Europese verkoop tóch nog in de min
In de meeste landen werden echter toch winst geboekt, het is vooral de 5% dalende Britse markt die zwaar op het totaal drukt. Ondanks dat de Belgische markt met één procent daalde blijven onze zuiderburen ons ook in autoverkopen de baas; tegenover 465 duizend Nederlandse auto’s staan 480 duizend stuks voor de Belgen. Kernmarkt Duitsland (23% van de EU-afzet) noteerde evenwel een winst van bijna 2%.
De Volkswagen-groep breidde haar positie verder uit naar 19,3% van de EU-markt (2004: 18,6%); alleen Seat presteerde slecht. General Motors handhaafde zich op 10.7%. PSA en de Ford-groep daalden naar resp. 13,5% en 10,7%. Grootste verliezers zijn Renault (-5,2%) en de Fiat-groep (-12,4%). De Renault-organsiatie profiteerde echter wel van de afzet van 23 duizend Dacia’s; in het Fiat-huis leefden de verkopen van Lancia weer enigszins op, waarmee dit merk op vrijwel gelijke verkoophoogte kwam met Alfa Romeo.