Liqui Moly ziet winst met 52 procent stijgen
Liqui Moly, olie- en additieven-fabrikant, realiseerde over 2021 een winst van 38 miljoen euro. Dat is 52 procent meer dan over 2020. Volgens het Duitse bedrijf is dit het gevolg van de in 2020 ingezette marketingstrategie die zijn vruchten afwierp in het afgelopen jaar. De omzet van Liqui Moly steeg met 20 procent naar 733 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de fabrikant bekend heeft gemaakt.
In 2021 zijn de kosten voor materialen, zoals grondstoffen en verpakkingen, hard gestegen, zegt Ernst Prost, directeur Liqui Moly, die deze maand met pensioen gaat en wordt opgevolgd door Günter Hiermaier. “Onze winst zou hoger zijn uitgevallen als de prijzen voor grondstoffen en halfproducten niet door het dak waren gegaan. Leveranciers verhoogden soms wekelijks hun prijzen. En dat kunnen wij niet zo snel aan onze klanten doorberekenen.”
De olie- en additieven-fabrikant gebruikt de winst over 2021 voor toekomstige investeringen. Dit geldt met name voor de uitbreiding van de productiecapaciteit, en voor de verbetering van zijn logistieke processen.