Autobranche toont op CES de toekomstige computer op wielen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De auto-industrie rukt op in Las Vegas. (Foto: Schaeffler)

Vandaag opent in Las Vegas de grootste elektronicabeurs ter wereld zijn deuren. Ook dit jaar zijn er op de CES (Consumer Electronics Show) veel primeurs te vinden van autofabrikanten en hun toeleveranciers. Hierbij een greep uit het aanbod van in totaal 4.500 exposanten die hun waren tonen aan naar verwachting 180 duizend bezoekers.

Toeleveranciers

Zo onthult Bosch in Las Vegas zijn zelfrijdende, connected, elektrisch aangedreven en van 360 graden sensors voorziene Shuttle conceptvoertuig. Concurrent Continental geeft vanaf de beurs een 3D inkijkje in het kruispunt Walnut Creek in Californië. Op dit testtraject moet een batterij aan Continental-sensoren voor een betere doorstroming en verkeersveiligheid zorgen. Dichter bij de branche staat een intelligent deursysteem van Conti dat autoportieren zelf sluit en opent en daarbij obstakels signaleert die ongelukken of lakschade kunnen veroorzaken. conti ces 2019

Onderdelenreus nummer drie, ZF Friedrichshafen, neemt het nieuwste model van zijn ZF ProAI-productfamillie mee. Deze kunstmatige intelligentie robot beschikt volgens ZF over de sterkste processor in de auto-industrie ter wereld. Schaeffler presenteert de Mover Space Drive. Een autonoom rijdend voertuig op niveau 4 en 5 waarbij het stuurwiel en pedalen zijn vervangen door een joystick, notebook of Smartphone-App. De Mover is flexibel in te zetten stadsvoertuig, bijvoorbeeld als robotaxi of voor autonoom goederenvervoer. 

Denso is ook present in het gokkersparadijs. Met een simulator kunnen bezoekers ervaren hoe het is om in een zelfrijdende auto te rijden. Ook is er bij de Japanners die onlangs een samenwerking aangingen met Tomtom aandacht voor blockchain technologie. 

Ledschermen en spraakassistenten

Naast toeleveranciers ontbreken ook de OEM’s zelf niet. Nissan schotelt de CES-bezoeker een op de voorruit geprojecteerd navigatiesysteem voor. Zonder zijn hoofd te draaien kan de bestuurder hiermee niet alleen 360 graden navigeren, maar ook om het voertuig heen kijken en om de hoek van de straat. Het Chinese Byton stal op de vorige CES al de show met dashboard dat bestond uit een enorm en gebogen digitaal touchscreen van deur tot deur. Nu de M-Byte SUV van Byton het productiestadium nadert is te zien wat er overblijft van het futuristische concept. Het 48 inch scherm is gebleven, maar heeft een iets andere vorm. Het touchscreen op het midden van het stuurwiel is wel iets kleiner geworden om meer ruimte te bieden aan de airbag. Verder wordt Amazons spraakassistent Alexa geintegreerd in iedere Byton. De CES-bezoeker kan het allemaal ervaren in het complete M-Byte interieur dat op de beurs is neergezet. De auto zelf laat Byton dit jaar thuis omdat een aantal details van de definitieve vorm van het productiemodel nog niet vaststaan.

De technologie herkent gezichtsuitdrukkingen, hartslag en neurosignalen.

Ook Kia legt de focus op de beleving van de bestuurder met zijn interactieve concept ‘Space of Emotive Driving’. Het systeem analyseert de gemoedstoestand van de bestuurder en past er het interieur op aan. De technologie herkent gezichtsuitdrukkingen, hartslag en neurosignalen in de huid en vertaalt deze vervolgens in aanpassingen aan de sfeerverlichting, de verwarming of koeling of het infotainmentsysteem. Het systeem beschikt daarnaast over vibrerende stoelen die op muziek reageren. Inzittenden kunnen de muziek zo niet alleen luisteren, maar ook ‘voelen’.  Verder geven de rijassistentiesystemen in geval van nood een waarschuwing via de stoel.kia ces 2019

Daimler onthult de nieuwe Mercedes CLA op de CES in plaats van Geneve of Frankfurt, vooral vanwege de  rijhulpsystemen die er in zitten en het doorontwikkelde spraakgestuurde en op gebaren reagerende MBUX Infotainmentsysteem. Ook de elektrische EQC beleeft zijn Amerikaanse premiere. Het volledige elektrische model heeft een actieradius van 450 kilometer. Audi neemt zijn ‘Immersive In-Car-Entertainment’ mee. Hiermee kunnen de inzittenden van een autonome auto de vrijgekomen tijd besteden met films en andere streamingdiensten. BMW houdt het bij een autonome autorit in virtual reality. De VR-bril dragende standbezoeker wordt daarbij begeleid door de BMW Personal Assistent die ook de BMW-rijder van de toekomst tot zijn beschikking krijgt.

De ontwikkelaars van Honda demonstreren de ‘Safe Swarm’ technologie. Een vorm van V2X communicatie die zich het beste laat vergelijken met platooning. Voertuigen wisselen hierbij informatie uit met elkaar om ongevallen te voorkomen en bestuurders in complexe situaties te ondersteunen.

De Consumer Electronics Show duurt nog tot vrijdag 11 januari en vindt plaats in het World Trade Center Las Vegas.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Autobranche toont op CES de toekomstige computer op wielen | Automotive Online

Autobranche toont op CES de toekomstige computer op wielen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De auto-industrie rukt op in Las Vegas. (Foto: Schaeffler)

Vandaag opent in Las Vegas de grootste elektronicabeurs ter wereld zijn deuren. Ook dit jaar zijn er op de CES (Consumer Electronics Show) veel primeurs te vinden van autofabrikanten en hun toeleveranciers. Hierbij een greep uit het aanbod van in totaal 4.500 exposanten die hun waren tonen aan naar verwachting 180 duizend bezoekers.

Toeleveranciers

Zo onthult Bosch in Las Vegas zijn zelfrijdende, connected, elektrisch aangedreven en van 360 graden sensors voorziene Shuttle conceptvoertuig. Concurrent Continental geeft vanaf de beurs een 3D inkijkje in het kruispunt Walnut Creek in Californië. Op dit testtraject moet een batterij aan Continental-sensoren voor een betere doorstroming en verkeersveiligheid zorgen. Dichter bij de branche staat een intelligent deursysteem van Conti dat autoportieren zelf sluit en opent en daarbij obstakels signaleert die ongelukken of lakschade kunnen veroorzaken. conti ces 2019

Onderdelenreus nummer drie, ZF Friedrichshafen, neemt het nieuwste model van zijn ZF ProAI-productfamillie mee. Deze kunstmatige intelligentie robot beschikt volgens ZF over de sterkste processor in de auto-industrie ter wereld. Schaeffler presenteert de Mover Space Drive. Een autonoom rijdend voertuig op niveau 4 en 5 waarbij het stuurwiel en pedalen zijn vervangen door een joystick, notebook of Smartphone-App. De Mover is flexibel in te zetten stadsvoertuig, bijvoorbeeld als robotaxi of voor autonoom goederenvervoer. 

Denso is ook present in het gokkersparadijs. Met een simulator kunnen bezoekers ervaren hoe het is om in een zelfrijdende auto te rijden. Ook is er bij de Japanners die onlangs een samenwerking aangingen met Tomtom aandacht voor blockchain technologie. 

Ledschermen en spraakassistenten

Naast toeleveranciers ontbreken ook de OEM’s zelf niet. Nissan schotelt de CES-bezoeker een op de voorruit geprojecteerd navigatiesysteem voor. Zonder zijn hoofd te draaien kan de bestuurder hiermee niet alleen 360 graden navigeren, maar ook om het voertuig heen kijken en om de hoek van de straat. Het Chinese Byton stal op de vorige CES al de show met dashboard dat bestond uit een enorm en gebogen digitaal touchscreen van deur tot deur. Nu de M-Byte SUV van Byton het productiestadium nadert is te zien wat er overblijft van het futuristische concept. Het 48 inch scherm is gebleven, maar heeft een iets andere vorm. Het touchscreen op het midden van het stuurwiel is wel iets kleiner geworden om meer ruimte te bieden aan de airbag. Verder wordt Amazons spraakassistent Alexa geintegreerd in iedere Byton. De CES-bezoeker kan het allemaal ervaren in het complete M-Byte interieur dat op de beurs is neergezet. De auto zelf laat Byton dit jaar thuis omdat een aantal details van de definitieve vorm van het productiemodel nog niet vaststaan.

De technologie herkent gezichtsuitdrukkingen, hartslag en neurosignalen.

Ook Kia legt de focus op de beleving van de bestuurder met zijn interactieve concept ‘Space of Emotive Driving’. Het systeem analyseert de gemoedstoestand van de bestuurder en past er het interieur op aan. De technologie herkent gezichtsuitdrukkingen, hartslag en neurosignalen in de huid en vertaalt deze vervolgens in aanpassingen aan de sfeerverlichting, de verwarming of koeling of het infotainmentsysteem. Het systeem beschikt daarnaast over vibrerende stoelen die op muziek reageren. Inzittenden kunnen de muziek zo niet alleen luisteren, maar ook ‘voelen’.  Verder geven de rijassistentiesystemen in geval van nood een waarschuwing via de stoel.kia ces 2019

Daimler onthult de nieuwe Mercedes CLA op de CES in plaats van Geneve of Frankfurt, vooral vanwege de  rijhulpsystemen die er in zitten en het doorontwikkelde spraakgestuurde en op gebaren reagerende MBUX Infotainmentsysteem. Ook de elektrische EQC beleeft zijn Amerikaanse premiere. Het volledige elektrische model heeft een actieradius van 450 kilometer. Audi neemt zijn ‘Immersive In-Car-Entertainment’ mee. Hiermee kunnen de inzittenden van een autonome auto de vrijgekomen tijd besteden met films en andere streamingdiensten. BMW houdt het bij een autonome autorit in virtual reality. De VR-bril dragende standbezoeker wordt daarbij begeleid door de BMW Personal Assistent die ook de BMW-rijder van de toekomst tot zijn beschikking krijgt.

De ontwikkelaars van Honda demonstreren de ‘Safe Swarm’ technologie. Een vorm van V2X communicatie die zich het beste laat vergelijken met platooning. Voertuigen wisselen hierbij informatie uit met elkaar om ongevallen te voorkomen en bestuurders in complexe situaties te ondersteunen.

De Consumer Electronics Show duurt nog tot vrijdag 11 januari en vindt plaats in het World Trade Center Las Vegas.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.