Onderzoek samen naw’s verzamelen
Auto-importeurs en dealers realiseerden zich dat ze in de tussenliggende jaren dus zelf de nodige adresgegevens moesten gaan verzamelen. Met name grotere automerken waren daar aanvankelijk niet eens zo heel rouwig om: ze dachten dat ze er voordeel uit zouden putten wanneer ze hun eigen weg zouden gaan – en niet langer de kleinere via de collectiviteit zouden sponsoren.
Dúúr
Op een druk bezochte naw-sessie van RAI afdeling Auto’s die eind september werd georganiseerd bleek dat de neuzen inmiddels toch een beetje de andere richting uit staan. Uit berekeningen van IBM Consulting is namelijk gebleken dat er aan een ieder-voor-zich-koers een stevig prijskaartje zou komen te hangen – van 23 miljoen euro per jaar voor de importeurs samen. De zestig sessie-deelnemers besloten dan ook unaniem dat er toch moet worden bekeken of er niet gezamenlijk aan het opbouwen van adressenbestanden moet gaan worden gewerkt. “Daar zijn allerlei gradaties in mogelijk, van het plat inkopen van adresgegevens tot en met een gezamenlijke regie over het verrijken ervan met bijvoorbeeld lifestyle-kenmerken”, zegt Leo Bingen, secretaris van RAI Auto’s.
Stimulans
De RAI Commissie Informatisering, die in Ted van Dam van Suzuki een nieuwe voorzitter heeft als opvolger van Frans Dirken, gaat iemand aanwijzen die moet gaan onderzoeken hoe nu verder te gaan met het verzamelen van de adresgegevens. Daarbij zal ook worden bekeken wie die gegevensbestanden gaat beheren. “Hoewel het RDC Datacentrum een partij is die daarvoor in aanmerking komt, is zij niet de enige: we zullen ook andere partijen de gelegenheid bieden die klus te gaan doen”, aldus Bingen. Hij hoopt dat het verloren gaan van de naw-gegevens van de RDW uiteindelijk toch ook iets positief zal opleveren. “Het is mijn vurige wens dat de importeurs samen met dealers zullen zeggen: dit is hét moment om een superboost te geven aan de crm-beleving in de branche.”