Rodi 2004: Suzuki verdringt Volvo
Toeval of niet: Suzuki is het enige merk dat niet voor selectieve, maar voor exclusieve distributie heeft gekozen.
Een hard gelag voor Mercedes-Benz; de nummer één uit 2002 moest vorig jaar al Volvo en Suzuki voor zich dulden. Meer dan een magere 5,7 hadden de dealers dit jaar niet over voor hun importeur, waardoor deze dit jaar naar de 22e plaats keldert. Er wordt wel eens gezegd dat de tevredenheid over de importeur en het succes van het merk nauw met elkaar samenhangen, en de situatie bij DaimlerChrysler wijst ook die richting uit. Naast het Rodi-cijfer van Mercedes zakte ook het marktaandeel fors (van 3,1 naar 2,5 procent). Chrysler ging van 0,8 naar 0,7 procent en het Rodi-cijfer… zakte. Van 5,8 vorig jaar naar 4,3 dit jaar, ‘goed’ voor de 33e en laatste plaats.
Een hele goede prestatie daarentegen zet Mercedes’ aartsrivaal BMW(/Mini) neer. Balanceerden de Beijers de afgelopen twee jaar rond het omslagpunt van onvoldoende naar voldoende, dit jaar krijgen ze van hun dealers een mooie 7,3. Waarmee ze van de achterhoede in één keer doorstoten naar de vierde plaats. De winnaar van vorig jaar, Volvo, wist zijn koppositie niet te behouden; ondanks dat de Zweden in absolute zin stegen (van 7,5 naar 7,7), eindigen ze op de (evenmin onverdienstelijke) tweede plaats. En het marktaandeel? Inderdaad, dat steeg. Van 3,2 naar 4,0 procent.
De volledige lijst verschijnt op 2 december in Automotive 23.