Fiat stopt met LPG
De vraag naar LPG is dusdanig ingezakt (slechts 1,5% van de nieuwe auto’s wordt ermee besteld) dat sommige importeurs het niet erg aantrekkelijk meer vinden om er nog veel tijd en moeite in te steken. Daarnaast worden de moderne diesels in rap tempo schoner en – nog veel belangrijker – zijn ze stukken betrouwbaarder. Vooral de moderne elektronica zou slecht met LPG te combineren zijn, zeggen importeurs. En bij problemen wijst de beschuldigende vinger van de consument al gauw naar de producent van de auto, en niet naar die van de gasinstallatie. Dus richt Toyota zich liever op D-CAT, de Euro-4 plus-diesel die in Duitsland al leverbaar is voor de Avensis, en laat Fiat Auto Nederland weten dat men – beducht voor eventuele aansprakelijkheidskwesties – per 1 januari de handen van LPG af trekt. Waarom zou je je de problematiek van het rijden op gas nog op de hals willen halen, lijkt de boodschap. Toch staan niet alle neuzen dezelfde kant op: zo wil Saab de LPG-rijders volgend jaar juist een extra duwtje in de rug geven. Maar dat is dan ook geen dieselmerk.