Europa: Fransen verliezen, Aziaten winnen

Redactie Redactie
• Laatste update:

000 auto’s. Alle 23 EU-landen plus drie Efta-landen samen waren in 2004 goed voor nieuwe 15.329.282 personenauto’s, circa een kwart van de mondiale afzet.

Vooral de Aziatische merken deden uitstekende zaken in Europa. Alleen Nissan (-8,2%) moest verlies incasseren, maar vrijwel alle andere merken uit het Verre Oosten boekten kloeke plussen. Kia klom het hardst: + 44,4%. Vooral de Franse merken moesten dit gelag betalen. Zowel Renault, Peugeot als Citroën leverden enkele procenten in. En dat terwijl de Franse thuismarkt toch een lichte groei liet zien. Bij de overige merkclusters is het beeld overwegend positief: VW-, GM-, Ford- en BMW-groep boekten enige volumewinst, DaimlerChrysler verloor 1%, de Fiat-groep bleef stabiel.

Nederland neemt in het totale West-Europese plaatje een uitzonderingspositie in. Zoals bekend daalde onze markt met 1%; alleen de Finnen (-3,2%) waren zuiniger. Bij onze zuiderburen zat de stemming er duidelijk beter in; ondanks de beduidend geringere bevolkingsomvang kochten de Belgen bijna duizend auto’s meer dan de Ollanders. België is daarmee in grootte de zesde markt van Europa geworden. De marktontwikkeling in de vijf grootste markten was overwegend positief: alleen de afzet in Engeland daalde (-0,5%), de Spaanse markt groeide het meest (+9,8%), marktleider Duitsland pluste 0,9%.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Europa: Fransen verliezen, Aziaten winnen | Automotive Online

Europa: Fransen verliezen, Aziaten winnen

Redactie Redactie
• Laatste update:

000 auto’s. Alle 23 EU-landen plus drie Efta-landen samen waren in 2004 goed voor nieuwe 15.329.282 personenauto’s, circa een kwart van de mondiale afzet.

Vooral de Aziatische merken deden uitstekende zaken in Europa. Alleen Nissan (-8,2%) moest verlies incasseren, maar vrijwel alle andere merken uit het Verre Oosten boekten kloeke plussen. Kia klom het hardst: + 44,4%. Vooral de Franse merken moesten dit gelag betalen. Zowel Renault, Peugeot als Citroën leverden enkele procenten in. En dat terwijl de Franse thuismarkt toch een lichte groei liet zien. Bij de overige merkclusters is het beeld overwegend positief: VW-, GM-, Ford- en BMW-groep boekten enige volumewinst, DaimlerChrysler verloor 1%, de Fiat-groep bleef stabiel.

Nederland neemt in het totale West-Europese plaatje een uitzonderingspositie in. Zoals bekend daalde onze markt met 1%; alleen de Finnen (-3,2%) waren zuiniger. Bij onze zuiderburen zat de stemming er duidelijk beter in; ondanks de beduidend geringere bevolkingsomvang kochten de Belgen bijna duizend auto’s meer dan de Ollanders. België is daarmee in grootte de zesde markt van Europa geworden. De marktontwikkeling in de vijf grootste markten was overwegend positief: alleen de afzet in Engeland daalde (-0,5%), de Spaanse markt groeide het meest (+9,8%), marktleider Duitsland pluste 0,9%.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.