Ford: directe internet-verkoop aan consument
FordJourney.com een Ka, Fiesta of Focus bestellen. Ford zal dit tijdens de Birmingham Motor Show bekend maken. Ian McAllister, directeur van Ford in Groot-Brittannië, spreekt over “de grootste ommekeer in ons distributie- en betalingssysteem in vijftig jaar”. Hij karakteriseert het initiatief als een stap in de richting van ‘vraag-georienteerde retailing’; dit in tegenstelling tot het push-systeem via de traditionele dealers. Het genereren van de order, de logistiek en de financiële afhandeling komen geheel in handen van de autofabrikant: Fords internetklanten krijgen via de site informatie over de voorradige modellen in de logistieke centra. Vervolgens kan de auto worden afgehaald bij een Ford-dealer in de buurt, die voor zijn inspanningen een ‘handling fee’ krijgt en verder service en onderhoud kan blijvenverrichten.
Ford belooft een maximum van tien dagen tussen bestelling en levering. Voor de logistieke afhandeling van deze orders zullen vanaf 2001 niet alleen een drietal logistieke centra worden geopend in Engeland, maar ook één in het Belgische Zeebrugge. Hoewel het voorlopig een Britse aangelegenheid lijkt, wekt de aankondiging van het logistieke centrum in Zeebrugge de indruk dat Ford ook in de Benelux met een soortgelijk initiatief komt. Een woordvoerder van Ford Nederland kan dit echter niet bevestigen.
Cees Minnesma, voorzitter van de Ford-dealervereniging, heeft weinig vertrouwen in het initiatief: “Maar ik geloof helemaal niet in e-commerce. Los daarvan heb ik al heel vaak van grote bedrijven gehoord dat er grote veranderingen op til zijn, maar er verandert meestal niets.” Minnesma heeft geen principiële bezwaren tegen het project: “Als Ford de auto voor mij verkoopt en ik krijg een behoorlijke vergoeding, dan vind ik het prima. Het maakt mij niet uit of het marge of vergoeding heet.”