PSA mikt met Distrigo op toppositie in onderdelendistributie

EquipAuto 2019 • De logistieke tak van de fabrikant van Peugeot, Citroën en Opel zoekt groei binnen en buiten Europa.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De dekking van de eigen Eurorepar-delen is gemiddeld 90 procent van het Europese wagenpark. (Foto: PSA)

De ambities van autofabrikant PSA met zijn divisie voor de independent aftermarket zijn niet mals: binnen drie jaar moet de distributietak Distrigo de concurrentie aankunnen met de grote onderdelendistributeurs als LKQ, Stahlgruber, Groupauto en Autodis. Ook moet garageformule Eurorepar aansluiting hebben gevonden bij de grootste garageformules per land – of zo niet al de grootste zijn. Dat vertelt PSA’s vice president Independent Aftermarket, Delphine Lafon-Degrange, in een interview met Automotive op de Equip Auto, die deze week plaatsvindt in Parijs.

Kern

Niet alleen in Nederland was de reactie van het dealernetwerk op het plan van PSA om met Distrigo de distributie van onderdelen in eigen hand te nemen in eerste instantie “not very positive”, beaamt Lafon-Degrange. “Ik begrijp dat ook: verandering is nooit prettig en ze waren bang voor margeverlies. Maar we horen nu toch geluiden dat het weghalen van de logistiek van onderdelen ze ruimte te geeft om andere zaken op te pakken. Als je wil slagen op de universele aftermarket, moet je ook op serviceniveau kunnen concurreren met de grote spelers. Dat betekent onder andere vier tot vijf keer per dag leveren, een grote voorraad hebben zodat je altijd het juiste onderdeel kunt leveren, en je hebt een toegewijd sales- en servicecenter nodig. Dit is voor dealers niet te doen”, aldus Lafon-Degrange.Lees ook: Nederlandse dealers vrezen margeverlies door Distrigo.

Kans van slagen

De eigen logistieke tak Distrigo is volgens haar de kern van een succesvolle aftermarketstrategie voor merkfabrikanten. “We hebben meerdere merkfabrikanten zien proberen om met universele formules en onderdelenmerken aan te haken bij de markt voor auto’s ouder dan 4 jaar, maar dit heeft geen kans van slagen heeft zolang je niet zélf de distributie oppakt. Distrigo is daarmee een wezenlijk onderdeel van onze strategie. Bij onafhankelijke formules zie je ook dat de loyaliteit van de garagist mede komt dankzij de fijnmazige logistiek. We kiezen per werelddeel een groeistrategie die past, maar de ambitie is om over drie jaar op mondiaal niveau part of the game te zijn in universele onderdelendistributie.”

distrigo dame

Inmiddels heeft Distrigo 130 distributiecentra in Europa en verder in Brazilië, Argentinië en China – en binnenkort ook in Turkije. De onderdelenstrategie is onderdeel van het in 2016 ingezette Push-to-pass plan van het bedrijf: een mobiliteitsstrategie waarin het leveren van autoservice ongeacht merk en bouwjaar van het voertuig een belangrijk onderdeel is.

Met de aankoop van Opel worden de onderdelen van dit merk medio 2020 ook aan het portfolio toegevoegd: naast de eigen merkonderdelen en de universele Eurorepar-lijn. Daarnaast zijn er steeds meer leveringsovereenkomsten, met in totaal zo’n dertig IAM-leveranciers waaronder Valeo, Hella, Saint-Gobain, Garrett en NTN-SNR, om het aanbod te vergroten. De dekking van de eigen Eurorepar-delen beslaan gemiddeld 90 procent van het Europese wagenpark; de prijzen liggen volgens Lafon-Degrange gemiddeld 15 procent lager dan die van de ‘supplier brands’.

Reman renewed

Ook wordt het portfolio uitgebreid met subbrand Renew voor re-used (vooral plaatdelen) en reman-onderdelen. Er is een nieuwe online catalogus gelanceerd, Service Box, waarop onderdelensoorten te bestellen zijn; ook die van de supplier brands. “We hebben gezocht naar een online onderdelenshop die het gemak van b2c-shops combineert met de nauwkeurigheid van de b2b-platforms”, aldus Lafon-Degrange. Een website waarop consumenten een offerte op bijvoorbeeld onderhoud kunnen aanvragen is er ook: Autobutler. Dit concept wordt in diverse Europese landen uitgerold, maar voorlopig nog niet in Nederland, aldus Degrange.

De universele markt betreden zonder eigen distributiekanaal heeft geen zin

Delphine Lefon-Degrange, PSA

Lafon-Degrange verwacht dat de onderdelen snel beschikbaar zullen komen via portals als het webplatform van onderdeleninkoopgroep Nexus, Marketparts.com. “We hebben in Brazilië een Nexus-lid gekocht, SK Automotive. Dus de lijntjes liggen er.” Toch zal Distrigo geen lid worden van een inkoopgroep, zegt de vice president IAM. “We zijn zelf een inkoopgroep. We leveren onze eigen merken, die van de dertig grootste A-merken en Eurorepar. Wij kunnen onze eigen afspraken maken. Ons voordeel is dat we onafhankelijk onze eigen beslissingen kunnen nemen. We zijn ook erg pragmatisch. In Argentinië kochten we bijvoorbeeld een Group-Auto-lid, Etman.”

Training en diagnose

Het garageconcept Eurorepar is een “booster” voor de verkoop van onderdelen, stelt Lafon-Degrange. Het telt nu 4.500 leden in 25 landen. “Dat moeten er in 2023 10 duizend zijn”, zegt de IAM-directeur. “In eerste instantie zochten we groei via het netwerk van oud-dealers die wel specialist wilden blijven; tegenwoordig groeien we ook doordat leden overstappen van andere formules of zich voor het eerst aansluiten bij een formule. Het aandeel voormalig dealers is nu een derde. Onze ambitie is om in de landen waarin we actief zijn in de top mee te draaien – en het liefst de grootste te zijn.”

Net als de grootste concurrenten biedt PSA ook technische trainingen aan. “En we hebben diagnose-apparatuur (via Actia, red) in huis. Maar wij hebben ook toegang tot een occasionformule, voertuigdata en financieringen. Ik denk dat we behoorlijk compleet zijn in onze dienstverlening.”

Trend

De opkomst van Distrigo staat niet op zich, zo constateert inkoopclub Nexus tijdens de officiële lancering van Marktparts.com, tijdens de Equip Auto: Steeds meer autofabrikanten proberen met eigen budgetmerken of door overnames een graantje mee te pikken uit de universele onderhoudsmarkt. Hun eigen dealernetwerk is doorgaans gericht op nieuwere auto’s, tot vier jaar oud. En in dat segment neemt de onderhoudsbehoefte steeds verder af. “Ook Renault probeert voet aan de grond te krijgen in dit segment: met de eigen onderdelenlijn Motrio en met de overname van onderdelenbedrijf Exadis. In Frankrijk nam PGA, een dochterbedrijf van Emil Frey, vorig jaar onderdelendistributeur Flauraud over. Deze verschuiving van het merkkanaal naar de universele aftermarket zorgt voor extra druk op prijzen en voorraad.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.