Minister: ruim 100 duizend diesels komen in 2021 niet door apk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Als in 2021 de roetdeeltjestest in de apk wordt ingevoerd, komen naar schatting 100 duizend tot 125 duizend dieselauto’s niet door de keuring. Dat meldt milieuminister Stientje van Veldhoven vandaag in antwoord op kamervragen over de invoering van deze test.

Dieselpersonenauto’s moeten vanaf bouwjaar 2011 een door de fabrikant gemonteerd roetfilter hebben om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Voor dieselbestelauto’s geldt dit vanaf 2012. Mede doordat roetfilters niet werken of zijn verwijderd, voldoet naar verwachting ongeveer 8 tot 10 procent van de 1,6 miljoen dieselauto’s niet aan de emissie-eisen. Nu geldt nog slechts een visuele keuring, volgend jaar wordt die opgevolgd door een meting via een roetdeeltjesteller.

Verantwoordelijk

Dieselpersonenauto’s van 2010 en ouder en dieselbestelauto’s van 2011 en ouder voor kunnen het filter bij de RDW als ‘verwijderd’ laten registreren, zodat ze de test niet hoeven ondergaan. Ze komen wel in aanmerking voor de roettoeslag in de motorrijtuigenbelasting die met ingang van 2020 in werking treedt.Lees ook: Roetdeeltjesteller is ondanks de aanschafprijs een prima verdienmodel.

Het laten reinigen van een af-fabriek roetfilter kost gemiddeld tussen de 200 en 400 euro, aldus de minister, en het vervangen voor een nieuwe tussen de 1.000 en 1.500 euro. Wel blijkt uit haar antwoorden dat er geen subsidieregeling zal komen en de consumenten dus zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten van het monteren van een nieuw roetfilter.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Minister: ruim 100 duizend diesels komen in 2021 niet door apk | Automotive Online

Minister: ruim 100 duizend diesels komen in 2021 niet door apk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Als in 2021 de roetdeeltjestest in de apk wordt ingevoerd, komen naar schatting 100 duizend tot 125 duizend dieselauto’s niet door de keuring. Dat meldt milieuminister Stientje van Veldhoven vandaag in antwoord op kamervragen over de invoering van deze test.

Dieselpersonenauto’s moeten vanaf bouwjaar 2011 een door de fabrikant gemonteerd roetfilter hebben om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Voor dieselbestelauto’s geldt dit vanaf 2012. Mede doordat roetfilters niet werken of zijn verwijderd, voldoet naar verwachting ongeveer 8 tot 10 procent van de 1,6 miljoen dieselauto’s niet aan de emissie-eisen. Nu geldt nog slechts een visuele keuring, volgend jaar wordt die opgevolgd door een meting via een roetdeeltjesteller.

Verantwoordelijk

Dieselpersonenauto’s van 2010 en ouder en dieselbestelauto’s van 2011 en ouder voor kunnen het filter bij de RDW als ‘verwijderd’ laten registreren, zodat ze de test niet hoeven ondergaan. Ze komen wel in aanmerking voor de roettoeslag in de motorrijtuigenbelasting die met ingang van 2020 in werking treedt.Lees ook: Roetdeeltjesteller is ondanks de aanschafprijs een prima verdienmodel.

Het laten reinigen van een af-fabriek roetfilter kost gemiddeld tussen de 200 en 400 euro, aldus de minister, en het vervangen voor een nieuwe tussen de 1.000 en 1.500 euro. Wel blijkt uit haar antwoorden dat er geen subsidieregeling zal komen en de consumenten dus zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten van het monteren van een nieuw roetfilter.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.