Bosal noteert recordverlies maar financiële situatie is ‘stabiel’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Nederlandse uitlatenfabrikant schrijft al jaren rode cijfers. (Foto: Bosal)

De omzet van uitlatenfabrikant Bosal is vorig jaar met anderhalf procent gestegen tot 640 miljoen euro. Het verlies voor belasting verdubbelde van 28 naar 52,4 miljoen euro. Dertig miljoen daarvan hangen samen met herstructuringskosten. De schuld van Bosal bedroeg eind 2017 236 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van de fabrikant. Het bedrijf heeft te maken met structurele overcapaciteit in de markt. In totaal werken er een kleine vijfduizend mensen bij de fabrikant.

Bosal is al jaren verlieslatend. Twee jaar geleden vertrok ceo Aad Goudriaan, die werd vervangen door Ton Vernaus. Vernaus stelde anderhalf jaar geleden al dat pas eind 2017 weer winstgevendheid te verwachten was. In het kader van de herstructurering- en financiering werd trekhaken- en cabinedivisie ACPS verkocht. Dat leverde een boekwinst op van 93 miljoen euro. Ook werd er een herfinanciering van 110 miljoen euro gerealiseerd. Door deze deals is Bosal financieel uit de problemen, stelde Vernaus eerder dit jaar. Alhoewel Bosal in zijn jaarverslag wel meldt dat de financieringskosten, mede als gevolg van de herfinanciering met 12 miljoen euro stegen. 

Cruciaal jaar

Ondanks dat de financiële positie van het bedrijf flink is verbeterd, stelt de directie in het jaarverslag dat 2018 een cruciaal jaar is. Samen met de consultants van Roland Berger is er een strategisch plan opgesteld, waarbij onder meer de overhead-kosten moeten worden gereduceerd. Ook moet de liquiditeitspositie worden verbeterd. Bosal wil dit doen door het werkkapitaal te verminderen (middels factoring, een financieringsvorm waarbij een externe partij de debiteurenportefeuille koopt), de interne geldstromen te optimaliseren en door enkele kleine desinvesteringen te doen. 

In de afgelopen periode is er bij de drie overgebleven divisies (Emission Control Systems, Energy Conversion Industry en Aftermarket) gereorganiseerd en geïnvesteerd in de productiefaciliteiten. Zo moet onder meer de operationele performance van de belangrijkste Bosal-fabriek in Tsjechië worden verbeterd en wordt er een oplossing gezocht voor de problemen bij de Spaanse fabriek. Het jaarverslag vermeldt niet wat er speelt in deze fabriek.

“We zitten nu midden in het herstructureringsproces. Een succesvolle afronding hangt samen met de executie van het plan, maar hangt ook deels af van de medewerking van externe partijen en marktontwikkelingen”, schrijft het management. Het besluit met de mededeling dat: “Notwithstanding these risks and uncertainties the Bosal-board believes that the use of the going concern assumption is appropriate”. Dat houdt in dat het bedrijf verwacht ook op middellange- tot lange termijn te blijven bestaan. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.