VNO-NCW: tot 2015 in de file
Met name november was een slechte maand. Ook de snelle slijtage van de toplaag van het wegdek van een aantal snelwegen speelde een rol: deze resulteerde in een lagere maximum snelheid – en dus een verminderde doorstroming.
De overheid tracht op korte termijn het probleem aan te pakken door op bepaalde weggedeelten meer, maar smallere rijstroken te creëren én door vluchtstroken als spitsstrook te gebruiken, zoals de stroken die begin december werden geopend op de A28 en de A50.
De lange-termijnaanpak die minister Karla Peijs onlangs voorstelde in haar Nota Mobiliteit, is door werkgeversorganisatie VNO-NCW (die mede namens Bovag en RAI spreekt) kritisch ontvangen. De extra miljarden die Peijs tot 2020 wil investeren, zullen pas ná 2010 worden besteed aan uitbreiding van het wegennet. Daarvóór gaat er vooral geld naar het onderhoud van spoor, weg en vaarwegen. Dit heeft tot resultaat dat de files pas ná 2015 zullen verminderen, zegt VNO-NCW, dat voorstelt het budget te vergroten.
De Tweede Kamer behandelt de Nota Mobiliteit begin volgend jaar.