Smart kondigt noodplan af
Dat zijn enkele van de voorstellen waarmee de directie van DaimlerChrysler het noodlijdende Smart weer gezond wil maken. De totale operatie, die moet leiden tot een break even in 2007, zou 1,2 miljard euro gaan kosten. De komende weken moeten de voorstellen verder worden uitgewerkt, een definitieve beslissing wordt eind april verwacht.
Kosten delen
In plaats van in de suv gaat Smart al zijn energie steken in de ontwikkeling van de opvolger van de oer-Smart, de Fortwo, waarbij het voldoen aan de eisen van de Amerikaanse markt centraal zal staan. De motor van de nieuwe Smart wil DaimlerChrysler ook door andere autofabrikanten laten gebruiken, waardoor de kosten worden gedeeld. Voor de productie van de Forfour wordt al gewerkt aan kostenbesparingen, die volgens D/C ook tot een beter resultaat zullen leiden. De samenwerking met Mitsubishi bij de productie van de Forfour bij Nedcar verandert niet.
Uiteindelijk moeten in 2007 de inkomsten zijn gestegen met 600 miljoen euro, en moeten tegelijkertijd de vaste kosten met 30% zijn afgenomen. De kostenbesparing wil men onder meer bereiken door verschillende bedrijfsonderdelen van Smart te integreren in de Mercedes-Benz-organisatie, waardoor meer synergie ontstaat.