Fabrikanten presteren wisselvallig
Honda verkocht vorig jaar op de thuismarkt minder auto’s (2,2%) dan in 2004.
Bij DaimlerChrysler is het vooral de financiële poot van het bedrijf waar winst geboekt werd, de autoverkopen blijven teleurstellen. De voorgenomen productiebeëindiging van de Smart Forfour remde volgens het Financieel Dagblad bij de Mercedes Car Group de verkleining van het verlies. Topman Dieter Zetsche toont zich voorzichtig optimistisch en voorziet geen verdere verkoopdaling, mede door de komst van tien nieuwe modellen. Het concern boekte over de eerste drie maanden van dit jaar een nettowinst van € 299, tegen € 288 in dezelfde periode vorig jaar.
Mitsubishi maakte bekend dat de verliezen kleiner worden. Het bedrijf is weliswaar nog niet uit de rode cijfers, maar heeft mede dankzij de aantrekkende verkopen in eigen land (13,2% meer) voor het eerst in jaren een lichte operationele winst geboekt. Vooral de nieuwe Outlanders dragen in Japan fors bij aan het aan het verbeterde resultaat.