Chinese e-commerce gigant JD.com sluit zich aan bij Nexus

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Nexus-ceo Gael Escribe. (foto: Nexus)

De internationale inkoopcombinatie voor aftermarket auto-onderdelen Nexus Automotive International heeft een nieuw lid aangesloten: de Chinese online retailer JD.com. Met een geschatte omzet van 55,7 miljard dollar in 2017 is JD.com in omzet één van de grootste e-tailers ter wereld. Amazon.com is de grootste met een omzet van 233 miljard dollar.

Wereld veroveren

JD.com heeft ruim 210 distributiecentra verdeeld over 50 steden in China, waar het bedrijf ruim 5.000 bezorg- en afhaalpunten heeft. JD.com verkoopt al een aantal jaren auto-onderdelen aan consumenten en maakte in 2017 zijn entree in de b2b-markt. Naast China is de webshop onder meer actief in de VS, Rusland, Frankrijk en het VK. Binnen enkele jaren wil het bedrijf in de hele wereld actief zijn. De online retailer wil in 2021 een omzet van 1 miljard dollar realiseren met de verkoop auto-onderdelen aan ruim 300 miljoen actieve gebruikers

“Met deze overeenkomst omarmen we de digitale wereld nog meer dan we al deden”, zegt Nexus-ceo Gael Escribe. “We verbreden de horizon van Nexus met e-commerce kanaal dat onomstreden sterk is. JD is een perfect symbool van onze focus op opkomende markten en China in het bijzonder.”

Naast JD sloot Nexus ook een contract met de Chinese onderdelendistributeur DZF.

Dat webshops zich aansluiten bij traditionele inkoopclubs voor auto-onderdelen is niet nieuw. Zo sloot Oscaro zich in 2015 aan bij Temot International en maakt Alibaba-dochter Jiangsu Carzone Auto Parts sinds dit jaar deel uit van het ATR-netwerk. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Chinese e-commerce gigant JD.com sluit zich aan bij Nexus | Automotive Online

Chinese e-commerce gigant JD.com sluit zich aan bij Nexus

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Nexus-ceo Gael Escribe. (foto: Nexus)

De internationale inkoopcombinatie voor aftermarket auto-onderdelen Nexus Automotive International heeft een nieuw lid aangesloten: de Chinese online retailer JD.com. Met een geschatte omzet van 55,7 miljard dollar in 2017 is JD.com in omzet één van de grootste e-tailers ter wereld. Amazon.com is de grootste met een omzet van 233 miljard dollar.

Wereld veroveren

JD.com heeft ruim 210 distributiecentra verdeeld over 50 steden in China, waar het bedrijf ruim 5.000 bezorg- en afhaalpunten heeft. JD.com verkoopt al een aantal jaren auto-onderdelen aan consumenten en maakte in 2017 zijn entree in de b2b-markt. Naast China is de webshop onder meer actief in de VS, Rusland, Frankrijk en het VK. Binnen enkele jaren wil het bedrijf in de hele wereld actief zijn. De online retailer wil in 2021 een omzet van 1 miljard dollar realiseren met de verkoop auto-onderdelen aan ruim 300 miljoen actieve gebruikers

“Met deze overeenkomst omarmen we de digitale wereld nog meer dan we al deden”, zegt Nexus-ceo Gael Escribe. “We verbreden de horizon van Nexus met e-commerce kanaal dat onomstreden sterk is. JD is een perfect symbool van onze focus op opkomende markten en China in het bijzonder.”

Naast JD sloot Nexus ook een contract met de Chinese onderdelendistributeur DZF.

Dat webshops zich aansluiten bij traditionele inkoopclubs voor auto-onderdelen is niet nieuw. Zo sloot Oscaro zich in 2015 aan bij Temot International en maakt Alibaba-dochter Jiangsu Carzone Auto Parts sinds dit jaar deel uit van het ATR-netwerk. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.