Renault winnaar eerste kwartaal

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van de topmerken is eigenlijk alleen Peugeot tamelijk constant, hetgeen in het eerste kwartaal een overall (en inmiddels vertrouwde) tweede plaats oplevert. Landgenoot Renault gaat vooralsnog met de hoogste eer strijken. Het merk heeft echter op de nummer vier – Opel – nog maar een voorsprong van ruim 1.300 registraties. En daarbij, vanaf morgen staat de nieuwe Astra in de Opel-winkels, dus daar kan het verkoopgeweld echt gaan losbranden.

Bij Fiat is het al volop feest. Met name de Panda zorgt voor briljante cijfers. Jarenlang werd het A-segment gedomineerd door de Ford Ka, maar die orde is nu wreed verstoord. De Panda noteert in het eerste kwartaal 3.681 nieuwe registraties, de Ka komt niet verder dan 1.663 stuks. Ook het B-segment kent een afgetekende, maar weinig verrassende leider: de Peugeot 206. Tweede in het segment is – als je ze even optelt – het Citroën-duo C2/C3, de Toyota Yaris is derde. Ook in de compacte middenklasse duurt de heerschappij van Peugeot onverminderd voort. Toch weet de VW Golf nog aardig te naderen: met 8.349 stuks 307’s en 6.627 Golfs zijn deze modellen thans ’s-lands best verkochte modellen.

De totale markt blijft zich bij al dit merkentumult gestaag positief ontwikkelen. Ook maart pluste ten opzichte van vorig jaar: +5,1 %. Het eerste kwartaal sloot daarmee op een totaal van 155.930 registraties; ruim 3.500 méér (+2,4%) dan in 2003. En dat allemaal ondanks de almaar stijgende autoprijzen in ons land. Volgens onderzoekinstituut Eurocarprice gingen de gemiddelde consumentenprijzen de afgelopen twaalf maanden liefst 6 procent omhoog, waarmee wij zo’n 13 procent boven het Europese niveau uitsteken. Vóór belastingen stegen onze prijzen gemiddeld 1,8 procent, maar nog steeds zit ons land – netto-gezien – 7 procent onder het Europese gemiddelde. De Nederlandse autoconsument kan de borst dus natmaken. Gefundenes Fressen voor minister Zalm, eindelijk weer eens een meevaller.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Renault winnaar eerste kwartaal | Automotive Online

Renault winnaar eerste kwartaal

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van de topmerken is eigenlijk alleen Peugeot tamelijk constant, hetgeen in het eerste kwartaal een overall (en inmiddels vertrouwde) tweede plaats oplevert. Landgenoot Renault gaat vooralsnog met de hoogste eer strijken. Het merk heeft echter op de nummer vier – Opel – nog maar een voorsprong van ruim 1.300 registraties. En daarbij, vanaf morgen staat de nieuwe Astra in de Opel-winkels, dus daar kan het verkoopgeweld echt gaan losbranden.

Bij Fiat is het al volop feest. Met name de Panda zorgt voor briljante cijfers. Jarenlang werd het A-segment gedomineerd door de Ford Ka, maar die orde is nu wreed verstoord. De Panda noteert in het eerste kwartaal 3.681 nieuwe registraties, de Ka komt niet verder dan 1.663 stuks. Ook het B-segment kent een afgetekende, maar weinig verrassende leider: de Peugeot 206. Tweede in het segment is – als je ze even optelt – het Citroën-duo C2/C3, de Toyota Yaris is derde. Ook in de compacte middenklasse duurt de heerschappij van Peugeot onverminderd voort. Toch weet de VW Golf nog aardig te naderen: met 8.349 stuks 307’s en 6.627 Golfs zijn deze modellen thans ’s-lands best verkochte modellen.

De totale markt blijft zich bij al dit merkentumult gestaag positief ontwikkelen. Ook maart pluste ten opzichte van vorig jaar: +5,1 %. Het eerste kwartaal sloot daarmee op een totaal van 155.930 registraties; ruim 3.500 méér (+2,4%) dan in 2003. En dat allemaal ondanks de almaar stijgende autoprijzen in ons land. Volgens onderzoekinstituut Eurocarprice gingen de gemiddelde consumentenprijzen de afgelopen twaalf maanden liefst 6 procent omhoog, waarmee wij zo’n 13 procent boven het Europese niveau uitsteken. Vóór belastingen stegen onze prijzen gemiddeld 1,8 procent, maar nog steeds zit ons land – netto-gezien – 7 procent onder het Europese gemiddelde. De Nederlandse autoconsument kan de borst dus natmaken. Gefundenes Fressen voor minister Zalm, eindelijk weer eens een meevaller.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.