Populariteit vierseizoenenband nog niet ten einde

Thema banden&wielen | Herfst voor de zomerband

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De allseasonband is al enige jaren aan een opmars bezig. (Foto: Shutterstock)

De allseasonband is al enige jaren aan een opmars bezig, ten koste van de zomerband. In 2014 had de allseason nog een aandeel van 4,7 procent, inmiddels is dat 11,5 procent; in diezelfde periode daalde het aandeel van de zomerband van 60,1 procent naar 53,5 procent, zo blijkt uit de bandenmonitor van Kwik-Fit. Dat de zomerband de klos is, is natuurlijk logisch: met het vierseizoenen exemplaar kan de halfjaarlijkse bandenwissel worden overgeslagen. Als men in ieder geval niet van plan is om al te winterse omstandigheden zoals sneeuw en temperaturen onder nul op te zoeken.

Meer grip

Pieter Bikker, manager fleetsales bij Kwik-Fit, verwacht dat het aandeel van de allweatherband over vijf jaar rond de 15 procent ligt, vooral dankzij het private leasesegment en de bestelautosector. “De zomer- en winterbandencombinatie houdt op de zakelijke markt nog wel stevig stand, omdat berijders en veel fleetmanagers dit als veiligste keuze zien. In de zomer hebben zomerbanden een betere remweg en meer grip en in de winter presteren winterbanden beter. Leaserijders rijden ook een bovengemiddeld aantal kilometers per jaar. Dan is twee setjes naast veilig ook rendabel, omdat ze efficiënter worden gebruikt. Bij een private leasecontract van vier jaar, waarbij misschien tienduizend kilometer per jaar wordt afgelegd, is een set zomer- en winterbanden na de leasetermijn van vier jaar nog niet versleten. Dan blijft een halve set winterbanden en een halve set zomerbanden over. Dan is de keuze voor allseasonband voordeliger”, aldus Bikker.

Verdeling winter/zomer/allseason
053 aum augsep77

Voor bandenbedrijven, zoals die in formuleverband, zijn die zakelijke rijders en hun ‘dubbele bandenset’ ook lucratiever, vanwege de bandenwissel en opslagkosten. Anderzijds slijten allseasonbanden in de zomer sneller dan zomerbanden en sneller dan winterbanden in de winter. Bikker: “Als er veel kilometers worden gereden met allseasonbanden slijten die sneller, want ze presteren minder, de klanten komen dan ook vaker terug naar de werkplaats.”

Vlees noch vis

Ook Henk Voskuilen, eigenaar van Autobedrijf Voskuilen Profile Car & Tyrecenter, ziet de toename van vierseizoenenbanden in zijn werkplaats terug. “Met de vierseizoenenbanden zijn in eerste instantie minder contactmomenten, de banden komen ook niet in het bandenhotel terecht. Maar bij zwaardere voertuigen die veel kilometers maken wordt de allseasonband net zo snel gewisseld als de winter- of zomerband”, zegt hij. “Het is vlees noch vis. Mensen gaan bijvoorbeeld in hete zomers op vakantie, bepakt en met de caravan. Als zij terugkomen is er van de allseasonbanden weinig over.” Het liefst gaan die mensen ook nog met hetzelfde setje banden op wintersport, stelt Voskuilen. “In de Alpenlanden mag dat ook niet, want de verplichte profieldiepte van 4 millimeter haal je dan niet meer. Wij kunnen goed geld verdienen aan deze band, maar ik adviseer de allseasonbanden niet aan mijn klanten: ze zorgen voor veel teleurstellingen. Helemaal bij EV’s, waarbij de banden nog harder slijten, is het profiel zo weg”, aldus Voskuilen.

Zakelijke band

Op de zakelijke leasemarkt zal de allseasonband voorlopig weinig terrein winnen, zo is de verwachting. Bij Leaseplan, dat een vloot van 171 duizend auto’s in Nederland heeft, waarvan 14 duizend in private lease, is het aandeel allseasonbanden minder dan 10 procent. “Die banden staan vooral onder busjes”, zegt Corinne Vonk, communicatiemanager bij Leaseplan. “Het omzetten van zomer- naar vierseizoenenbanden leidt tot meer kosten door demontage en de noodzakelijke verkoop van de zomerbanden waarop de auto’s worden afgeleverd. En de slijtage van vierseizoenenbanden in zowel de zomer- als winterperiode is hoger dan van respectievelijk zomer- of winterbanden.”

Bij voertuigen die veel kilometers maken wordt de allseasonband net zo snel gewisseld

Leaseplan ziet wel een lichte toename van interesse in allseasonbanden. Desondanks raakt het autobedrijf zijn contactmoment niet kwijt: voordat er met de betreffende auto op vakantie wordt gegaan, zal dan toch moeten worden gecheckt of de profieldiepte wel op de verplichte 4 millimeter zit. Juist omdat allseasons sneller slijten is zo’n controle belangrijker. “De logistieke consequenties van deze controle zijn vergelijkbaar met die van het winterbandenprogramma, dus een wissel is minstens zo veilig”, aldus Vonk.

Verhuur

Leasemaatschappij Arval – dat een vloot in Nederland heeft van 41 duizend auto’s, waarvan 1.633 private lease – versleuteld de vierseizoenenband tegenwoordig wel onder verhuurauto’s in het A-, B- en C-segment. “Bij de korte huurperiodes voor werknemers met een tijdelijk contract, voldoet de allseasonband prima in de milde Nederlandse winters. Bij kortere contracten voorkom je zo de verplichte wissel die bij de combinatie gebruikelijk is”, zegt Dick Bakker, directeur remarketing en mid- en term rental bij Arval. Bij de auto’s met grijs kenteken, veelal bestelbusjes, adviseert Arval ook de allseason-oplossing omdat die auto’s ook binnen Nederland blijven rijden.
“Bij de zakelijke leaserijder, die twee keer per jaar op vakantie gaat en zeker in de winter naar de Alpen rijdt, blijft het gebruikelijk en veiliger om zomer- en winterbanden te leveren”, aldus Bakker. Aan de kosten, ongeveer 180 euro per jaar voor wisselen en opslag, zal het niet liggen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Thema banden&wielen | Herfst voor de zomerband | Automotive Online
Populariteit vierseizoenenband nog niet ten einde

Thema banden&wielen | Herfst voor de zomerband

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De allseasonband is al enige jaren aan een opmars bezig. (Foto: Shutterstock)

De allseasonband is al enige jaren aan een opmars bezig, ten koste van de zomerband. In 2014 had de allseason nog een aandeel van 4,7 procent, inmiddels is dat 11,5 procent; in diezelfde periode daalde het aandeel van de zomerband van 60,1 procent naar 53,5 procent, zo blijkt uit de bandenmonitor van Kwik-Fit. Dat de zomerband de klos is, is natuurlijk logisch: met het vierseizoenen exemplaar kan de halfjaarlijkse bandenwissel worden overgeslagen. Als men in ieder geval niet van plan is om al te winterse omstandigheden zoals sneeuw en temperaturen onder nul op te zoeken.

Meer grip

Pieter Bikker, manager fleetsales bij Kwik-Fit, verwacht dat het aandeel van de allweatherband over vijf jaar rond de 15 procent ligt, vooral dankzij het private leasesegment en de bestelautosector. “De zomer- en winterbandencombinatie houdt op de zakelijke markt nog wel stevig stand, omdat berijders en veel fleetmanagers dit als veiligste keuze zien. In de zomer hebben zomerbanden een betere remweg en meer grip en in de winter presteren winterbanden beter. Leaserijders rijden ook een bovengemiddeld aantal kilometers per jaar. Dan is twee setjes naast veilig ook rendabel, omdat ze efficiënter worden gebruikt. Bij een private leasecontract van vier jaar, waarbij misschien tienduizend kilometer per jaar wordt afgelegd, is een set zomer- en winterbanden na de leasetermijn van vier jaar nog niet versleten. Dan blijft een halve set winterbanden en een halve set zomerbanden over. Dan is de keuze voor allseasonband voordeliger”, aldus Bikker.

Verdeling winter/zomer/allseason
053 aum augsep77

Voor bandenbedrijven, zoals die in formuleverband, zijn die zakelijke rijders en hun ‘dubbele bandenset’ ook lucratiever, vanwege de bandenwissel en opslagkosten. Anderzijds slijten allseasonbanden in de zomer sneller dan zomerbanden en sneller dan winterbanden in de winter. Bikker: “Als er veel kilometers worden gereden met allseasonbanden slijten die sneller, want ze presteren minder, de klanten komen dan ook vaker terug naar de werkplaats.”

Vlees noch vis

Ook Henk Voskuilen, eigenaar van Autobedrijf Voskuilen Profile Car & Tyrecenter, ziet de toename van vierseizoenenbanden in zijn werkplaats terug. “Met de vierseizoenenbanden zijn in eerste instantie minder contactmomenten, de banden komen ook niet in het bandenhotel terecht. Maar bij zwaardere voertuigen die veel kilometers maken wordt de allseasonband net zo snel gewisseld als de winter- of zomerband”, zegt hij. “Het is vlees noch vis. Mensen gaan bijvoorbeeld in hete zomers op vakantie, bepakt en met de caravan. Als zij terugkomen is er van de allseasonbanden weinig over.” Het liefst gaan die mensen ook nog met hetzelfde setje banden op wintersport, stelt Voskuilen. “In de Alpenlanden mag dat ook niet, want de verplichte profieldiepte van 4 millimeter haal je dan niet meer. Wij kunnen goed geld verdienen aan deze band, maar ik adviseer de allseasonbanden niet aan mijn klanten: ze zorgen voor veel teleurstellingen. Helemaal bij EV’s, waarbij de banden nog harder slijten, is het profiel zo weg”, aldus Voskuilen.

Zakelijke band

Op de zakelijke leasemarkt zal de allseasonband voorlopig weinig terrein winnen, zo is de verwachting. Bij Leaseplan, dat een vloot van 171 duizend auto’s in Nederland heeft, waarvan 14 duizend in private lease, is het aandeel allseasonbanden minder dan 10 procent. “Die banden staan vooral onder busjes”, zegt Corinne Vonk, communicatiemanager bij Leaseplan. “Het omzetten van zomer- naar vierseizoenenbanden leidt tot meer kosten door demontage en de noodzakelijke verkoop van de zomerbanden waarop de auto’s worden afgeleverd. En de slijtage van vierseizoenenbanden in zowel de zomer- als winterperiode is hoger dan van respectievelijk zomer- of winterbanden.”

Bij voertuigen die veel kilometers maken wordt de allseasonband net zo snel gewisseld

Leaseplan ziet wel een lichte toename van interesse in allseasonbanden. Desondanks raakt het autobedrijf zijn contactmoment niet kwijt: voordat er met de betreffende auto op vakantie wordt gegaan, zal dan toch moeten worden gecheckt of de profieldiepte wel op de verplichte 4 millimeter zit. Juist omdat allseasons sneller slijten is zo’n controle belangrijker. “De logistieke consequenties van deze controle zijn vergelijkbaar met die van het winterbandenprogramma, dus een wissel is minstens zo veilig”, aldus Vonk.

Verhuur

Leasemaatschappij Arval – dat een vloot in Nederland heeft van 41 duizend auto’s, waarvan 1.633 private lease – versleuteld de vierseizoenenband tegenwoordig wel onder verhuurauto’s in het A-, B- en C-segment. “Bij de korte huurperiodes voor werknemers met een tijdelijk contract, voldoet de allseasonband prima in de milde Nederlandse winters. Bij kortere contracten voorkom je zo de verplichte wissel die bij de combinatie gebruikelijk is”, zegt Dick Bakker, directeur remarketing en mid- en term rental bij Arval. Bij de auto’s met grijs kenteken, veelal bestelbusjes, adviseert Arval ook de allseason-oplossing omdat die auto’s ook binnen Nederland blijven rijden.
“Bij de zakelijke leaserijder, die twee keer per jaar op vakantie gaat en zeker in de winter naar de Alpen rijdt, blijft het gebruikelijk en veiliger om zomer- en winterbanden te leveren”, aldus Bakker. Aan de kosten, ongeveer 180 euro per jaar voor wisselen en opslag, zal het niet liggen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.