Sensitieve sensor vraagt andere skills van ruitherstellers
Carglass, Nederlands marktleider in autoruitherstel, is ruim drieënhalf jaar geleden begonnen met het aanbieden ADAS-gerelateerde diensten zoals camerakalibratie, ofwel het afstellen van de camera’s zodat bijvoorbeeld rijbaan, rijrichting en afstand tot objecten nauwkeurig worden bepaald. Het bedrijf ziet universeel ruitherstel complexer en specialistischer worden, mede door de komst van rijhulpsystemen (ADAS). Camerakalibratie wordt daardoor een belangrijker en cruciaal onderdeel van het herstelproces. Om te zorgen dat op alle 56 Carglass-locaties op dezelfde uniforme wijze wordt gerepareerd, vervangen en gekalibreerd, is geïnvesteerd in kennis, opleidingen en apparatuur.
Alle stappen in het herstelproces zijn vastgelegd: inspectie van de nieuwe ruit, demontage, controle vooraf, voorbereiding en vervanging, camerakalibratie en eindcontrole. Elke vestiging beschikt inmiddels over een eigen kalibratieset, van Hella Gutmann, terwijl het kalibreren uitsluitend is voorbehouden aan monteurs met ADAS-certificaat, behaald via interne trainingen. Carglass heeft 115 monteurs in dienst met deze ADAS-skills en dat worden er in de komende jaren alleen maar meer.
“Nu kalibreren we één op de tien voorruiten, maar wij verwachten dat dit aandeel de komende jaren fors zal stijgen. Zeker door de Europese regelgeving die een aantal rijhulpsystemen vanaf 2023 verplicht stelt in nieuwe auto’s. Ondertussen is in de leasemarkt al bijna 30 procent van de auto’s uitgerust met rijhulpsystemen die gekalibreerd moeten worden bij ruitschade”, zegt Hans Verstraeten, programmamanager bij Carglass.
Veilig houden
ADAS-systemen hebben als doel de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal ongevallen te reduceren. Het is dan ook evident dat de rijhulpsystemen na herstel of reparatie even feilloos functioneren als daarvoor. Juist dat maakt het kalibreren zo’n vitaal onderdeel van de werkzaamheden. Als het niet nauwkeurig gebeurt, kunnen er grote veiligheidsrisico’s aan kleven of kunnen vervolgschades ontstaan met alle aansprakelijkheidsissues van dien.
“Alles draait om het waarborgen van de veiligheid van ADAS na reparatie of ruitvervanging”, aldus Verstraeten. “Wij moeten ervan op aan kunnen dat alle auto’s die onze werkplaatsen verlaten, weer aantoonbaar veilig de weg op gaan.”
Kalibreren is minutieus werk. Een kleine afwijking kan al een risico vormen
Met behulp van eigen identificatiesystemen via het kenteken en de zogenaamde Eurocode (een samenwerking van Belron met onder andere glasfabrikanten zoals St. Gobain en Pilkington) zijn alle ruitspecificaties te achterhalen. “We hebben met steeds meer variaties te maken. Alleen al in de BMW 5 Serie worden 18 verschillende soorten voorruiten gebruikt. Die unieke Eurocode is essentieel en zorgt ervoor dat we in een vroeg stadium al weten om welk ruittype het gaat en of kalibratie nodig is.
Daardoor kunnen we het werk ook beter inplannen”, aldus Verstraeten. Bij kalibratie draait alles om de (camera) apparatuur die achter de voorruit zit en deel uitmaakt van rijhulpsystemen als lane departure warning/assist of actieve remhulp. “Kalibreren is minutieus millimeterwerk dat uiterst zorgvuldig moet gebeuren, omdat een kleine afwijking al een risico kan vormen. Het is vooral belangrijk dat de camera na ruitvervanging weer in de juiste hoek wordt afgesteld, zodat de omgeving vanuit de juiste positie wordt geregistreerd”, zegt Verstraeten. “Dit werk brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee.”
Om aantoonbaar te maken dat alle facetten in het herstelproces op de juiste, verantwoorde manier zijn doorlopen, is dossiervorming belangrijk. Voor, tijdens en na het uitvoeren van de reparatie en kalibratie wordt telkens bijgehouden en gecontroleerd of alles volgens fabrieksrichtlijn is gedaan. Die bewijsvoering is behalve voor de eindklant ook voor opdrachtgevers van belang.
Niet gewend
Het bewijs dat er op de juiste manier is gekalibreerd, wordt ook steeds vaker geëist door verzekeraars en leasemaatschappijen. Dat signaleert ook René van Arkel, manager bij Explora, dat Texa kalibratieapparatuur levert aan onder andere Autoglaz en sinds kort Kwik-Fit. “Ruitherstellers willen er zeker van zijn dat ze hun kalibratie goed en verantwoord hebben geregeld, mede door de steeds hogere eisen van opdrachtgevers”, zegt Van Arkel.
We kalibreren nu een op de tien voorruiten. Dat aantal zal de komende jaren fors stijgen.
“Vanwege de aansprakelijkheid wordt er met strengere procedures gewerkt om aan alle partijen te kunnen garanderen dat er op de juiste manier en conform fabrieksnormen is gewerkt.” Volgens Van Arkel is op dit moment beduidend meer belangstelling voor kalibratieapparatuur vanuit de ruitherstelmarkt. “Dit is voor ons een relatief nieuwe klantengroep, die voorheen duidelijk niet zo gewend was om met diagnoseapparatuur te werken. Ze maken namelijk ook redelijk veel gebruik van onze helpdesk.”
ADAS: hoe en wat
Was in 2017 nog 10 procent van het Nederlandse wagenpark uitgerust met ADAS, in 2025 zal dit zijn opgelopen tot 50 procent en in 2030 tot tenminste 80 procent, zo blijkt uit onderzoek van Bovag. Dat aandeel zal alleen maar sneller stijgen als rijhulpsystemen vanaf 2023 verplicht zijn in alle nieuwe auto’s die in Europa op de markt komen.
Om de branche en consumenten meer bewust te maken van ADAS, is onlangs het ADAS-convenant getekend door een alliantie van bijna 40 partijen, waaronder ook Carglass. “Wij moeten vaak aan klanten uitleggen waarom kalibreren zo belangrijk is. Veel consumenten weten nog te weinig van ADAS. Dat bewustzijn moet nog veel meer worden gestimuleerd”, aldus Karen Dijkstra, salesdirecteur bij Carglass.