APK 10% goedkoper: onzin
Hiertoe worden diverse maatregelen voorgesteld, zodat ‘de kosten voor de gemiddelde autobezitter met tien procent kunnen dalen’, aldus het rapport ‘Minder lastig voor burgers’.
Een groot deel van deze lastenverlichting komt ten goede aan autobedrijven. Zo kan het APK-formulier vanaf 2006 online worden ingevuld, ondersteund door gegevens van het RDW. Een besparing van 1,1 miljoen euro, aldus het ministerie.
Een tweede maatregel is een verbod om meer te rekenen voor afmelding dan het door RDW vastgestelde tarief, dat nu op 3,51 euro ligt. Volgens het rapport een besparing van bijna 17 miljoen euro. Maar deze kosten zouden ergens anders op de rekening kunnen worden verrekend, beaamt het ministerie bij monde van woordvoerder Laura Kwakernaak: “Wij hebben aangegeven waar de kosten kunnen worden verlaagd. In hoeverre dat wordt doorberekend is zaak van de autobedrijven. Wij hebben geen invloed op de uiteindelijke prijs.”
Van een groot deel van de maatregelen profiteert slechts een kleine groep autobezitters. Oldtimers hoeven bijvoorbeeld niet meer te worden gekeurd, en auto’s van voor 1960 nog maar eens in de twee jaar. De besparing hiervan is begroot op 2,2 miljoen euro. In totaal zitten we dan al op ruim 20 miljoen; tweederde van de besparingen zal voor de gemiddelde autobezitter dus geen gevolgen hebben. De laatste grote maatregel is het vereenvoudigen van de roetmeting voor dieselauto’s. Een besparing van bijna elf miljoen euro.
Bovag relativeert de manier waarop de lastenverlichting wordt gekoppeld aan een verlaging van het APK-tarief enigszins. Boudewijn Hamel, hoofd aftersalesdienst: “De gemiddelde kosten voor burgers dalen wel omdat alle besparingen worden doorberekend. Voor nieuwere auto’s zal men er evenwel minder van merken.”
Hamel verwacht wel dat autobedrijven het uiteindelijke kostenvoordeel zullen doorberekenen aan de consument. “Er is een behoorlijke concurrentiestrijd. Als een autobedrijf kan besparen, zal hij dit doorrekenen naar de eindprijs”.
Volgens Hamel rekent een autobedrijf gemiddeld tussen de 30 en 45 euro voor een APK, als deze separaat wordt uitgevoerd. In combinatie met een onderhoudsbeurt worden doorgaans alleen de afmeldkosten en eventuele emissiekosten in rekening gebracht.