Automechanika dreigt grip op banden te verliezen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Banden maken dit jaar hun grote debuut op de Automechanika. (Foto: Automechanika)

Dat meldde de organisatie woensdag tijdens een persconferentie. 

Automechanika en Reifen openen op 11 september hun deuren in de Messe Frankfurt, maar zoals het er nu naar uitziet laten bekende bandenmerken als Michelin, Goodyear en Bridgestone de beurs links liggen en gaan in plaats daarvan naar The Tire Cologne die eind mei plaatsvindt in Keulen. “We ondervinden inderdaad flinke concurrentie van The Tire”, geeft Automechanika-directeur Olaf Musshoff toe. “Maar dat neemt niet weg dat we een mooie vertegenwoordiging van de branche in huis hebben. Juist door minder voor de hand liggende namen, kunnen we ons onderscheiden van de rest. Wij geloven in de combinatie van de bandenindustrie en bijvoorbeeld leveranciers van bandenequipment die altijd al ruim vertegenwoordigd waren op Automechanika.”

Automechanika beleeft dit jaar zijn 25e editie. Het evenement ontstond in 1971 door de annulering van de IAA in dat jaar. vanuit autofabrikanten was dat jaar geen belangstelling voor een autoshow als gevolg van de eerste oliecrisis. Maar omdat de aftermarket die tot die tijd altijd zijn eigen plek had op de IAA, wel een show wilde, werd Automechanika geboren. Sindsdien vindt het evenement een keer in de twee jaar plaats.

Dit jaar is dat van 11 tot en met 15 september. Naast de geïntegreerde Reifen is ook Classic Cars nieuw dit jaar. Beide evenementen vinden tegelijkertijd met Automechanika plaats in hetzelfde complex. Reifen is een voortzetting van Reifen Essen, die voor het laatst plaatsvond in 2016. Classic Cars is nieuw en volgens de organisatie de eerste vakbeurs voor de oldtimerbranche. Het event word georganiseerd in samenwerking met Retro Classics, een van de grootste oldtimerbeurzen in Duitsland.

Vooral voor Classic Cars zijn de verwachtingen hoog gespannen. “De markt voor reparatie en onderhoud aan oldtimers, youngtimers en klassiekers in Duitsland is enkele miljarden euro’s groot”, aldus Automechanika-directeur Olaf Musshoff. “In de rest van Europa zal dat niet veel anders zijn. Hier liggen dus grote kansen voor garagebedrijven. Aan een nieuwe auto valt weinig te repareren en er zit steeds minder onderhoud aan. Bij een oldtimer des te meer. In veel gevallen zijn de eigenaren ook bereid om hier in te investeren. Reden te meer voor ons ruimte te reserveren voor de bedrijven die het autobedrijf hierin kunnen ondersteunen.”

Leer meer over de Automechanika 2018 op Automotive Werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.