Webwinkels zetten marges blijvend onder druk

Dossier Jaar in Beeld | Schrale markt zorgt voor onzekerheid

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
> Aftermarket-spelers krijgen steeds meer macht ten opzichte van de autofabrikant. Foto: Shutterstock

De Nederlandse autobranche boekte volgens de meest recente cijfers van het CBS in het derde kwartaal van dit jaar bijna 4 procent meer omzet dan een jaar eerder. Maar die stijging komt vrijwel geheel op het conto van de importeurs en hun dealers omdat er meer nieuwe personenauto’s werden verkocht dan in het voorgaande jaar. Autoservicebedrijven zagen hun omzet na negen kwartalen van groei met bijna 1 procent dalen. De omzet van grossiers daalde met bijna 2 procent. Desondanks blijft de omzet in beide sectoren binnen de branche relatief hoog, vindt het CBS. Alleen in 2008 en 2016 werd er in het derde kwartaal een hoger omzetniveau behaald door garagebedrijven, terwijl voor de grossiers het derde kwartaal in 2011 en 2016 beter waren dan wat ze dit jaar in de boeken konden bijschrijven.

Bij Lantinga Automaterialen weten ze wel waar die omzetdaling vandaan komt. “Er zijn enkele productgroepen waarvan de omzet terugliep. Distributiekits bijvoorbeeld”, zegt directeur Paul Lantinga. “Vorig jaar waren dat de koppelingsetjes. Dure onderdelen dus, waarvan de vervanging zich goed laat plannen en die in de verschillende internationale webshops tegen scherpe prijzen te bestellen zijn door zowel particulier als professional.” Inmiddels is volgens Lantinga het tij gekeerd door prijsaanpassingen vanuit hoofdleverancier Fource. “De marge voor zowel grossier als garagist is daardoor minder, maar de consument betaalt uiteindelijk bijna hetzelfde bedrag. We moedigen garagehouders aan om goed naar de flatratetijden van de fabrikant te kijken. Efficiënt werken en het juiste uurtarief zijn belangrijker dan ooit.” Lantinga heeft volgens zijn directeur een goed jaar achter de rug. “Met hard werken blijft het lukken om een goede boterham te verdienen. Meebewegen met de marktontwikkelingen, goed luisteren naar je klanten; onze buitendienst is waardevoller dan ooit, omdat ze van onze klanten horen wat we anders zouden moeten doen.”

Dongel

Lantinga volgt nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van telematica en de connected car, maar onderneemt voorlopig nog geen actie. “Ik heb nog geen enkel systeem gezien dat aantoonbaar naar behoren werkt. Zo lang hetgeen we nu aangeboden krijgen slechts bij een op de vier auto’s echt werkt, kun je wat mij betreft niet spreken van een product dat klaar is om in de markt te zetten. Tot die tijd gaan we er de boer niet mee op. Ik verwacht niet dat hier komend jaar al verandering in komt. Hoe hard iedereen ook roept dat ie marktklaar is.” Ook Vakgarage kijkt de kat nog even uit de boom als het gaat om connected cars. Voorzitter Vishal Durgaram deelt de mening van Paul Lantinga dat er nog geen 100 procent werkend systeem beschikbaar is. “We bereiden ons er wel op voor. Ons nieuwe online platform dat we dit jaar in gebruik hebben genomen is er helemaal op ingericht om te communiceren met klanten via telematica. Medio 2018 lanceren we een app die we later ook kunnen gebruiken om klanten en hun auto’s te connecten. Het ontwikkelen van een eigen dongel, daar wagen we ons niet aan. Wij zijn goed in marketing en ondersteuning, maar aan de techniek wagen we ons niet. Wel hebben we ervoor gezorgd dat we straks makkelijk een dongel kunnen koppelen – ongeacht welke dat wordt.”

Rapportcijfer 6,5

Net als vorig jaar zijn de universele garagisten positiever gestemd over het afgesloten jaar en over de toekomst. Drie bedrijven gaven het jaar een acht. Een dealer geeft het jaar een vier vanwege het werkplaatsaanbod dat afnam. Het hoogste cijfer dat een dealer gaf is een zeven. Gemiddeld daalde het rapportcijfer voor de markt in 2017 van een 7,3 in 2016 tot een 6,5 dit jaar. Voor Vakgarage was 2017 een 8 waard, vindt voorzitter Vishal Durgaram. De markt komt volgens hem niet verder dan een 6,5. “De markt was schraal en lastig te voorspellen. De toekomst is ook onduidelijk. Was er sprake van een tijdelijke opleving na de crisis of gaat het echt beter?” Paul Lantinga van Lantinga Automaterialen waardeert de markt op een 7 en de manier waarop zijn bedrijf daarmee omging een 8.

Volgeboekt

Durgaram kijkt tevreden terug op 2017. Enerzijds door de groei van het aantal Vakgarages – er kwamen er vijfentwintig bij dit jaar – maar ook doordat de werkplaatsen van vrijwel ieder lid volgeboekt zijn. “Iedereen is op zoek naar personeel om het werk aan te kunnen. De hoeveelheid werk verzacht de pijn van de lagere marges op onderdelen.” Volgens de Vakgarage-voorzitter beperken de prijsaanpassingen zich niet tot een paar productgroepen, maar is de marge over de hele linie lager. “Iedereen heeft het over de distributiekits en de koppelingen omdat het dure onderdelen zijn. Maar procentueel zijn alle prijzen naar beneden bijgesteld. De vraag is of de marges komend jaar zullen normaliseren of dat ze nog verder afnemen. Ik denk dat iedereen moet accepteren dat de marges minder zijn en dat we dit moeten compenseren met aangepaste tarieven en een nog hogere efficiency.“

p26 aum12 pag26 jib aftersales

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Dossier Jaar in Beeld | Schrale markt zorgt voor onzekerheid | Automotive Online
Webwinkels zetten marges blijvend onder druk

Dossier Jaar in Beeld | Schrale markt zorgt voor onzekerheid

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
> Aftermarket-spelers krijgen steeds meer macht ten opzichte van de autofabrikant. Foto: Shutterstock

De Nederlandse autobranche boekte volgens de meest recente cijfers van het CBS in het derde kwartaal van dit jaar bijna 4 procent meer omzet dan een jaar eerder. Maar die stijging komt vrijwel geheel op het conto van de importeurs en hun dealers omdat er meer nieuwe personenauto’s werden verkocht dan in het voorgaande jaar. Autoservicebedrijven zagen hun omzet na negen kwartalen van groei met bijna 1 procent dalen. De omzet van grossiers daalde met bijna 2 procent. Desondanks blijft de omzet in beide sectoren binnen de branche relatief hoog, vindt het CBS. Alleen in 2008 en 2016 werd er in het derde kwartaal een hoger omzetniveau behaald door garagebedrijven, terwijl voor de grossiers het derde kwartaal in 2011 en 2016 beter waren dan wat ze dit jaar in de boeken konden bijschrijven.

Bij Lantinga Automaterialen weten ze wel waar die omzetdaling vandaan komt. “Er zijn enkele productgroepen waarvan de omzet terugliep. Distributiekits bijvoorbeeld”, zegt directeur Paul Lantinga. “Vorig jaar waren dat de koppelingsetjes. Dure onderdelen dus, waarvan de vervanging zich goed laat plannen en die in de verschillende internationale webshops tegen scherpe prijzen te bestellen zijn door zowel particulier als professional.” Inmiddels is volgens Lantinga het tij gekeerd door prijsaanpassingen vanuit hoofdleverancier Fource. “De marge voor zowel grossier als garagist is daardoor minder, maar de consument betaalt uiteindelijk bijna hetzelfde bedrag. We moedigen garagehouders aan om goed naar de flatratetijden van de fabrikant te kijken. Efficiënt werken en het juiste uurtarief zijn belangrijker dan ooit.” Lantinga heeft volgens zijn directeur een goed jaar achter de rug. “Met hard werken blijft het lukken om een goede boterham te verdienen. Meebewegen met de marktontwikkelingen, goed luisteren naar je klanten; onze buitendienst is waardevoller dan ooit, omdat ze van onze klanten horen wat we anders zouden moeten doen.”

Dongel

Lantinga volgt nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van telematica en de connected car, maar onderneemt voorlopig nog geen actie. “Ik heb nog geen enkel systeem gezien dat aantoonbaar naar behoren werkt. Zo lang hetgeen we nu aangeboden krijgen slechts bij een op de vier auto’s echt werkt, kun je wat mij betreft niet spreken van een product dat klaar is om in de markt te zetten. Tot die tijd gaan we er de boer niet mee op. Ik verwacht niet dat hier komend jaar al verandering in komt. Hoe hard iedereen ook roept dat ie marktklaar is.” Ook Vakgarage kijkt de kat nog even uit de boom als het gaat om connected cars. Voorzitter Vishal Durgaram deelt de mening van Paul Lantinga dat er nog geen 100 procent werkend systeem beschikbaar is. “We bereiden ons er wel op voor. Ons nieuwe online platform dat we dit jaar in gebruik hebben genomen is er helemaal op ingericht om te communiceren met klanten via telematica. Medio 2018 lanceren we een app die we later ook kunnen gebruiken om klanten en hun auto’s te connecten. Het ontwikkelen van een eigen dongel, daar wagen we ons niet aan. Wij zijn goed in marketing en ondersteuning, maar aan de techniek wagen we ons niet. Wel hebben we ervoor gezorgd dat we straks makkelijk een dongel kunnen koppelen – ongeacht welke dat wordt.”

Rapportcijfer 6,5

Net als vorig jaar zijn de universele garagisten positiever gestemd over het afgesloten jaar en over de toekomst. Drie bedrijven gaven het jaar een acht. Een dealer geeft het jaar een vier vanwege het werkplaatsaanbod dat afnam. Het hoogste cijfer dat een dealer gaf is een zeven. Gemiddeld daalde het rapportcijfer voor de markt in 2017 van een 7,3 in 2016 tot een 6,5 dit jaar. Voor Vakgarage was 2017 een 8 waard, vindt voorzitter Vishal Durgaram. De markt komt volgens hem niet verder dan een 6,5. “De markt was schraal en lastig te voorspellen. De toekomst is ook onduidelijk. Was er sprake van een tijdelijke opleving na de crisis of gaat het echt beter?” Paul Lantinga van Lantinga Automaterialen waardeert de markt op een 7 en de manier waarop zijn bedrijf daarmee omging een 8.

Volgeboekt

Durgaram kijkt tevreden terug op 2017. Enerzijds door de groei van het aantal Vakgarages – er kwamen er vijfentwintig bij dit jaar – maar ook doordat de werkplaatsen van vrijwel ieder lid volgeboekt zijn. “Iedereen is op zoek naar personeel om het werk aan te kunnen. De hoeveelheid werk verzacht de pijn van de lagere marges op onderdelen.” Volgens de Vakgarage-voorzitter beperken de prijsaanpassingen zich niet tot een paar productgroepen, maar is de marge over de hele linie lager. “Iedereen heeft het over de distributiekits en de koppelingen omdat het dure onderdelen zijn. Maar procentueel zijn alle prijzen naar beneden bijgesteld. De vraag is of de marges komend jaar zullen normaliseren of dat ze nog verder afnemen. Ik denk dat iedereen moet accepteren dat de marges minder zijn en dat we dit moeten compenseren met aangepaste tarieven en een nog hogere efficiency.“

p26 aum12 pag26 jib aftersales

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.