`Rol topsedan uitgespeeld`

Redactie Redactie
• Laatste update:

In Duitsland is de markt in de jaren 2000 en 2001 cumulatief met bijna 30% gekrompen; in de Verenigde Staten werden vorig jaar 8% minder auto’s in het topsegment verkocht, terwijl de Europese merken in deze klasse zelfs 16% achteruit gingen. Alleen Lexus zag de verkoop van zijn topsedan LS vorig jaar zowel in de Verenigde Staten als Europa ongeveer verdubbelen.
Volgens het Institut für Automobilwirtschaft in het Duitse Nürtingen is de rol van de topklasse sedan als boegbeeld van de branche uitgespeeld. Als oorzaken noemt het instituut enerzijds een cultuuromslag waarbij ‘dikke’ limousines als statussymbool hebben afgedaan, en anderzijds een verandering in de dresscode bij ondernemingen die zulke auto’s als dienstauto in hun wagenpark opnemen: in plaats van bijvoorbeeld een S-klasse, A8, of 7-serie worden steeds vaker de topversies van kleinere modellen besteld. Ook SUV’s en sportauto’s doen het goed bij de jongere garde onder de topmanagers. “Met een terreinauto kan iemand tegenwoordig beter zijn lifestyle tot uitdrukking brengen dan met een luxe limousine”, zegt professor Willi Diez van de Duitse hogeschool.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.