ACM dwingt advertentie-aanpassing af bij webshop
Banden- en automaterialen webshop Autoenanders.nl uit Groningen kreeg een dwangsom opgelegd omdat het adverteerde met prijzen waar niet alle onvermijdbare kosten in waren opgenomen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelde in 2017 na een controle vast dat niet alle aanbieders van autobanden hun prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten zoals de verwijderingsbijdrage vermelden.
De ACM stelde deze aanbieders een termijn waarin zij hun prijzen alsnog konden aanpassen. De meeste aanbieders pasten vervolgens hun prijzen aan. Autoenanders.nl weigerde volgens de ACM ondanks herhaalde aanmaningen de prijzen aan te passen. Nadat de ACM het bedrijf een dwangsom oplegde, paste het zijn prijzen aan en hoeft het geen dwangsom te betalen.
Slecht bereikbaar
Autoenanders.nl stelt dat er van onwil zeker geen sprake was. “We kregen ook dat bericht van de ACM. Maar wij kenden de ACM eigenlijk niet. Ook was het een slordige brief die we kregen en konden we ze vervolgens niet bereiken. Dus wij namen het allemaal niet heel serieus”, zegt medewerker Danny de Leeuw. “Later kregen we toch contact en toen hebben we uitgelegd dat we een klein bedrijf zijn en een nieuwe site aan het bouwen waren. Dus we hoopten uitstel te krijgen tot de site klaar was. Nou dat was onbespreekbaar en dus hebben wij onze site een dag op zwart gezet om het toch tijdig geregeld te krijgen. Gelukkig is dat nu gebeurd.”