Een Fries dieselt, de Limburger wil hybride
In 2005 werden daar één nieuwe auto op resp. 69 en 67 inwoners aangeschaft. De Friezen bleken het minst kooplustig, die liepen 1 op 95.
Maar áls een Fries investeert, doet hij het goed: in Friesland is bijna één op de zeven nieuwe auto’s een (relatief dure) diesel, terwijl het landsgemiddelde één op de dertien is. Naar verhouding is een dieselauto het minst gewild in Zuid-Holland, woongebied voor 21% van alle Nederlanders; daar is maar één op de twintig nieuwe auto’s een diesel.
Opvallend zijn ook de verschillen bij de hybride Toyota Prius, een auto met elektro- en benzineaandrijving: deze is vooral populair in Limburg, waar hij onder particuliere kopers een marktaandeel heeft van 1,4%, terwijl hij in de drie noordelijke provincies genoegen moest nemen met slechts 0,6%.
Bij deze cijfers zijn alle zakelijke aankopen, zoals leaseauto’s, uitgesloten. Dergelijke auto’s worden doorgaans op één centraal adres in Nederland geregistreerd (vaak in Amsterdam of Almere), waardoor er geen goede conclusies meer te trekken zijn over provinciale voorkeurverschillen. RDC Datacentrum is echter in staat om de particuliere verkoop er als het ware ‘uit te filteren’.