Mini: meer dealers, geen diesel
” Volgens De Jong is de reïncarnatie van het Britse cultautootje een doorslaand succes. “Zelfs de duurdere Cooper S, waarvan we er voorzichtig 150 hadden gereserveerd, was in no time weg. We hadden erop gerekend dat zestig procent van het goedkoopste type, de One, zou zijn, maar de meerderheid bestaat uit Coopers, die ook nog eens vol extra’s worden besteld.” De Jong vertelt dat er volgend jaar in Engeland meer dan 150 duizend Mini’s van de band zullen rollen, meer dan de Engelsen ooit hadden durven dromen: “Er wordt nu dik geld verdiend. Het zijn aardige mensen daar en ik drink graag een biertje met ze, maar ze moeten eindelijk eens ophouden met lullen en gewoon aan het werk gaan.”
Het Mini-gamma wordt overigens nog uitgebreid. Medio 2004 verschijnt er een cabrio en volgend jaar begint de productie van de diesel. Deze laatste komt niet naar ons land, vertelt De Jong. “Er zit een Toyota-motor in en die Japanners willen er goed aan verdienen. Het gevolg is dat deze auto zo’n tien procent duurder uit zal vallen dan de Cooper, en dat voor een 90 pk diesel. Zet die klant maar in een Golf TDI; ik maak mezelf niet belachelijk.”
Schrijf in via de button hieronder