Consument vindt Volvo ’t veiligst
Het feit dat een automerk zich meer bezighoudt met de veiligheid van hun auto’s dan andere merken, is voor 39% van de automobilisten reden om dat merk eerder te overwegen.
MarketResponse vroeg de consumenten ook naar de EuroNCAP-veiligheidstest. Bijna de helft bleek EuroNCAP te kennen (mannen 66%, vrouwen 28%). Ongeveer 20% zou afzien van de aankoop van een auto als deze slecht presteert in de NCAP-test. Overigens ebt de NCAP-gevoeligheid snel weg: van degenen die de test kennen, zegt maar 28% dat hun auto deze heeft ondergaan. Anderzijds weet de helft niet (meer) wat de uitslag was voor hun model was.
Voor 14% van de kopers is de EuroNCAP-test van doorslaggevend belang bij de koop van een auto, terwijl 30% stelt zich niet door de Euro NCAP test te laten beïnvloeden.
In het geval dat de consument al een keuze voor een bepaald model heeft gemaakt, zou 19% daar alsnog van afzien als de auto maar drie van de vijf NCAP-sterren heeft behaald; 71% zou wel kopen, 10% zou twijfelen.
Euro NCAP is een samenwerkingsverband van wetenschappers en consumentenorganisaties als de Consumentenbond, ANWB en ADAC. Toen de test enkele jaren geleden voor het eerst werd gedaan, stribbelden veel autofabrikanten tegen, maar inmiddels is hij als standaard aanvaard.