5 vragen aan: Robert Eiting, directeur Jari Techniek

Eiting (Jari Techniek) over aankoop CAS Automaterialen: ‘Schaalvergroting nodig om te overleven’

5 vragen aan • Met de overname van CAS Automaterialen in Coevorden heeft grossier Jari Techniek inmiddels drie vestigingen. Robert Eiting, directeur Jari Techniek, sluit niet uit dat er meer overnames volgen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Grossier Jari Techniek is een familiebedrijf, waar Gieneke Slender-Eiting, directeur Robert Eiting en vader Jan Eiting nauw samenwerken. (Foto: Jari Techniek)

Is de huidige lockdown wel een goed moment om uit te breiden?

“Bijna 2 jaar geleden hebben wij gekozen voor uitbreiding in Assen, waarna wij al snel zagen wat schaalvergroting doet met het bedrijf: we konden klanten in die regio beter en efficiënter helpen. Zodoende zijn we sindsdien aan het kijken naar mogelijkheden om de groei door te zetten. In Hoogeveen, waar onze hoofdvestiging zit, zijn er echter niet veel mogelijkheden meer.”

Dus u was gelijk enthousiast toen u CAS Automaterialen kon overnemen?

“In eerste instantie zocht Henk Geerts, voormalig eigenaar van grossier CAS Automaterialen, een samenwerking met ons. Daarin zag ik niet gelijk meerwaarde voor ons bedrijf. Het gesprek ging daarna al snel naar een overname. Geerts kan zich dankzij de verkoop van zijn bedrijf volop richten op zijn schadebedrijven en wij hebben de schaalvergroting gevonden die wij zochten. Als onafhankelijk grossier is dat belangrijk om te overleven in de huidige grossiermarkt, waarin overnames steeds vaker voorkomen.”

Hoe is de rolverdeling binnen de vestigingen?

“Hoogeveen blijft de hoofdvestiging van het bedrijf. Hier doen wij de inkoop van de automaterialen, die wij vervolgens verspreiden richting de vestigingen in Assen en Coevorden. De vestiging in Coevorden krijgt weer puur een grossiersfunctie; het hield zich voorheen ook bezig met uitlijnen en balanceren. In totaal werken er nu 38 werknemers voor de onderneming. Met de overname stijgt de omzet en verdere groei is zeker een doel. Met hoeveel procent? Dat is mede door de lockdown dit jaar niet te zeggen.”

Is uw bedrijf nog te vergelijken met de onderneming die uw vader 25 jaar geleden startte?

“Mijn vader Jan Eiting begon met starter en dynamorevisie in combinatie met remservice: dat was toen booming. Dat doen we niet meer, de grossiersmarkt is ook erg veranderd. Vooral door de vergaande digitalisering en door de clustervorming die in gang is gezet door LKQ Fource en Alliance Automotive, die veel bedrijven hebben overgenomen. Grossiersorganisatie Groupauto Nederland, waar wij bij aangesloten zijn, biedt hier nu tegenwicht aan met de nieuwe grossiersformule Allparts. Zodoende kunnen wij efficiënter inkopen met het inkoopvoordeel van een grote inkoopcombinatie.”

Was dat voorheen niet mogelijk dan?

“De meerwaarde van Allparts zit onder andere in het feit dat we als onafhankelijk grossier gebruik kunnen maken van een gezamenlijke en nationale uitstraling van een grossiersformule. Daarnaast kunnen we gebruikmaken van het inkoopvoordeel van de inkoopcombinatie (Groupauto Nederland is mede-aandeelhouder van buying group Groupauto International, red). Het belangrijkste hierbij is dat iedere grossier die aangesloten is binnen Groupauto Nederland een stem heeft gehad bij de ontwikkeling van de grossiersformule.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Eiting (Jari Techniek) over aankoop CAS Automaterialen: ‘Schaalvergroting nodig om te overleven’ | Automotive Online
5 vragen aan: Robert Eiting, directeur Jari Techniek

Eiting (Jari Techniek) over aankoop CAS Automaterialen: ‘Schaalvergroting nodig om te overleven’

5 vragen aan • Met de overname van CAS Automaterialen in Coevorden heeft grossier Jari Techniek inmiddels drie vestigingen. Robert Eiting, directeur Jari Techniek, sluit niet uit dat er meer overnames volgen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Grossier Jari Techniek is een familiebedrijf, waar Gieneke Slender-Eiting, directeur Robert Eiting en vader Jan Eiting nauw samenwerken. (Foto: Jari Techniek)

Is de huidige lockdown wel een goed moment om uit te breiden?

“Bijna 2 jaar geleden hebben wij gekozen voor uitbreiding in Assen, waarna wij al snel zagen wat schaalvergroting doet met het bedrijf: we konden klanten in die regio beter en efficiënter helpen. Zodoende zijn we sindsdien aan het kijken naar mogelijkheden om de groei door te zetten. In Hoogeveen, waar onze hoofdvestiging zit, zijn er echter niet veel mogelijkheden meer.”

Dus u was gelijk enthousiast toen u CAS Automaterialen kon overnemen?

“In eerste instantie zocht Henk Geerts, voormalig eigenaar van grossier CAS Automaterialen, een samenwerking met ons. Daarin zag ik niet gelijk meerwaarde voor ons bedrijf. Het gesprek ging daarna al snel naar een overname. Geerts kan zich dankzij de verkoop van zijn bedrijf volop richten op zijn schadebedrijven en wij hebben de schaalvergroting gevonden die wij zochten. Als onafhankelijk grossier is dat belangrijk om te overleven in de huidige grossiermarkt, waarin overnames steeds vaker voorkomen.”

Hoe is de rolverdeling binnen de vestigingen?

“Hoogeveen blijft de hoofdvestiging van het bedrijf. Hier doen wij de inkoop van de automaterialen, die wij vervolgens verspreiden richting de vestigingen in Assen en Coevorden. De vestiging in Coevorden krijgt weer puur een grossiersfunctie; het hield zich voorheen ook bezig met uitlijnen en balanceren. In totaal werken er nu 38 werknemers voor de onderneming. Met de overname stijgt de omzet en verdere groei is zeker een doel. Met hoeveel procent? Dat is mede door de lockdown dit jaar niet te zeggen.”

Is uw bedrijf nog te vergelijken met de onderneming die uw vader 25 jaar geleden startte?

“Mijn vader Jan Eiting begon met starter en dynamorevisie in combinatie met remservice: dat was toen booming. Dat doen we niet meer, de grossiersmarkt is ook erg veranderd. Vooral door de vergaande digitalisering en door de clustervorming die in gang is gezet door LKQ Fource en Alliance Automotive, die veel bedrijven hebben overgenomen. Grossiersorganisatie Groupauto Nederland, waar wij bij aangesloten zijn, biedt hier nu tegenwicht aan met de nieuwe grossiersformule Allparts. Zodoende kunnen wij efficiënter inkopen met het inkoopvoordeel van een grote inkoopcombinatie.”

Was dat voorheen niet mogelijk dan?

“De meerwaarde van Allparts zit onder andere in het feit dat we als onafhankelijk grossier gebruik kunnen maken van een gezamenlijke en nationale uitstraling van een grossiersformule. Daarnaast kunnen we gebruikmaken van het inkoopvoordeel van de inkoopcombinatie (Groupauto Nederland is mede-aandeelhouder van buying group Groupauto International, red). Het belangrijkste hierbij is dat iedere grossier die aangesloten is binnen Groupauto Nederland een stem heeft gehad bij de ontwikkeling van de grossiersformule.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.