NDA: dealerrendement ongezond laag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het gevolg laat zich raden: de resultaten van de autodealers staan onder toenemende druk. In het eerste halfjaar van 2005 werd gemiddeld een rendement behaald van bijna 1,3 procent (van de omzet), in 2004 was dat nog 1,6 procent. Deze cijfers komen uit de Branche Barometer van de NDA.

De omzetontwikkeling van het gemiddeld dealerbedrijf vertoonde vergeleken met het eerste halfjaar van 2004 een positieve trend. Zowel de omzet van nieuwe auto’s, als die van gebruikt, maar ook werkplaats en magazijn noteerden fiks toegenomen omzetcijfers. Voor de belangrijkste omzetafdeling – verkoop nieuwe auto’s, 60% van de dealeromzet – kwam deze ontwikkeling echter geheel voor rekening van de sterk toegenomen autoprijzen en de toegenomen afzet van lease-auto’s.

In aantallen gemeten namen de totale autoverkopen in Nederland over de eerste zes maanden met zo’n vier procent af. Dat de winstgevendheid van de autodealers verder gedaald is, heeft alles te maken met een negatieve margeontwikkeling en toegenomen kosten. Daarnaast lijdt ook de autodealer onder het sterk verminderde aanbod van schadereparaties. NDA-secretaris Martin Huisman: “Wij spreken in onze sector pas van een gezond rendement als een niveau van twee procent behaald wordt. Het huidige niveau van 1,3 procent is onder de maat en dus zorgwekkend.”

Ruim 30 procent van de autodealers boekte een verlies in het eerste halfjaar, eveneens zo’n 30 procent noteerde een ‘gezond’ rendement van twee procent of meer. Huisman: “Daarbij moet wel bedacht worden dat de resultaten in de tweede helft van het jaar altijd een stuk minder goed zijn, waardoor het jaargemiddelde wordt gedrukt. Wij verwachten dan ook dat bij voorzetting van de huidige trend, het gemiddelde jaarrendement onder de één procent kan uitvallen.”

Het zijn vooral de kleinere dealerbedrijven die te kampen hebben met tegenvallende resultaten. Ruim de helft van deze bedrijven (met een jaaromzet tot zes miljoen euro) noteerde in het eerste halfjaar rode cijfers. Gemiddeld genomen lag het halfjaarresultaat van de kleine dealer exact op breakeven. Daarentegen boekte ‘slechts’ 15 procent van de grootste dealerbedrijven (jaaromzet van meer dan 12 miljoen euro) een halfjaarverlies; het gemiddelde rendement in deze groep kwam echter ook niet verder dan ruim 1,6 procent.

Om het tij van de teruglopende autoverkopen te keren investeert de autodealer meer dan voorheen in publiciteit en reclame, de uitgaven hiervoor namen dit jaar al ruim 15 procent toe. Veel vaste indirecte kosten – als huisvesting, financiering en personeel – stegen: tezamen 7 procent. Deels wordt deze kostentoename veroorzaakt door de hogere eisen die fabrikanten tegenwoordig stellen aan hun dealernetwerk, de zogenaamde standards. De gevolgen daarvan zijn deels ook zichtbaar in de fors gestegen automatiseringskosten (+24 procent). De grootste kostenstijging komt echter voor rekening van de verleende garanties. De toenemende complexiteit van auto’s werkt deze ontwikkeling in de hand, daarnaast worden auto’s vaker dan voorheen door fabrikanten teruggeroepen voor recall-acties.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

NDA: dealerrendement ongezond laag | Automotive Online

NDA: dealerrendement ongezond laag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het gevolg laat zich raden: de resultaten van de autodealers staan onder toenemende druk. In het eerste halfjaar van 2005 werd gemiddeld een rendement behaald van bijna 1,3 procent (van de omzet), in 2004 was dat nog 1,6 procent. Deze cijfers komen uit de Branche Barometer van de NDA.

De omzetontwikkeling van het gemiddeld dealerbedrijf vertoonde vergeleken met het eerste halfjaar van 2004 een positieve trend. Zowel de omzet van nieuwe auto’s, als die van gebruikt, maar ook werkplaats en magazijn noteerden fiks toegenomen omzetcijfers. Voor de belangrijkste omzetafdeling – verkoop nieuwe auto’s, 60% van de dealeromzet – kwam deze ontwikkeling echter geheel voor rekening van de sterk toegenomen autoprijzen en de toegenomen afzet van lease-auto’s.

In aantallen gemeten namen de totale autoverkopen in Nederland over de eerste zes maanden met zo’n vier procent af. Dat de winstgevendheid van de autodealers verder gedaald is, heeft alles te maken met een negatieve margeontwikkeling en toegenomen kosten. Daarnaast lijdt ook de autodealer onder het sterk verminderde aanbod van schadereparaties. NDA-secretaris Martin Huisman: “Wij spreken in onze sector pas van een gezond rendement als een niveau van twee procent behaald wordt. Het huidige niveau van 1,3 procent is onder de maat en dus zorgwekkend.”

Ruim 30 procent van de autodealers boekte een verlies in het eerste halfjaar, eveneens zo’n 30 procent noteerde een ‘gezond’ rendement van twee procent of meer. Huisman: “Daarbij moet wel bedacht worden dat de resultaten in de tweede helft van het jaar altijd een stuk minder goed zijn, waardoor het jaargemiddelde wordt gedrukt. Wij verwachten dan ook dat bij voorzetting van de huidige trend, het gemiddelde jaarrendement onder de één procent kan uitvallen.”

Het zijn vooral de kleinere dealerbedrijven die te kampen hebben met tegenvallende resultaten. Ruim de helft van deze bedrijven (met een jaaromzet tot zes miljoen euro) noteerde in het eerste halfjaar rode cijfers. Gemiddeld genomen lag het halfjaarresultaat van de kleine dealer exact op breakeven. Daarentegen boekte ‘slechts’ 15 procent van de grootste dealerbedrijven (jaaromzet van meer dan 12 miljoen euro) een halfjaarverlies; het gemiddelde rendement in deze groep kwam echter ook niet verder dan ruim 1,6 procent.

Om het tij van de teruglopende autoverkopen te keren investeert de autodealer meer dan voorheen in publiciteit en reclame, de uitgaven hiervoor namen dit jaar al ruim 15 procent toe. Veel vaste indirecte kosten – als huisvesting, financiering en personeel – stegen: tezamen 7 procent. Deels wordt deze kostentoename veroorzaakt door de hogere eisen die fabrikanten tegenwoordig stellen aan hun dealernetwerk, de zogenaamde standards. De gevolgen daarvan zijn deels ook zichtbaar in de fors gestegen automatiseringskosten (+24 procent). De grootste kostenstijging komt echter voor rekening van de verleende garanties. De toenemende complexiteit van auto’s werkt deze ontwikkeling in de hand, daarnaast worden auto’s vaker dan voorheen door fabrikanten teruggeroepen voor recall-acties.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.