Autotrust: Reparatie elektrische auto vaak onnodig duur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
EV's komen minder vaak in de werkplaats, maar reparaties zijn fors duurder. (Foto: Shutterstock)

Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan brandstof aangedreven auto’s. Dat blijkt uit een analyse van garantie-dienstverlener Autotrust. Vooral het ontbreken van aftermarketonderdelen zorgt voor hoge reparatiekosten. De onderhoudskosten van EV’s liggen wel lager, stelt Autotrust. 

In een toelichting zegt Autotrust-directeur Gerben van Dam dat de totale reparatiekosten hoger zijn. Hij wil uit concurrentieoverwegingen geen exacte cijfers noemen. “Niet al onze concurrenten zijn al actief in de markt. Wij bieden nu sinds anderhalf jaar garanties aan voor elektrische auto’s en daarop baseren wij deze conclusies.”

Verzekeraars verhoogden al jaren geleden de premies van Tesla’s.

Dure remmen

De kosten worden bepaald door het aantal reparaties en de kosten hiervan, stelt Van Dam. “Reparaties van EV’s zijn gemiddeld meer dan twee keer zo duur. Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur en niet alle kapotte EV-onderdelen kunnen worden gerepareerd wat betekent dat bij een defect een systeem in zijn geheel vervangen moeten worden. Tegelijkertijd lijkt het aantal benodigde reparaties wat lager te liggen, maar door de hoge rekening is het totaalbedrag aan reparaties bij EV’s hoger.” 

De koper van een gebruikte EV zal zekerheid willen hebben voor de hele periode dat hij de auto bezit.

Van Dam noemt de rembekrachtiger van een Nissan Leaf als voorbeeld. “Het remsysteem is wezenlijk anders bij EV’s. Vervanging van de rembekrachtiger kost bij een Leaf 4.000 euro (inclusief btw), terwijl dat bij een brandstofauto 350 euro kost.” Van Dam denkt dat als de aftermarket zich ook op deze onderdelen richt, de prijzen zullen zakken. “Fabrikanten kunnen nu nog vragen wat ze willen. Omdat er nu nog geen, of onvoldoende, aftermarketonderdelen zijn, moet ook een universele garagist deze onderdelen betrekken bij de dealer.”

Zekerheid

Ook de herstelkosten van hybridevoertuigen zijn hoger dan die van traditionele brandstof auto’s, stelt Van Dam. Met name de elektronische componenten en versnellingsbakken blijken bij hybride auto’s prijzige reparaties te veroorzaken. Autotrust ziet kansen in deze ontwikkelingen omdat het de vraag naar garantieproducten zal doen toenemen. “Daar waar occasiongarantie nu nog vaak een half jaar duurt, zal de koper van een gebruikte EV zekerheid willen hebben voor de hele periode dat hij een auto bezit”, besluit van Dam.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotrust: Reparatie elektrische auto vaak onnodig duur | Automotive Online

Autotrust: Reparatie elektrische auto vaak onnodig duur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
EV's komen minder vaak in de werkplaats, maar reparaties zijn fors duurder. (Foto: Shutterstock)

Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan brandstof aangedreven auto’s. Dat blijkt uit een analyse van garantie-dienstverlener Autotrust. Vooral het ontbreken van aftermarketonderdelen zorgt voor hoge reparatiekosten. De onderhoudskosten van EV’s liggen wel lager, stelt Autotrust. 

In een toelichting zegt Autotrust-directeur Gerben van Dam dat de totale reparatiekosten hoger zijn. Hij wil uit concurrentieoverwegingen geen exacte cijfers noemen. “Niet al onze concurrenten zijn al actief in de markt. Wij bieden nu sinds anderhalf jaar garanties aan voor elektrische auto’s en daarop baseren wij deze conclusies.”

Verzekeraars verhoogden al jaren geleden de premies van Tesla’s.

Dure remmen

De kosten worden bepaald door het aantal reparaties en de kosten hiervan, stelt Van Dam. “Reparaties van EV’s zijn gemiddeld meer dan twee keer zo duur. Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur en niet alle kapotte EV-onderdelen kunnen worden gerepareerd wat betekent dat bij een defect een systeem in zijn geheel vervangen moeten worden. Tegelijkertijd lijkt het aantal benodigde reparaties wat lager te liggen, maar door de hoge rekening is het totaalbedrag aan reparaties bij EV’s hoger.” 

De koper van een gebruikte EV zal zekerheid willen hebben voor de hele periode dat hij de auto bezit.

Van Dam noemt de rembekrachtiger van een Nissan Leaf als voorbeeld. “Het remsysteem is wezenlijk anders bij EV’s. Vervanging van de rembekrachtiger kost bij een Leaf 4.000 euro (inclusief btw), terwijl dat bij een brandstofauto 350 euro kost.” Van Dam denkt dat als de aftermarket zich ook op deze onderdelen richt, de prijzen zullen zakken. “Fabrikanten kunnen nu nog vragen wat ze willen. Omdat er nu nog geen, of onvoldoende, aftermarketonderdelen zijn, moet ook een universele garagist deze onderdelen betrekken bij de dealer.”

Zekerheid

Ook de herstelkosten van hybridevoertuigen zijn hoger dan die van traditionele brandstof auto’s, stelt Van Dam. Met name de elektronische componenten en versnellingsbakken blijken bij hybride auto’s prijzige reparaties te veroorzaken. Autotrust ziet kansen in deze ontwikkelingen omdat het de vraag naar garantieproducten zal doen toenemen. “Daar waar occasiongarantie nu nog vaak een half jaar duurt, zal de koper van een gebruikte EV zekerheid willen hebben voor de hele periode dat hij een auto bezit”, besluit van Dam.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.