TTI aangesteld als distributeur Avon Tyres

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Peter-Alexander van 't Hof (links) en Jaap van Wessum. (Foto: Avon Tyres)

TTI Tyre Trading International is door bandenfabrikant Avon Tyres aangesteld als distributeur voor het merk in de Benelux. De fabrikant had nog geen retailpartners in Nederland. Dat melden TTI en Avon Tyres. TTI is bezig met het aanstellen van dealers.

Beide bedrijven melden in te zetten op marge voor het bandenbedrijf. “Samen met Avon hebben wij een strategie ontwikkeld met beheersing van de stromen op het internet. Hierdoor kan onze klant weer geld verdienen aan banden”, zegt TTI-dga Peter-Alexander van ’t Hof. Zijn bedrijf bestaat dit jaar dertig jaar en werkt vanuit het eigen magazijn in Numansdorp. Ook Van Aalderen Twen-Tyre in Nederland, dat vorig jaar werd overgenomen, en Reifen Kraftwerk in het Ruhrgebied in Duitsland zijn onderdeel van de club. Van ’t Hof vindt Avon een waardevolle toevoeging op de merken die al gevoerd worden, zoals Hankook en Falken. “Het Europese assortiment biedt premiumproducten en wordt ondersteund door een uitstekende service én marketing. We kijken uit naar de samenwerking, zeker omdat de strategie met Avon anders wordt dan tot nu toe met andere merken.”

Volgens Van ’t Hof is de prijspositionering essentieel. “Veel bandenmerken kun je overal kopen en veelal tegen verschillende prijzen. Dat wekt geen vertrouwen en maakt het voor de retailer lastig om geld te verdienen. De keuze van partners van Avon Tyres is dermate slim ingericht dat er goed afspraken te maken valt over de verkoopstrategie. Daarmee moet de druk van online aanbieders beperkt blijven en kunnen wij en onze retailers investeren in het merk. Het helpt dat Avon Tyres een klein merk is, daarmee kan het nog. De productieaantallen kloppen en dat vergroot de kans dat deze strategie werkt.”

Partners

Een belangrijk kenmerk van de strategie van Avon Tyres is dat het werkt met een beperkt aantal distributiepartners. Jaap van Wessum, Europees verkoopdirecteur van Avon Tyres-fabrikant Cooper Tires, is derhalve tevreden met de aanstelling van TTI. “Avon Tyres trekt een aantal nieuwe distributeurs aan in heel Europa. Wij denken dat de combinatie van onze producten, geschiedenis, sales- en marketingbeleid van Avon een aantrekkelijk merk maken. We zijn erg blij met zoveel belangstelling in ons merk met de benoeming van TTI Tyre Trading International.” Door zorgvuldig de retailpartners te selecteren denkt Van Wessum te kunnen voorkomen dat banden in groten getale door derden online worden aangeboden. “We maken goede afspraken met onze partners. Daarbij hebben we een gezonde groeiambitie, maar is er zeker geen sprake van dat we overcapaciteit hebben. Online verkoop door derden kun je nooit helemaal uitbannen, maar we denken zo ver te kunnen komen.” 

Er zijn geen verkooptargets afgesproken. “Dat hebben we bewust gedaan”, zegt Van ’t Hof. “De manier van verkopen is leidend, niet de aantallen. Maar ik denk dat we veel draagvlak bij retailers kunnen creëren en dan komen de aantallen vanzelf.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

TTI aangesteld als distributeur Avon Tyres | Automotive Online

TTI aangesteld als distributeur Avon Tyres

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Peter-Alexander van 't Hof (links) en Jaap van Wessum. (Foto: Avon Tyres)

TTI Tyre Trading International is door bandenfabrikant Avon Tyres aangesteld als distributeur voor het merk in de Benelux. De fabrikant had nog geen retailpartners in Nederland. Dat melden TTI en Avon Tyres. TTI is bezig met het aanstellen van dealers.

Beide bedrijven melden in te zetten op marge voor het bandenbedrijf. “Samen met Avon hebben wij een strategie ontwikkeld met beheersing van de stromen op het internet. Hierdoor kan onze klant weer geld verdienen aan banden”, zegt TTI-dga Peter-Alexander van ’t Hof. Zijn bedrijf bestaat dit jaar dertig jaar en werkt vanuit het eigen magazijn in Numansdorp. Ook Van Aalderen Twen-Tyre in Nederland, dat vorig jaar werd overgenomen, en Reifen Kraftwerk in het Ruhrgebied in Duitsland zijn onderdeel van de club. Van ’t Hof vindt Avon een waardevolle toevoeging op de merken die al gevoerd worden, zoals Hankook en Falken. “Het Europese assortiment biedt premiumproducten en wordt ondersteund door een uitstekende service én marketing. We kijken uit naar de samenwerking, zeker omdat de strategie met Avon anders wordt dan tot nu toe met andere merken.”

Volgens Van ’t Hof is de prijspositionering essentieel. “Veel bandenmerken kun je overal kopen en veelal tegen verschillende prijzen. Dat wekt geen vertrouwen en maakt het voor de retailer lastig om geld te verdienen. De keuze van partners van Avon Tyres is dermate slim ingericht dat er goed afspraken te maken valt over de verkoopstrategie. Daarmee moet de druk van online aanbieders beperkt blijven en kunnen wij en onze retailers investeren in het merk. Het helpt dat Avon Tyres een klein merk is, daarmee kan het nog. De productieaantallen kloppen en dat vergroot de kans dat deze strategie werkt.”

Partners

Een belangrijk kenmerk van de strategie van Avon Tyres is dat het werkt met een beperkt aantal distributiepartners. Jaap van Wessum, Europees verkoopdirecteur van Avon Tyres-fabrikant Cooper Tires, is derhalve tevreden met de aanstelling van TTI. “Avon Tyres trekt een aantal nieuwe distributeurs aan in heel Europa. Wij denken dat de combinatie van onze producten, geschiedenis, sales- en marketingbeleid van Avon een aantrekkelijk merk maken. We zijn erg blij met zoveel belangstelling in ons merk met de benoeming van TTI Tyre Trading International.” Door zorgvuldig de retailpartners te selecteren denkt Van Wessum te kunnen voorkomen dat banden in groten getale door derden online worden aangeboden. “We maken goede afspraken met onze partners. Daarbij hebben we een gezonde groeiambitie, maar is er zeker geen sprake van dat we overcapaciteit hebben. Online verkoop door derden kun je nooit helemaal uitbannen, maar we denken zo ver te kunnen komen.” 

Er zijn geen verkooptargets afgesproken. “Dat hebben we bewust gedaan”, zegt Van ’t Hof. “De manier van verkopen is leidend, niet de aantallen. Maar ik denk dat we veel draagvlak bij retailers kunnen creëren en dan komen de aantallen vanzelf.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.