Onderdelenreuzen LKQ en GPC zien snel herstel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Met het eindigen van de meeste lockdowns nam het werkaanbod weer snel toe. (Foto: Shutterstock)

Onderdelendistributeurs LKQ Corporation en Genuine Car Parts zagen als gevolg van de coronacrisis hun omzet in het tweede kwartaal fors afnemen. Inmiddels is er herstel. 

LKQ Corporation, moederbedrijf van Fource, zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 11,4 procent dalen tot 5,6 miljard dollar (4,7 miljard euro). De nettowinst kwam uit op 264 miljoen dollar, een plus van 5,4 procent. Het bedrijf herstelde naar eigen zeggen snel van de coronacrisis. “Onze prestaties hebben de verwachtingen die we in het begin van het kwartaal hadden, overtroffen.” In verband met de aanhoudende onzekerheid doet het bedrijf geen uitspraken over de verwachte resultaten in de rest van 2020. Het bedrijf meldde in het tweede kwartaal ook kansen te zien, onder meer in het overnemen van bedrijven die door de crisis verzwakt zijn.

Bij Genuine Parts Company, moederbedrijf van Alliance Automotive Group Benelux (onder andere Brezan), kwam de omzet in de eerste zes maanden uit op 7,9 miljard dollar (6,6 miljard euro), een daling van 9,2 procent. Het bedrijf noteerde een nettoverlies van 427 miljoen dollar, dat volledig tot stand kwam in het tweede kwartaal (-564 miljoen dollar). Vorig jaar kwam de winst na zes maanden uit op 384 miljoen dollar. Ook GPC meldt zich niet te wagen aan een outlook voor heel 2020. Er is daarbij wel optimisme; het resultaat herstelde in de loop van het tweede kwartaal en het bedrijf staat er financieel goed voor, aldus topman Paul Donahue.  

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Onderdelenreuzen LKQ en GPC zien snel herstel | Automotive Online

Onderdelenreuzen LKQ en GPC zien snel herstel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Met het eindigen van de meeste lockdowns nam het werkaanbod weer snel toe. (Foto: Shutterstock)

Onderdelendistributeurs LKQ Corporation en Genuine Car Parts zagen als gevolg van de coronacrisis hun omzet in het tweede kwartaal fors afnemen. Inmiddels is er herstel. 

LKQ Corporation, moederbedrijf van Fource, zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 11,4 procent dalen tot 5,6 miljard dollar (4,7 miljard euro). De nettowinst kwam uit op 264 miljoen dollar, een plus van 5,4 procent. Het bedrijf herstelde naar eigen zeggen snel van de coronacrisis. “Onze prestaties hebben de verwachtingen die we in het begin van het kwartaal hadden, overtroffen.” In verband met de aanhoudende onzekerheid doet het bedrijf geen uitspraken over de verwachte resultaten in de rest van 2020. Het bedrijf meldde in het tweede kwartaal ook kansen te zien, onder meer in het overnemen van bedrijven die door de crisis verzwakt zijn.

Bij Genuine Parts Company, moederbedrijf van Alliance Automotive Group Benelux (onder andere Brezan), kwam de omzet in de eerste zes maanden uit op 7,9 miljard dollar (6,6 miljard euro), een daling van 9,2 procent. Het bedrijf noteerde een nettoverlies van 427 miljoen dollar, dat volledig tot stand kwam in het tweede kwartaal (-564 miljoen dollar). Vorig jaar kwam de winst na zes maanden uit op 384 miljoen dollar. Ook GPC meldt zich niet te wagen aan een outlook voor heel 2020. Er is daarbij wel optimisme; het resultaat herstelde in de loop van het tweede kwartaal en het bedrijf staat er financieel goed voor, aldus topman Paul Donahue.  

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.