen het voltallige Parlement en de Raad erover. RAI Vereniging beoordeelt de voorstellen als een stap vooruit, maar bestudeert op dit moment nog nauwkeurig de gedetailleerde teksten. Eerste lezing leert dat Nederland op een aantal onderdelen van de wetgeving al verder gaat dan de Europese voorstellen. RAI Vereniging is voorstander van een breed, samenhangend pakket van keuringseisen en meetmethoden waar die toegevoegde waarde hebben voor verkeersveiligheid én milieu. Dat wordt voldoende herkend. En het is tot slot een goede zaak dat de specifieke Nederlandse APK-systematiek behouden kan blijven. Onze keuringsfrequentie ligt al boven het EU-minimum en onder toezicht van de RDW keuren bij autobedrijven blijft intact.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Europese apk | Automotive Online

Europese apk

Redactie Redactie
• Laatste update:

De EU-lidstaten (Raad) en het Europees Parlement bleken zeer uiteenlopende wensen en ideeën te hebben bij het voorgestelde. Ook de verschillende commissies in het Parlement waren het niet steeds met elkaar eens. Heet hangijzer was onder meer het uitbreiden van de APK-keuringsplicht naar nieuwe categorieën voertuigen, zoals aanhangers, motoren en landbouwtractoren. Daar voelden veel lidstaten, waaronder Nederland, heel weinig voor.

Compromis

In de laatste dagen van december 2013 lukte het uiteindelijk toch om een compromis te bereiken tussen onderhandelaars van het Europees Parlement en vertegenwoordigers van lidstaten. Daarmee lijkt de weg vrij om in het voorjaar van 2014 over deze Europese harmonisatie definitief te besluiten. Dan stemmen het voltallige Parlement en de Raad erover. RAI Vereniging beoordeelt de voorstellen als een stap vooruit, maar bestudeert op dit moment nog nauwkeurig de gedetailleerde teksten. Eerste lezing leert dat Nederland op een aantal onderdelen van de wetgeving al verder gaat dan de Europese voorstellen. RAI Vereniging is voorstander van een breed, samenhangend pakket van keuringseisen en meetmethoden waar die toegevoegde waarde hebben voor verkeersveiligheid én milieu. Dat wordt voldoende herkend. En het is tot slot een goede zaak dat de specifieke Nederlandse APK-systematiek behouden kan blijven. Onze keuringsfrequentie ligt al boven het EU-minimum en onder toezicht van de RDW keuren bij autobedrijven blijft intact.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.