‘NMi certificeert deeltjesteller van Continental’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
DX280 DC Advanced deeltjesteller van Continental is gecertificeerd door het NMi. (Foto: Continental)

Het Nederlandse Meetinstituut heeft de DX280 DC Advanced deeltjesteller van toeleverancier Continental gecertificeerd, aldus equipmentleverancier AA Equipment Support.

Het gebruik van een deeltjestester, waarmee het functioneren van een roetfilter wordt gecontroleerd, is  vanaf juli 2022 verplicht. Volgens Chris Kimman, directeur van AA Equipment Support, komt er met de uitbreiding van de apk-eis veel op autobedrijven af die de apk-keuring voor dieselmotoren willen blijven uitvoeren. “Wij zijn ervan overtuigd dat met de deeltjestester wel degelijk goed geld te verdienen valt. Dat kan met het preventief onderhouden van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces. Daarnaast is er geld te verdienen aan het reinigen of vervangen van het filter”, aldus Kimman.Er heerst verdeeldheid over de deeltjesteller, waarbij getwijfeld wordt aan het nut van investeren in diesel-apk.

Inmiddels zijn diverse partijen met een dergelijke tester op de markt gekomen; naast Orange Equipment, Explora (Texa, Maha en AVL), VLT en TEN introduceerde ook JNT een deeltjesteller (Capelec-Tester).

Gecertificeerd

Tot nu toe zijn de roetdeeltjestellers van leveranciers VL Test Solutions, TEN-TBA, Saarloos, JNT, Maha en AVL Ditest gecertificeerd door het NMi. Daar is nu de deeltjesteller van Continental aan toegevoegd. De emissietester van Continental kost 4.650 duizend euro en kan naar verwachting vanaf maart of april geleverd worden door AA Equipment Support.

Het NMi geeft geen nadere toelichting over het certificeringstraject.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘NMi certificeert deeltjesteller van Continental’ | Automotive Online

‘NMi certificeert deeltjesteller van Continental’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
DX280 DC Advanced deeltjesteller van Continental is gecertificeerd door het NMi. (Foto: Continental)

Het Nederlandse Meetinstituut heeft de DX280 DC Advanced deeltjesteller van toeleverancier Continental gecertificeerd, aldus equipmentleverancier AA Equipment Support.

Het gebruik van een deeltjestester, waarmee het functioneren van een roetfilter wordt gecontroleerd, is  vanaf juli 2022 verplicht. Volgens Chris Kimman, directeur van AA Equipment Support, komt er met de uitbreiding van de apk-eis veel op autobedrijven af die de apk-keuring voor dieselmotoren willen blijven uitvoeren. “Wij zijn ervan overtuigd dat met de deeltjestester wel degelijk goed geld te verdienen valt. Dat kan met het preventief onderhouden van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces. Daarnaast is er geld te verdienen aan het reinigen of vervangen van het filter”, aldus Kimman.Er heerst verdeeldheid over de deeltjesteller, waarbij getwijfeld wordt aan het nut van investeren in diesel-apk.

Inmiddels zijn diverse partijen met een dergelijke tester op de markt gekomen; naast Orange Equipment, Explora (Texa, Maha en AVL), VLT en TEN introduceerde ook JNT een deeltjesteller (Capelec-Tester).

Gecertificeerd

Tot nu toe zijn de roetdeeltjestellers van leveranciers VL Test Solutions, TEN-TBA, Saarloos, JNT, Maha en AVL Ditest gecertificeerd door het NMi. Daar is nu de deeltjesteller van Continental aan toegevoegd. De emissietester van Continental kost 4.650 duizend euro en kan naar verwachting vanaf maart of april geleverd worden door AA Equipment Support.

Het NMi geeft geen nadere toelichting over het certificeringstraject.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.