Alphabet maakt u-bocht
Alphabet heeft een rekenmodule ontwikkeld die inzichtelijk maakt wat de bruto en netto-effecten van de twee opties zijn voor bedrijf én werknemer.
Gek. Of niet?
Op het eerste gezicht is U-Turn een merkwaardig initiatief, want de werknemer die voor een mobiliteitsbudget kiest, stapt niet in een leaseauto. Dat blijkt echter te kort door de bocht, want die werknemer kan namelijk gewoon bij Alphabet aankloppen om privé een auto te leasen. Alphabet is immers onderdeel van BMW Group Financial Services, dat haar lease- en financieringsproducten via de BMW-dealers vermarkt. Dus ze weten in Rijswijk iets van de particulier, en die kunnen ze tegen vrijwel hetzelfde tarief als in de zakelijke markt een auto leasen, zeggen ze zelf.
Flexibel
U-Turn heeft voor een bedrijf vele voordelen, aldus Alphabet. Zo ga je als bedrijf met een mobiliteitsbudget geen langdurige verplichtingen aan. Een ander voordeel is dat je iedereen die ‘buiten het normale’ valt een mobiliteitsbudget kunt geven en dat je verder een uniform wagenpark kunt aanhouden, wat bij de inkoop en het doorschuiven van auto’s weer voordelen oplevert. Voordeel voor de werknemer is dat hij meer keuzevrijheid (dure of minder dure auto, openbaar vervoer) krijgt. Ook kan hij bij wijziging van de bijtellingsregels switchen van zakelijke leasing naar privé, of andersom.
Algemeen directeur Simon Luyckx van BMW Group Financial Services heeft hoge, zij het nog niet geheel heldere verwachtingen van U-Turn. “Over enkele jaren maken honderd tot vijfhonderd bedrijven hier gebruik van.” In Engeland, waar er al een tijdje mee wordt gewerkt, zou inmiddels zestig procent van de contracten die worden afgesloten een U-Turn-achtig karakter hebben.
Zie verder Automotive 20, die 24 oktober verschijnt.
Schrijf in via de button hieronder