Een kijkje in de duurzaamste Kwik-Fit-vestiging van Nederland

In de werkplaats | Kwik-Fits voorbeeldvestiging in Utrecht: energieneutraal en transparant

In de werkplaats • Autoservice Kwik-Fit Utrecht geeft een goed beeld van de duurzame toekomst die de onderhoudsketen voor ogen heeft. “Bij de keuze van de verlichting, apparatuur en hefbruggen is gekozen voor het energiezuinige alternatief”, zegt filiaalmanager Tommy van Wijk.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Filiaalmanager Tommy van Wijk meet het profiel van de band met een diepteprofielmeter. (Foto: Anthony Donner)

Kwik-Fit heeft zich in de loop der jaren omgevormd van fastfitter naar een bedrijf waar consumenten ook voor apk, onderhoudsbeurten en autoruitservice terecht kunnen. De ruim opgezette vestiging in Utrecht opende in 2018 als energieneutrale pilot, waarbij de opzet dient als blauwdruk voor nieuwbouw en de restyling van bestaande vestigingen.

In de werkplaats hebben de zes monteurs de beschikking over twee schaarhefbruggen, vier vierkoloms hefbruggen en twee tweekoloms hefbruggen, vertelt filiaalmanager Tommy van Wijk. “De hefbruggen zijn allemaal van Explora, waarbij we de vierkoloms bruggen gebruiken in de apk-straat. Hierbij maken de monteurs gebruik van luchtslangen uit het plafond, die zodoende niet bekneld kunnen raken en extra bewegingsruimte geven. Daarnaast hebben we de beschikking over een remmentestbank.”

Mondiger

Bij de plaatsing van de hefbruggen en andere apparatuur is waar mogelijk rekening gehouden met het uitzicht vanuit de gastruimte bij de receptie, zegt Van Wijk. “Als het kan, dan plaatsen we de auto’s waar wij aan werken altijd met de neus naar de ontvangstruimte. Zo kunnen klanten zien wat er gebeurt met hun auto tijdens het onderhoud of het wisselen van de banden.” Bij elke onderhoudsbeurt of het uitlijnen van de wielen krijgen klanten inzage in een werkplaatsrapport. “Stapsgewijs neemt de receptionist de behandelde punten met de klant door. Hierbij wordt aangegeven wat de stand van zaken is, welk onderhoud noodzakelijk is en wat wij adviseren. Ook wordt het bandenprofiel besproken, waarbij wij bijvoorbeeld dankzij de Dotcode zien hoe oud de band is. Zo kunnen we bijvoorbeeld adviseren om een oudere en uitgedroogde band te vervangen, wat de veiligheid bevordert.” En dan blijkt dat klanten tegenwoordig ook mondiger worden. Van Wijk: “Er zijn klanten die aan de hand van het bandenlabel uitgezocht hebben welke band zij nodig hebben. Die spitten het echt uit en willen bijvoorbeeld weten wat de brandstofefficiency van de band is of het afrolgeluid. Bij een elektrische auto valt zoiets natuurlijk ook eerder op.”

Tommy van Wijk

BOUWJAAR: 1996 / OPLEIDING: Automotive College (mbo niveau 2), Aventus (mbo niveau 3) en NCVB (niveau 4)
/ LOOPBAAN: Assistent filiaalmanager Autoservice Kwik-Fit Utrecht, filiaalmanager Autoservice Kwik-Fit De Meern

Wielenprocedure

De klant wordt intensief betrokken bij het onderhoud of een bandenwissel. “Wij laten standaard het onderdeel zien dat wij vervangen hebben. En als er wielen vervangen zijn, dan test een safetymedewerker altijd in overleg met de klant of het wiel ook goed vast zit. Onze werkwijze is intensief, maar de wielenprocedure is dan ook gecreëerd om ieder risico uit te sluiten.” De opslag van winter- en zomerbanden gebeurt in de bandenhotels van Kwik-Fit in Etten-Leur en Harderwijk.

De kengetallen

AUTOSERVICE KWIK-FIT UTRECHT

AANTAL MEDEWERKERS: 9 / AANTAL HEFBRUGGEN: 8 / WERKPLAATS: 860 m2 / AANTAL BANDENWISSELS: 30 per dag / AANTAL AUTO’S IN ONDERHOUD: 6.400

Just-in-time

Als bandenspecialist gelden de wisselperioden van zomer- en winterbanden als drukste tijd van het jaar. “Dan hebben we dertig à veertig bandenwissels per dag, waarbij je moet rekenen dat we zes dagen in de week open zijn”, zegt Van Wijk. Tijdens een wisselperiode van tien weken worden er dus tussen de 7.200 en 9.600 banden verwisseld in de Utrechtse vestiging. De levering van banden van merken als Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear, Vredestein en huismerk Arrowspeed gaat tijdens die periode dan ook continu door. “Via onze webshop is het ook nog eens mogelijk is om apart banden te bestellen. Die hebben we dezelfde dag nog in huis. Qua onderdelen houden we een kleine voorraad aan, omdat we dankzij vier dagelijkse leveringen een just-in-time voorraad aan kunnen houden.”

Toekomst

Autoservice Kwik-Fit Utrecht toont hoe de keten zijn toekomst ziet. Dus zonnepanelen, elektrische warmtepompen, vloerverwarming en high-tech garageapparatuur. Hierbij zorgen de ventilatoren aan het plafond dat de warmte gelijkmatig over de werkvloer verdeeld wordt. Inmiddels zijn 60 van de 175 vestigingen aangepast aan de nieuwe stijl, zegt Pieter Bikker, director Kwik-Fit Zakelijk. “Het ontwerp is heel erg open, om de transparante werkwijze van de formule te tonen. In ons netwerk zie je verschillende generaties, omdat een gemiddelde vestiging voor 10 jaar neergezet wordt. Dat zorgt er echter ook voor dat je sommige veranderingen niet overal door kunt voeren, omdat je soms te maken hebt met beperkingen van een vestiging. Iedere nieuwe vestiging wordt echter energieneutraal als het aan ons ligt.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

In de werkplaats | Kwik-Fits voorbeeldvestiging in Utrecht: energieneutraal en transparant | Automotive Online
Een kijkje in de duurzaamste Kwik-Fit-vestiging van Nederland

In de werkplaats | Kwik-Fits voorbeeldvestiging in Utrecht: energieneutraal en transparant

In de werkplaats • Autoservice Kwik-Fit Utrecht geeft een goed beeld van de duurzame toekomst die de onderhoudsketen voor ogen heeft. “Bij de keuze van de verlichting, apparatuur en hefbruggen is gekozen voor het energiezuinige alternatief”, zegt filiaalmanager Tommy van Wijk.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Filiaalmanager Tommy van Wijk meet het profiel van de band met een diepteprofielmeter. (Foto: Anthony Donner)

Kwik-Fit heeft zich in de loop der jaren omgevormd van fastfitter naar een bedrijf waar consumenten ook voor apk, onderhoudsbeurten en autoruitservice terecht kunnen. De ruim opgezette vestiging in Utrecht opende in 2018 als energieneutrale pilot, waarbij de opzet dient als blauwdruk voor nieuwbouw en de restyling van bestaande vestigingen.

In de werkplaats hebben de zes monteurs de beschikking over twee schaarhefbruggen, vier vierkoloms hefbruggen en twee tweekoloms hefbruggen, vertelt filiaalmanager Tommy van Wijk. “De hefbruggen zijn allemaal van Explora, waarbij we de vierkoloms bruggen gebruiken in de apk-straat. Hierbij maken de monteurs gebruik van luchtslangen uit het plafond, die zodoende niet bekneld kunnen raken en extra bewegingsruimte geven. Daarnaast hebben we de beschikking over een remmentestbank.”

Mondiger

Bij de plaatsing van de hefbruggen en andere apparatuur is waar mogelijk rekening gehouden met het uitzicht vanuit de gastruimte bij de receptie, zegt Van Wijk. “Als het kan, dan plaatsen we de auto’s waar wij aan werken altijd met de neus naar de ontvangstruimte. Zo kunnen klanten zien wat er gebeurt met hun auto tijdens het onderhoud of het wisselen van de banden.” Bij elke onderhoudsbeurt of het uitlijnen van de wielen krijgen klanten inzage in een werkplaatsrapport. “Stapsgewijs neemt de receptionist de behandelde punten met de klant door. Hierbij wordt aangegeven wat de stand van zaken is, welk onderhoud noodzakelijk is en wat wij adviseren. Ook wordt het bandenprofiel besproken, waarbij wij bijvoorbeeld dankzij de Dotcode zien hoe oud de band is. Zo kunnen we bijvoorbeeld adviseren om een oudere en uitgedroogde band te vervangen, wat de veiligheid bevordert.” En dan blijkt dat klanten tegenwoordig ook mondiger worden. Van Wijk: “Er zijn klanten die aan de hand van het bandenlabel uitgezocht hebben welke band zij nodig hebben. Die spitten het echt uit en willen bijvoorbeeld weten wat de brandstofefficiency van de band is of het afrolgeluid. Bij een elektrische auto valt zoiets natuurlijk ook eerder op.”

Tommy van Wijk

BOUWJAAR: 1996 / OPLEIDING: Automotive College (mbo niveau 2), Aventus (mbo niveau 3) en NCVB (niveau 4)
/ LOOPBAAN: Assistent filiaalmanager Autoservice Kwik-Fit Utrecht, filiaalmanager Autoservice Kwik-Fit De Meern

Wielenprocedure

De klant wordt intensief betrokken bij het onderhoud of een bandenwissel. “Wij laten standaard het onderdeel zien dat wij vervangen hebben. En als er wielen vervangen zijn, dan test een safetymedewerker altijd in overleg met de klant of het wiel ook goed vast zit. Onze werkwijze is intensief, maar de wielenprocedure is dan ook gecreëerd om ieder risico uit te sluiten.” De opslag van winter- en zomerbanden gebeurt in de bandenhotels van Kwik-Fit in Etten-Leur en Harderwijk.

De kengetallen

AUTOSERVICE KWIK-FIT UTRECHT

AANTAL MEDEWERKERS: 9 / AANTAL HEFBRUGGEN: 8 / WERKPLAATS: 860 m2 / AANTAL BANDENWISSELS: 30 per dag / AANTAL AUTO’S IN ONDERHOUD: 6.400

Just-in-time

Als bandenspecialist gelden de wisselperioden van zomer- en winterbanden als drukste tijd van het jaar. “Dan hebben we dertig à veertig bandenwissels per dag, waarbij je moet rekenen dat we zes dagen in de week open zijn”, zegt Van Wijk. Tijdens een wisselperiode van tien weken worden er dus tussen de 7.200 en 9.600 banden verwisseld in de Utrechtse vestiging. De levering van banden van merken als Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear, Vredestein en huismerk Arrowspeed gaat tijdens die periode dan ook continu door. “Via onze webshop is het ook nog eens mogelijk is om apart banden te bestellen. Die hebben we dezelfde dag nog in huis. Qua onderdelen houden we een kleine voorraad aan, omdat we dankzij vier dagelijkse leveringen een just-in-time voorraad aan kunnen houden.”

Toekomst

Autoservice Kwik-Fit Utrecht toont hoe de keten zijn toekomst ziet. Dus zonnepanelen, elektrische warmtepompen, vloerverwarming en high-tech garageapparatuur. Hierbij zorgen de ventilatoren aan het plafond dat de warmte gelijkmatig over de werkvloer verdeeld wordt. Inmiddels zijn 60 van de 175 vestigingen aangepast aan de nieuwe stijl, zegt Pieter Bikker, director Kwik-Fit Zakelijk. “Het ontwerp is heel erg open, om de transparante werkwijze van de formule te tonen. In ons netwerk zie je verschillende generaties, omdat een gemiddelde vestiging voor 10 jaar neergezet wordt. Dat zorgt er echter ook voor dat je sommige veranderingen niet overal door kunt voeren, omdat je soms te maken hebt met beperkingen van een vestiging. Iedere nieuwe vestiging wordt echter energieneutraal als het aan ons ligt.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.