Universeel doet boekje open

Dossier Leasing & Finance | Onderhoud van leaseauto’s: lage tarieven en hoge eisen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De onderhandelingen voor leaseonderhoud zijn scherp. (Foto: Shutterstock)

Het digitale onderhoudsboekje wordt veel besproken in het universele onderhoudskanaal. Nog lang niet alle universele lijken de omslag te hebben gemaakt van het papieren serviceboekje naar de digitale versie. Het bijhouden van het online serviceboekje is nu nog geen verplichting bij leasemaatschappijen, maar de verwachting is dat binnen drie jaar het boekje verplicht is. Wil het universele kanaal – dat op de zakelijke markt nog wel een achterstand heeft ten opzichte van de dealer – een volwaardige onderhoudspartner zijn en blijven voor de zakelijke leasemarkt, dan moeten onafhankelijke autobedrijven probleemloos de digitale versie van het onderhoudsboekje kunnen invullen. Grootste struikelblok is de toegang tot dit digitale document: daarvoor is een account nodig bij het betreffende automerk en juist die aanvraag is vaak tijdrovend en omslachtig.

Binnen eigen poorten

“We zijn op het terrein van toegang tot technische informatie misschien geen koploper, maar lopen zeker niet meer zo ver achter als een paar jaar geleden”, zegt Henk Voskuilen, eigenaar van een universeel autobedrijf en een Profile Car & Tyrecentre. Met beide bedrijven is hij al jaren actief in het gestuurde onderhoud voor leasemaatschappijen. Met zijn ketenloze autobedrijf ligt dat percentage op 25 procent zakelijk en 75 procent particulier en voor Profile ligt dat omgekeerd, 85 procent zakelijk en 15 procent particulier. “Ik vind het belangrijk dat we de auto voor onderhoud binnen de poorten van ons eigen bedrijf houden en niet voor ieder wissewasje een beroep op de dealer hoeven te doen”, zegt Voskuilen. Hij is nauw betrokken bij de pilot van Euro-DFT, een door de Duitse autobranchevereniging ZDK ontwikkelde pass-thru diagnosetool waarmee de fabrikantensites van elf automerken gebruikt kunnen worden. In dit project wordt samen met Bovag Onafhankelijke Autobedrijven gewerkt aan de ontwikkeling van deze tool die ook de aanvraag van een account (voor een digitaal serviceboekje) makkelijker maakt. “We zitten nog volop in de ontwikkelfase rond het digitale onderhoudsboekje en toegang tot technische informatie, maar ik denk dat we eind van dit jaar de oplossing hebben gevonden. Met het Euro DFT-project kunnen we de belangrijkste hobbels voor universele bedrijven wegnemen.

Als universeel bedrijf moet je net even wat meer en beter presteren dan het dealerbedrijf.

 Op dit moment hebben we al 50 procent van de informatie in huis om dit te realiseren. Eind van dit jaar beschikken we over zeker 95 procent”, aldus Voskuilen. “Dat lukt alleen als we het gezamenlijk aanpakken. Universele ondernemers zijn vaak te huiverig voor deze materie. Ze houden wel van sleutelen aan auto’s, maar deinzen terug voor complexe computersystemen. Met dit project verlagen we de drempel voor het universele kanaal. Wil je professioneel meedoen als universeel bedrijf, dan moet je je hierin verdiepen.”

Terugvallen

Ook Vakgarage, de franchiseketen van onafhankelijke autobedrijven, is druk bezig met de voorbereiding op de verwachte verplichting van het digitale onderhoudsboekje. “Samen met I-Garage zijn we bezig met de ontwikkeling van een platform voor het digitale autopaspoort. Dat hopen we dit najaar te lanceren”, vertelt Vishal Durgaram, voorzitter van Vakgarage. “Wij verwachten dat het aftekenen van het digitale serviceboekje binnen drie jaar een voorwaarde is. Daar willen wij klaar voor zijn. Dit speelt trouwens niet alleen een rol in het gestuurde onderhoud voor de lease, maar wordt ook belangrijk in het particuliere onderhoudssegment.” Durgaram verwacht overigens dat onderhoud van leaseauto’s in het universele kanaal nog verder gaat groeien. “Mede omdat het aantal vestigingen in de dealernetwerken gaat krimpen en leasemaatschappijen wel een landelijke dekking moeten kunnen garanderen”, zegt hij.

Vakgarage startte in 2015 dan ook met het sublabel Vakgarage Professionals dat 130 vestigingen telt en helemaal is ingericht op gestuurd onderhoud voor de leasemarkt. Volgens Durgaram is de toegang tot technische informatie voor de aangesloten Vakgarage-leden geen probleem door de samenwerking met Sator/Fource als toeleverancier. “Via hun platform beschikken we over alle technische informatie.”

Zo’n 90 procent van de bedrijven raakt verstrikt in de procedures en haakt halverwege af.

Alleen al voor een goede toegang tot technische informatie is aansluiting bij een ketenorganisatie essentieel, constateert Jan Wals van het gelijknamige Bosch Car Service-bedrijf in Ilpendam. Ook onderdelenleveranciers delen hun kennis. “Wij kunnen altijd terugvallen op de helpdesk van Bosch, daar krijgen we altijd snel antwoord.” Toegang tot technische data is “absoluut noodzakelijk” om zaken te doen met de leasemarkt, meent ook Raymond Uijtendaal, directeur van Leaseprof, een netwerk van 82 universele garagebedrijven, gericht op onderhoud van leaseauto’s. Vorig jaar werd Leaseprof overgenomen door Partspoint. Iets waar Uijtendaal blij mee is omdat de aangesloten bedrijven door het Tech 360-programma van Partspoint toegang hebben tot technische data en pass-thru. “Onderhoud voor lease kun je er niet zomaar even bij gaan doen, maar moet echt een propositie van je bedrijf zijn. Als universeel bedrijf moet je net even wat meer en beter presteren dan het dealerbedrijf”, meent Uijtendaal.

Gevecht

p36 technische kennisStrakke SLA’s en dito tarieven zijn een ander belangrijk gespreksonderwerp bij gestuurd lease-onderhoud. “Scherpe tarieven mogen natuurlijk best, maar dan moet de leasemaatschappij niet ook nog het onderste uit de kan willen halen”, zegt een garagist, die anoniem wil blijven. Hij kijkt, evenals veel anderen, met enige vrees uit naar de ontwikkelingen op de markt van het onderhoud van private leaseauto’s. Hij ziet wel lichtpuntjes. “Waar we in het begin alleen maar a-segment privélease hadden waar niet veel aan mocht gebeuren, wordt de markt nu volwassen en worden ook andere segmenten aan privélease toegevoegd waardoor het verdienmodel beter wordt.” Duidelijk is in ieder geval dat private leaseauto’s tegen zeer scherpe prijzen in de markt zijn gezet door leasemaatschappijen. “De ROB-tarieven zijn laag en het serviceniveau hoog”, zegt Uijtendaal. “Prijs is natuurlijk belangrijk, maar het is slechts een onderdeel van de totale onderhandelingen. Het mag niet alleen een gevecht om de laagste prijs worden.” Met argusogen worden dan ook de ontwikkelingen gevolgd in de gestuurde schademarkt. Daar ging het lange tijd alleen nog maar om de laagste prijs en werd de markt geteisterd door moordende concurrentie en bodemtarieven. Dat willen de universelen per se voorkomen: voor goede kwaliteit moet evenredig worden betaald.

Niet verdwalen in het doolhof

Of je nu wel of geen zaken doet met het leasesegment, volgens John Philips, directeur GMTO, is het voor universele bedrijven belangrijk om de toegang tot technische data én omgang met het digitale serviceboekje goed geregeld te hebben. Grootste obstakel is de aanvraag van een inlog (voor technische data) of een account (voor het digitale onderhoudsboekje). Het merkkanaal is wettelijk verplicht om alles open te stellen voor de universeel, maar in de praktijk blijkt het vaak een ingewikkelde zoektocht in een doolhof van steeds veranderende regels en tijdrovende procedures. “Zo’n 90 procent van de bedrijven raakt verstrikt in de procedures en haakt halverwege af”, vertelt Philips. Voor zijn bedrijf is dat een mogelijkheid, want GMTO (Gerichte Motor Technische Opleidingen) heeft een helpdesk en trainingsprogramma waar universele bedrijven terecht kunnen voor dit onderwerp. “Dit is niet iets dat je er zomaar even bij doet. Veel ondernemers hebben de tijd niet om zich er goed in te verdiepen en blijven dan afhankelijk van de dealer. Het is jammer dat bedrijven zich laten weerhouden en last hebben van drempelvrees. Het staat een serieuze kwaliteitsslag in de weg.”

 

Dit artikel is eerder verschenen in de Automotive Leasemaatschappij top 60. Hierin vindt u een overzicht van de grootste leasemaatschappijen van Nederland, inclusief directie, vlootomvang (met verdeling op brandstof en afzetkanaal) en financiële gegevens. Het rapport is hier te bestellen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.