Chinese en Russische activiteiten drukken winst Liqui Moly

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Liqui Moly

De Duitse smeermiddelen- en additievenproducent Liqui Moly heeft zijn omzet in de eerste zes maanden met 8 procent zien toenemen tot 382 miljoen euro. Het bedrijf heeft geen winst- en verliescijfers gepresenteerd, maar meldt wel dat de Russische en Chinese activiteiten de winst met miljoenen euro’s drukken. 

“Ik ben er tevreden mee, maar niet echt gelukkig. We worstelen met extreme kosten. Grondstofprijzen stijgen naar ongekende hoogten, die we helaas ook gedeeltelijk aan onze klanten moeten doorberekenen”, zegt de nieuwe ceo Günter Hiermaier.

Risicospreiding

China (lockdowns) en Rusland (oorlog) zijn belangrijke markten voor het bedrijf, dat in 150 landen actief is. De hele omzet uit Rusland, zo’n 20 miljoen euro, viel weg en ook de Chinese lockdowns zorgen voor een miljoenenderving. “De winst heeft ondertussen duidelijk te lijden onder de enorme kosten. Dat we in deze rampzalige omstandigheden een omzetgroei van acht procent hebben behaald, is opmerkelijk. Door te exporteren naar 150 landen hebben we een grote risicospreiding en konden we onze verkoop in andere landen aanzienlijk verhogen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.