Glassconnect wil rust in glasmarkt
“GlassConnect wordt opgericht op advies van de verzekeraars, die willen meer concurrentie voor hun schadelastbeheersing”, aldus Venema, die een paar jaar geleden betrokken was bij de Stichting Autoglas Groep Nederland, AGGN. “Die is alweer opgeheven omdat autoglasgroepen blijkbaar niet samen kunnen werken”, aldus Venema. “Er is behoefte aan regulering in het niet-gestuurde segment, behoefte aan een administratief portaal. Dat moest destijds AGGN worden, maar toen dat was opgeheven heeft een aantal verzekeraars mij gevraagd om toch eens te kijken wat er mogelijk is om te komen tot meer concurrentie in de markt.”
Een tweede reden voor het opzetten van Glassconnect is dat onder zelfstandige autoglasspecialisten de behoefte aan een samenwerkingsverband groeit, zegt Venema. “De individuele autoglasspecialist merkt dagelijks de maatregelen van de verzekeringsmaatschappijen. Soms korten ze naar eigen goeddunken op de facturen van de glasspecialist, of ze betalen bepaalde facturen gewoon niet. Voor de autoglasspecialist wordt het daarom steeds belangrijker dat hij zich bij een groep aansluit. We hopen dat dan de verzekeringsmaatschappijen met Glassconnect officiële contracten af zullen sluiten, zodat er meer rust in de markt komt.”
Uiteindelijk moeten er 65 autoglasspecialisten in de Glassconnect-club komen. “Daarbij kunnen autobedrijven en schadebedrijven zich aanmelden als loketdealer”, legt Venema uit. “De bedoeling is dat straks de automobilist nooit verder dan tien minuten hoeft te rijden om bij een Glassconnect-locatie te komen.”
Behalve administratieve standaardisatie omvat het concept ook veranderingen aan het uiterlijk van het bedrijf, zegt Venema. “In de eerste twee jaar zullen de deelnemende bedrijven ook steeds meer een uniforme uitstraling krijgen.” Bedrijven die zich bij Glassconnect aansluiten, worden ook Pilkington Team Partner. “Dat is een erkenning van Pilkington waarmee we de klant verzekeren dat we uitsluitend OE-kwaliteit glas gebruiken, en dus geen Chinees glas.”