Alliance Automotive koopt online onderdelenplatform Winparts

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Particulieren bestellen hun onderdelen graag online. (Foto: AAGB)

Alliance Automotive Group (AAG) heeft online onderdelenplatform Winparts overgenomen van de oprichters Ari en Meinard van Essen. Dat meldt het bedrijf vanmorgen.

Winparts richt zich voornamelijk op de consumentenmarkt en laat al enige jaren een “indrukwekkende groei zien”, aldus AAGB-ceo Cor Baltus. De omzet op dit moment bedraagt ongeveer 30 miljoen euro. “Doordat wij ons volledig zijn gaan richten op de zakelijke klant, zagen we in de afgelopen jaren de balie-omzet aan consumenten wel afnemen. Dat is ook echt een online markt, die onder andere bij Winparts terecht is gekomen. Met deze overname kunnen we nu ook weer de consumenten bedienen.”

Oprichter Ari van Essen zegt blij te zijn dat Winparts door de overname een volgende stap in zijn groeistrategie kan zetten. “Wij hebben Winparts in 14 jaar opgebouwd tot marktleider in Nederland en al de eerste stappen gezet naar onder andere België en Zweden. Nu is het tijd voor een volgende, internationale groeistap. Wij vonden het beter als die stap onder de vleugels van een internationale strateeg wordt gezet.”

Zelfstandig

Het bedrijf blijft, inclusief het huidige management en 100 medewerkers, zelfstandig opereren, vertelt Baltus. “Het zijn echt verschillende markten; het klantenbestand van Winparts is 80 procent particulier. Waar mogelijk zullen we natuurlijk onze producten via Winparts verkopen, maar zonder te tornen aan de breedte en diepte van het huidige aanbod. In de business-to-businessmarkt heb je bijvoorbeeld geen tien remmenmerken in je assortiment, op de consumentenmarkt kan dat wel omdat je die dan niet allemaal op voorraad hoeft te hebben.”

Het online kanaal is de afgelopen jaren flink gegroeid, stelt Baltus. “De overname van Winparts is gedaan om deze ontwikkeling ten goede te managen voor onze belangrijkste klanten: de garagisten. Dat is onze strategie: if you can’t beat them, join them. Met de overname van Winparts pakken we ook de regie over dit kanaal.”

Voor de eigen grossiersvestigingen op de zakelijke markt herlanceerde AAGB onlangs het merk Partspoint.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Alliance Automotive koopt online onderdelenplatform Winparts | Automotive Online

Alliance Automotive koopt online onderdelenplatform Winparts

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Particulieren bestellen hun onderdelen graag online. (Foto: AAGB)

Alliance Automotive Group (AAG) heeft online onderdelenplatform Winparts overgenomen van de oprichters Ari en Meinard van Essen. Dat meldt het bedrijf vanmorgen.

Winparts richt zich voornamelijk op de consumentenmarkt en laat al enige jaren een “indrukwekkende groei zien”, aldus AAGB-ceo Cor Baltus. De omzet op dit moment bedraagt ongeveer 30 miljoen euro. “Doordat wij ons volledig zijn gaan richten op de zakelijke klant, zagen we in de afgelopen jaren de balie-omzet aan consumenten wel afnemen. Dat is ook echt een online markt, die onder andere bij Winparts terecht is gekomen. Met deze overname kunnen we nu ook weer de consumenten bedienen.”

Oprichter Ari van Essen zegt blij te zijn dat Winparts door de overname een volgende stap in zijn groeistrategie kan zetten. “Wij hebben Winparts in 14 jaar opgebouwd tot marktleider in Nederland en al de eerste stappen gezet naar onder andere België en Zweden. Nu is het tijd voor een volgende, internationale groeistap. Wij vonden het beter als die stap onder de vleugels van een internationale strateeg wordt gezet.”

Zelfstandig

Het bedrijf blijft, inclusief het huidige management en 100 medewerkers, zelfstandig opereren, vertelt Baltus. “Het zijn echt verschillende markten; het klantenbestand van Winparts is 80 procent particulier. Waar mogelijk zullen we natuurlijk onze producten via Winparts verkopen, maar zonder te tornen aan de breedte en diepte van het huidige aanbod. In de business-to-businessmarkt heb je bijvoorbeeld geen tien remmenmerken in je assortiment, op de consumentenmarkt kan dat wel omdat je die dan niet allemaal op voorraad hoeft te hebben.”

Het online kanaal is de afgelopen jaren flink gegroeid, stelt Baltus. “De overname van Winparts is gedaan om deze ontwikkeling ten goede te managen voor onze belangrijkste klanten: de garagisten. Dat is onze strategie: if you can’t beat them, join them. Met de overname van Winparts pakken we ook de regie over dit kanaal.”

Voor de eigen grossiersvestigingen op de zakelijke markt herlanceerde AAGB onlangs het merk Partspoint.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.