Doorpakken met pass-thru

Dossier ICT & Datamanagement | ‘Autobedrijven moeten doorpakken met pass-thru’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Met het leggen van de verbinding ben je er nog niet: bij ieder merk werkt de informatievoorziening anders. (Foto: Shutterstock).

Urenlang zoeken naar de oplossing van een brandend lampje of een mysterieuze storing. Dat loopt al snel in de papieren, maar die extra uren zijn moeilijk aan een klant te verantwoorden. Ook het vinden van informatie van occasions waarvan de digitale onderhoudshistorie ontbreekt of zelfs de werkzaamheden die door het verkopende autobedrijf zijn uitgevoerd, kost veel loze uren.  Deze informatie is wel te achterhalen, met toegang tot de juiste digitale bronnen te raadplegen en met de kennis om ze op de goede manier te gebruiken. Een van de manieren om aan informatie en software updates te komen is het inloggen op de server van de autofabrikant, maar die maken het de universele autobedrijven nog wel eens lastig om deze server te bereiken.

Poging wagen

De obstakels van deze servertoegang, ofwel pass-thru, leidt er toe dat universele autobedrijven nog wel eens klussen aan een dealer uitbesteden die ze met de juiste kennis zelf hadden kunnen oplossen. Daarom adviseert onder meer Bovag om een start te maken met pass-thru. “Wie nu ervaring op doet is er klaar voor om er straks mee te werken als je echt niet meer zonder kunt”, zegt Hans Joosten, branchemanager onafhankelijke autobedrijven bij Bovag. Tijdens het jaarcongres van de branchevereniging afgelopen maand gingen er al aanzienlijk meer vingers de lucht in bij de vraag wie er bezig is met pass-thru dan voorgaande jaren. Maar meer dan toen op een publiek van ruim 100 ondernemers waren het niet.Lees ook ons interview met Frank Bouman, oprichter van diagnose-op-afstand leverancier Jifeline

Naast het zeer tijdrovende zelf uitdokteren hoe het werkt zijn er verschillende alternatieven.  Zo bieden onder meer Autoniveau en GMTO trainingen in pass-thru. Per automerk worden de processtappen en de eisen die fabrikanten stellen behandeld. Ook de menustructuur en de prijzen voor toegang tot de fabrikantenserver komen in dit soort trainingen aan bod. Verder kunnen via de ondersteuningsprogramma’s Automotive Academy en Tech360 van onderdelendistributeurs Fource en Partspoint accounts worden aangemaakt bij de technische dataservers van autofabrikanten.

Geen plug-and-play

Een eerste vereiste is een diagnose-apparaat dat overweg kan met pass-thru, te herkennen aan de vermelding ‘SAE J2534 protocol compatible’. Via deze testers zijn voertuigen te verbinden met fabrikantenservers en kunnen software-updates in de auto geladen worden. Naast de verschillende universele testers van onder meer Bosch, Hella Gutmann en Texa, is er ook een speciaal voor pass-thru ontwikkelde universele tester. Bovag startte vorig jaar een pilot met deze Euro DFT. Het apparaat kan overweg met de servers van tien verschillende autofabrikanten. Maar ook met deze Euro DFT is het geen kwestie van plug and play. “Pass-thru blijkt een lastigere opgave dan gedacht”, constateert Joosten. “We hebben uiteindelijk de hulp van GMTO ingeschakeld om de deelnemers aan de pilot bij te staan met raad en daad. Met alleen de tools ben je er niet. Er is ook heel wat kennis voor nodig en daarnaast merkten we dat er bij monteurs angst is om iets verkeerd te doen. Het is dan erg prettig als je kunt terugvallen op een helpdesk die je laptop kan overnemen en meekijkt.”

Goedkeuring krijgen van een autofabrikant kan zes maanden duren.

Pilot

De deelnemers aan de pilot zijn inmiddels allemaal actief met pass-thru. “Formeel is de pilot afgerond, maar na de start zijn er nog nieuwe bedrijven bijgekomen”, zegt Joosten. “Omdat het aanmaken van accounts veel tijd kost, duurde het even voordat ze echt aan het werk konden met de Euro DFT. Nu de pilotgroep er mee werkt, bekijken we hoe we dit project landelijk kunnen uitvoeren en wat dan de rol van de Bovag moet zijn.”
Op tijd beginnen met pass-thru is volgens GMTO-directeur John Phillips vooral belangrijk omdat de tijd die tussen het aanvragen van een account en de goedkeuring behoorlijk kan oplopen. “De ene dag aanvragen en de volgende dag aan het werk is uitgesloten. Bij sommige merken gaan er zes maanden overheen voordat een aanvraag is goedgekeurd en verwerkt. Daarom is het zo belangrijk om er mee aan de slag te gaan voordat er een auto binnen staat waar je echt niet mee verder kunt zonder pass-thru.” 

Dat is ook het advies van Bovag-manager Joosten. “Stel een ambassadeur aan binnen je bedrijf, die het leuk vindt om uit te zoeken hoe het werkt. Kijk eerst naar de merken die je veel binnenkrijgt en zoek voor de rest eventueel een samenwerking met andere bedrijven. Maar begin er aan voordat je werkplaats vol staat met auto’s waar je het voor nodig hebt, of erger nog: voordat je werkplaats helemaal leeg is.”

Technisch bulletin

Steeds vaker kunnen storingen door middel van pass-thru snel opgelost worden. In veel gevallen door het laden van een software-update die de autofabrikant ontwikkelde naar aanleiding van veel voorkomende klachten of storingen. Maar ook het raadplegen van een technisch servicebulletin (TSB) dat de fabrikant op zijn server heeft staan kan monteurs uren zoekwerk besparen. “Er is een geval bekend van een productiefout bij Opel”, weet Philips. “Het verwisselen van een te lang massaboutje op een lastig bereikbare plaats, blijkt de oplossing te zijn voor een misfire van de motor. Voor alles geldt: als je inlogt op een OE-server. Check eerst of er TSB’s.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • H. Kooiman

    Is dit wat voor ons ?

Dossier ICT & Datamanagement | ‘Autobedrijven moeten doorpakken met pass-thru’ | Automotive Online
Doorpakken met pass-thru

Dossier ICT & Datamanagement | ‘Autobedrijven moeten doorpakken met pass-thru’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Met het leggen van de verbinding ben je er nog niet: bij ieder merk werkt de informatievoorziening anders. (Foto: Shutterstock).

Urenlang zoeken naar de oplossing van een brandend lampje of een mysterieuze storing. Dat loopt al snel in de papieren, maar die extra uren zijn moeilijk aan een klant te verantwoorden. Ook het vinden van informatie van occasions waarvan de digitale onderhoudshistorie ontbreekt of zelfs de werkzaamheden die door het verkopende autobedrijf zijn uitgevoerd, kost veel loze uren.  Deze informatie is wel te achterhalen, met toegang tot de juiste digitale bronnen te raadplegen en met de kennis om ze op de goede manier te gebruiken. Een van de manieren om aan informatie en software updates te komen is het inloggen op de server van de autofabrikant, maar die maken het de universele autobedrijven nog wel eens lastig om deze server te bereiken.

Poging wagen

De obstakels van deze servertoegang, ofwel pass-thru, leidt er toe dat universele autobedrijven nog wel eens klussen aan een dealer uitbesteden die ze met de juiste kennis zelf hadden kunnen oplossen. Daarom adviseert onder meer Bovag om een start te maken met pass-thru. “Wie nu ervaring op doet is er klaar voor om er straks mee te werken als je echt niet meer zonder kunt”, zegt Hans Joosten, branchemanager onafhankelijke autobedrijven bij Bovag. Tijdens het jaarcongres van de branchevereniging afgelopen maand gingen er al aanzienlijk meer vingers de lucht in bij de vraag wie er bezig is met pass-thru dan voorgaande jaren. Maar meer dan toen op een publiek van ruim 100 ondernemers waren het niet.Lees ook ons interview met Frank Bouman, oprichter van diagnose-op-afstand leverancier Jifeline

Naast het zeer tijdrovende zelf uitdokteren hoe het werkt zijn er verschillende alternatieven.  Zo bieden onder meer Autoniveau en GMTO trainingen in pass-thru. Per automerk worden de processtappen en de eisen die fabrikanten stellen behandeld. Ook de menustructuur en de prijzen voor toegang tot de fabrikantenserver komen in dit soort trainingen aan bod. Verder kunnen via de ondersteuningsprogramma’s Automotive Academy en Tech360 van onderdelendistributeurs Fource en Partspoint accounts worden aangemaakt bij de technische dataservers van autofabrikanten.

Geen plug-and-play

Een eerste vereiste is een diagnose-apparaat dat overweg kan met pass-thru, te herkennen aan de vermelding ‘SAE J2534 protocol compatible’. Via deze testers zijn voertuigen te verbinden met fabrikantenservers en kunnen software-updates in de auto geladen worden. Naast de verschillende universele testers van onder meer Bosch, Hella Gutmann en Texa, is er ook een speciaal voor pass-thru ontwikkelde universele tester. Bovag startte vorig jaar een pilot met deze Euro DFT. Het apparaat kan overweg met de servers van tien verschillende autofabrikanten. Maar ook met deze Euro DFT is het geen kwestie van plug and play. “Pass-thru blijkt een lastigere opgave dan gedacht”, constateert Joosten. “We hebben uiteindelijk de hulp van GMTO ingeschakeld om de deelnemers aan de pilot bij te staan met raad en daad. Met alleen de tools ben je er niet. Er is ook heel wat kennis voor nodig en daarnaast merkten we dat er bij monteurs angst is om iets verkeerd te doen. Het is dan erg prettig als je kunt terugvallen op een helpdesk die je laptop kan overnemen en meekijkt.”

Goedkeuring krijgen van een autofabrikant kan zes maanden duren.

Pilot

De deelnemers aan de pilot zijn inmiddels allemaal actief met pass-thru. “Formeel is de pilot afgerond, maar na de start zijn er nog nieuwe bedrijven bijgekomen”, zegt Joosten. “Omdat het aanmaken van accounts veel tijd kost, duurde het even voordat ze echt aan het werk konden met de Euro DFT. Nu de pilotgroep er mee werkt, bekijken we hoe we dit project landelijk kunnen uitvoeren en wat dan de rol van de Bovag moet zijn.”
Op tijd beginnen met pass-thru is volgens GMTO-directeur John Phillips vooral belangrijk omdat de tijd die tussen het aanvragen van een account en de goedkeuring behoorlijk kan oplopen. “De ene dag aanvragen en de volgende dag aan het werk is uitgesloten. Bij sommige merken gaan er zes maanden overheen voordat een aanvraag is goedgekeurd en verwerkt. Daarom is het zo belangrijk om er mee aan de slag te gaan voordat er een auto binnen staat waar je echt niet mee verder kunt zonder pass-thru.” 

Dat is ook het advies van Bovag-manager Joosten. “Stel een ambassadeur aan binnen je bedrijf, die het leuk vindt om uit te zoeken hoe het werkt. Kijk eerst naar de merken die je veel binnenkrijgt en zoek voor de rest eventueel een samenwerking met andere bedrijven. Maar begin er aan voordat je werkplaats vol staat met auto’s waar je het voor nodig hebt, of erger nog: voordat je werkplaats helemaal leeg is.”

Technisch bulletin

Steeds vaker kunnen storingen door middel van pass-thru snel opgelost worden. In veel gevallen door het laden van een software-update die de autofabrikant ontwikkelde naar aanleiding van veel voorkomende klachten of storingen. Maar ook het raadplegen van een technisch servicebulletin (TSB) dat de fabrikant op zijn server heeft staan kan monteurs uren zoekwerk besparen. “Er is een geval bekend van een productiefout bij Opel”, weet Philips. “Het verwisselen van een te lang massaboutje op een lastig bereikbare plaats, blijkt de oplossing te zijn voor een misfire van de motor. Voor alles geldt: als je inlogt op een OE-server. Check eerst of er TSB’s.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • H. Kooiman

    Is dit wat voor ons ?