Zinderend gevecht Opel-Peugeot

Redactie Redactie
• Laatste update:

In augustus bleef Neerlands ‘eeuwige’ marktleider zeggen en schrijven 23 registraties vóór op rivaal Peugeot. Daarmee is de totale afstand vergroot tot ‘liefst’ 99 stuks; een te verwaarlozen verschil dus, maar ó zo belangrijk, voor Opel wel te verstaan. Want volgens insiders leeft de nummer-één-plek bij Peugeot totaal niet, terwijl bij Opel niets belangrijker lijkt dan juist dit. De overige merken slaan het op gepaste afstand gade. Renault is daarbij definitief afgehaakt voor de eindstrijd. In augustus werd een marktaandeel van slechts 7,58% genoteerd; in registraties 2.757 stuks, 906 minder dan Opel.

Prijsverhoging
Dat Opel z’n leiderschap met veel actiekunst- en vliegwerk heeft heroverd is wel duidelijk. Maar er moet ook gewoon geld verdiend worden, zelfs bij Opel. Vandaar dat per 21 augustus de prijzen maar eens wat verhoogd zijn. Ook de nieuwe Signum is daarbij niet ontzien. Bij andere merken zullen binnenkort trouwens ook prijsverhogingen volgen: het is de afgelopen maanden tamelijk rustig geweest aan het prijzenfront en fabrikanten oefenen hier en daar druk op de Nederlandse importorganisaties uit om tot verdere prijsharmonisatie te komen. Gelukkig voor die importeurs vallen de verkopen in veel gevallen niet tegen, het tij is dus gunstig.

Markt sluipt omhoog
Het went zo langzamerhand. De hele branche klaagt, de orderintake is ‘overal’ slecht, de zomer was veel te heet, etcetera. Feit is echter dat ook de augustusregistraties wéér op min of meer hetzelfde niveau lagen als vorig jaar. Cumulatief is de jaarachterstand nog maar 1,0%, ofwel 3.796 registraties. Een achterstand die dan nog met name in het eerste kwartaal is opgelopen.
Alle merken profiteren mee van deze meevaller, maar het zijn toch vooral de Aziaten die het dit jaar erg naar hun zin hebben. Zelfs achterblijvers als Daihatsu en Mitsubishi zagen in augustus de verkopen weer klimmen. Zo ook Suzuki, dat vorig jaar nog – dankzij overheidssubsidie – voor een grote verrassing zorgde, koerst alweer voorzichtig richting top 10. En last but not least: de Duitse volumemerken lijken weer aan de beterende hand. De komende IAA in Frankfurt zal het zelfvertrouwen van de Duitsers zeker nog wat verder opvijzelen.
De Fransen moeten nog gaan oppassen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.