Doyen blaast Autodistribution Nederland nieuw leven in

Onderdelenleverancier Doyen gaat het grossiers- en garageconcept AD opnieuw introduceren op de Nederlandse markt. Op 22 september werd het concept gepresenteerd aan het API-netwerk, de grossierspartners van Doyen. “Het overgrote deel heeft mondeling akkoord gegeven om de overstap naar het AD concept te maken”, meldt Doyen in een persbericht. Hoeveel van de huidige Requal-bedrijven (de garageformule van Doyen) overstappen op AD, is nog niet bekend. “Met het merk AD bieden we complete en innovatie concepten, met een compleet aanbod van onderdelen, garantie en logistiek”, aldus Patrice Astor, ceo van Doyen.
Autodistribution Nederland richt zich in eerste instantie op de onafhankelijke en zelfstandige grossier in Nederland, zegt Kees Willemsen, salesdirector Autodistribution Nederland. “Wij kiezen voor lokale helden die zowel op grossiers- als garageniveau onafhankelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. Die bereid zijn samen te werken en zo voor een sterk landelijk netwerk zorgdragen.” Het aanbod beslaat drie garageconcepten: Garage AD Expert, Garage AD en TechExpert. “De concepten richten zich op training, hotline, toegankelijkheid van technische gegevens, remote solutions en innovatieve mogelijkheden zoals het uitlenen van gereedschappen, garanties in samenwerking met leveranciers”, aldus Willemsen. Gunter Mareels, die onlangs Marcel Streppel opvolgde als ceo van Doyen, wordt director Autodistribution Benelux.
In België werd al eerder gestart met de uitrol van de formule, nadat de merkrechten waren overgenomen van Partspoint. Sinds Partspoint onderdeel uitmaakt van de Alliance Automotive Group zijn de banden met Autodistribution International verbroken. Doyen, onderdeel van Parts Holding Europe (dat eigenaar is van Autodistribution), herintroduceert de formule AD nu dus opnieuw in Nederland.