Consolidatie, elektrificering en data veranderen de markt radicaal

Dossier jaar in beeld | Rennen om de auto bij te benen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Trend 1: elektrificering

Het afgelopen jaar was het jaar waarin iedereen begreep dat de elektrische auto écht de toekomst heeft”, stelt Ruud Beukers, directeur van opleidingsinstituut Autoniveau. “De belangstelling voor opleidingen en cursussen op het gebied van EV’s en hybrides was dit jaar groter dan ooit. We hebben hier onder andere de Volvo V60, Mitsubishi Outlander, Renault Zoe, Tesla S en een BMW i3 staan. Voor de meeste monteurs allemaal nieuw. Dan is zo’n eerste cursusdag een eye-
opener.” Aan het servicen van de connected car en zaken als adaptive cruise control zijn autobedrijven nog niet toe, denkt Beukers. “Alles is al mogelijk. Maar in kennisniveau lopen ze achter. Ik voorzie dat de komende jaren alle aandacht gaat naar het bijspijkeren van de kennis op het gebied van de elektrische aandrijving.” De opkomst van de EV heeft ook invloed op de werkplaatsinrichting, vertelt Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment. “Steeds meer ondernemers bekijken of de brug ook geschikt is om in de toekomst accupakketten onderlangs te kunnen verwijderen. Daarvoor heb je meer vrije ruimte nodig, dus een stempelbrug met extra ruimte tussen de cilinders en een vierpunts arm-opname.”

Daarnaast worden bruggen langer en vaak ook zwaarder. “Je ziet dat zware trucks de stadscentra niet meer in mogen en dat de binnenstedelijke distributie met zware bestelbussen of lichte vrachtwagens wordt verzorgd. Modellen als de nieuwe Volkwagen Crafter passen zowel qua lengte als gewicht niet op een standaard hefbrug. Dat merken we in de verkoop van zwaardere bruggen”, aldus Van den Berg. Hij merkt de veranderingen vooral in het dealerkanaal. “Neem Volvo met het VPS-systeem. Daarbij gaat het om snelheid – de klant zit te wachten – en er werken twee monteurs tegelijk aan een klus. Dan is er veel vrije ruimte nodig en wordt er vaak gekozen voor een stempel- of schaarhefbrug.”

Trend 2: schaalvergroting

Zowel onder toeleveranciers als onder autobedrijven zelf vindt een consolidatieslag plaats. Dat merkt ook Johan van der Hoeven, directeur van onderdelenleverancier Fource. “Kleine bedrijven gaan het ook lastiger krijgen. Auto’s worden steeds complexer en de doorsnee monteur kan de ontwikkelingen op dit gebied steeds moeilijker bijbenen. Wij merken dan ook dat er een enorme behoefte is aan kennis. Juist bij die kleinere bedrijven. Toekomstgerichte bedrijven begrijpen hoe belangrijk het is om hun medewerkers bij te scholen. Maar we zien dat het er door de werkdruk soms niet van komt, daarom hebben we dit jaar zelf een hotline ingericht waar mensen snel terechtkunnen voor technische vragen.”

Ook Snap-on Tools speelt in op schaalvergroting, vertelt product marketingmanager Arnold Vennink. “De grote dealerholdings willen per vestiging en per monteur weten wat er gebeurt. Die informatiebehoefte faciliteren wij met een portal waarop precies te zien is wie welke aankopen heeft gedaan. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke monteur veel gereedschap kwijtraakt.”

Trend 3: diagnose wordt complexer

Arnold Vennink noemt ook de ontwikkeling van software bij de diagnoseapparatuur als belangrijke trend. “De research die daarvoor verricht moet worden is steeds omvangrijker. Auto’s krijgen steeds meer computers. Wij houden de software up-to-date, waarbij de diagnosetester bij onze servers altijd de meest actuele data kan ophalen.” Of pass-thru – de ontsluiting van technische OEM-informatie –de trend voor de komende jaren wordt, betwijfelt Vennink. “Wij leveren het wel, maar de autofabrikanten doen er alles aan om het ons lastig te maken. Dat werkt voor universelen dus alleen als ze de focus leggen op één specifiek merk. Anders wordt het te duur en te ingewikkeld.” Ook Iskander Kuijer, een van de initiatiefnemers van Jifeline, ziet geen toekomst in pass-thru. “Dat is echt trekken aan een dood paard. De OEM’s worden door de EU om pass-thru mogelijk te maken, maar dat gaat vervolgens zo gecompliceerd en kost zo veel geld dat niemand daar gebruik van maakt. Ik zie dat ook niet veranderen: de OEM’s hebben daar geen enkel belang bij.” Kuijer spint daar garen bij, want Jifeline levert diagnosediensten aan universele bedrijven door heel Europa, waarmee zij storingen kunnen diagnosticeren en onderdelen inleren waarvoor een auto normaal gesproken naar de dealer moet.”

Trend 4: datagestuurde occasionhandel

Zijad Halilovic, business development manager bij online veilinghuis Autorola, ziet als belangrijkste trend dat bestemmingsbeslissingen voor occasions steeds meer datagestuurd worden genomen. “Vroeger kwamen alle auto’s op de veiling en moest je maar afwachten wie ze kocht. Inmiddels kennen we de Europese markten door en door en weten we in welk land en zelfs in welke regio er behoefte is aan een bepaald model in een bepaalde uitvoering. Als er auto’s van dat model van de leasebedrijven komen, krijgen de klanten in zo’n regio een bericht van ons om ze te activeren. Alle data over kopers en marktprijzen is opgeslagen en wordt automatisch benut. Door met datagestuurde veilingen in te spelen op de mismatch per land tussen vraag en aanbod (denk aan de hybrides die in Nederland terugkomen uit de lease, red), komen de auto’s op de markt in een land waar de vraag wél aanwezig is. Voor leasebedrijven en dealers betekent dat concreet dat ze meer krijgen voor hun occasions.” Ook Leaseplan verwacht dankzij big data zelf auto’s aan consumenten te kunnen verkopen, maar de handel denkt dat retail nodig blijft voor juist de ‘lastige’ auto’s.

Duidelijkheid over de Bovag-garantie

Gerben van Dam is directeur van garantieverzekeraar Autotrust. Voor hem draaide 2017 vooral om de uitspraak van De Nederlandse Bank in september dat de Bovag-garantie gezien moet worden als verzekering, inclusief alle plichten die daarvoor gelden. Van Dam: “Dat was een ferme uitspraak die ze na een stevige lobby van de Bovag nog een keer bestuderen. Dat betekent dat nu nog steeds niet duidelijk is welke status de Bovag-garantie heeft.” Misschien nog dit jaar, maar anders begin 2018 verwacht Van Dam een vervolguitspraak van DNB. Dat gaat hoe dan ook consequenties hebben. “Het kan beide ­kanten uit, ik durf me niet aan een voorspelling te wagen. Ons maakt het niet zo heel veel uit wat de uitspraak wordt, als er maar duidelijkheid komt.” De Bovag verwacht dat de Bovag Garantie in zijn ­huidige vorm kan blijven bestaan en voelt zich hierin mede gesteund door Kamervragen over het nut van een scherpere interpretatie van de kwestie voor de consument.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Dossier jaar in beeld | Rennen om de auto bij te benen | Automotive Online
Consolidatie, elektrificering en data veranderen de markt radicaal

Dossier jaar in beeld | Rennen om de auto bij te benen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Trend 1: elektrificering

Het afgelopen jaar was het jaar waarin iedereen begreep dat de elektrische auto écht de toekomst heeft”, stelt Ruud Beukers, directeur van opleidingsinstituut Autoniveau. “De belangstelling voor opleidingen en cursussen op het gebied van EV’s en hybrides was dit jaar groter dan ooit. We hebben hier onder andere de Volvo V60, Mitsubishi Outlander, Renault Zoe, Tesla S en een BMW i3 staan. Voor de meeste monteurs allemaal nieuw. Dan is zo’n eerste cursusdag een eye-
opener.” Aan het servicen van de connected car en zaken als adaptive cruise control zijn autobedrijven nog niet toe, denkt Beukers. “Alles is al mogelijk. Maar in kennisniveau lopen ze achter. Ik voorzie dat de komende jaren alle aandacht gaat naar het bijspijkeren van de kennis op het gebied van de elektrische aandrijving.” De opkomst van de EV heeft ook invloed op de werkplaatsinrichting, vertelt Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment. “Steeds meer ondernemers bekijken of de brug ook geschikt is om in de toekomst accupakketten onderlangs te kunnen verwijderen. Daarvoor heb je meer vrije ruimte nodig, dus een stempelbrug met extra ruimte tussen de cilinders en een vierpunts arm-opname.”

Daarnaast worden bruggen langer en vaak ook zwaarder. “Je ziet dat zware trucks de stadscentra niet meer in mogen en dat de binnenstedelijke distributie met zware bestelbussen of lichte vrachtwagens wordt verzorgd. Modellen als de nieuwe Volkwagen Crafter passen zowel qua lengte als gewicht niet op een standaard hefbrug. Dat merken we in de verkoop van zwaardere bruggen”, aldus Van den Berg. Hij merkt de veranderingen vooral in het dealerkanaal. “Neem Volvo met het VPS-systeem. Daarbij gaat het om snelheid – de klant zit te wachten – en er werken twee monteurs tegelijk aan een klus. Dan is er veel vrije ruimte nodig en wordt er vaak gekozen voor een stempel- of schaarhefbrug.”

Trend 2: schaalvergroting

Zowel onder toeleveranciers als onder autobedrijven zelf vindt een consolidatieslag plaats. Dat merkt ook Johan van der Hoeven, directeur van onderdelenleverancier Fource. “Kleine bedrijven gaan het ook lastiger krijgen. Auto’s worden steeds complexer en de doorsnee monteur kan de ontwikkelingen op dit gebied steeds moeilijker bijbenen. Wij merken dan ook dat er een enorme behoefte is aan kennis. Juist bij die kleinere bedrijven. Toekomstgerichte bedrijven begrijpen hoe belangrijk het is om hun medewerkers bij te scholen. Maar we zien dat het er door de werkdruk soms niet van komt, daarom hebben we dit jaar zelf een hotline ingericht waar mensen snel terechtkunnen voor technische vragen.”

Ook Snap-on Tools speelt in op schaalvergroting, vertelt product marketingmanager Arnold Vennink. “De grote dealerholdings willen per vestiging en per monteur weten wat er gebeurt. Die informatiebehoefte faciliteren wij met een portal waarop precies te zien is wie welke aankopen heeft gedaan. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke monteur veel gereedschap kwijtraakt.”

Trend 3: diagnose wordt complexer

Arnold Vennink noemt ook de ontwikkeling van software bij de diagnoseapparatuur als belangrijke trend. “De research die daarvoor verricht moet worden is steeds omvangrijker. Auto’s krijgen steeds meer computers. Wij houden de software up-to-date, waarbij de diagnosetester bij onze servers altijd de meest actuele data kan ophalen.” Of pass-thru – de ontsluiting van technische OEM-informatie –de trend voor de komende jaren wordt, betwijfelt Vennink. “Wij leveren het wel, maar de autofabrikanten doen er alles aan om het ons lastig te maken. Dat werkt voor universelen dus alleen als ze de focus leggen op één specifiek merk. Anders wordt het te duur en te ingewikkeld.” Ook Iskander Kuijer, een van de initiatiefnemers van Jifeline, ziet geen toekomst in pass-thru. “Dat is echt trekken aan een dood paard. De OEM’s worden door de EU om pass-thru mogelijk te maken, maar dat gaat vervolgens zo gecompliceerd en kost zo veel geld dat niemand daar gebruik van maakt. Ik zie dat ook niet veranderen: de OEM’s hebben daar geen enkel belang bij.” Kuijer spint daar garen bij, want Jifeline levert diagnosediensten aan universele bedrijven door heel Europa, waarmee zij storingen kunnen diagnosticeren en onderdelen inleren waarvoor een auto normaal gesproken naar de dealer moet.”

Trend 4: datagestuurde occasionhandel

Zijad Halilovic, business development manager bij online veilinghuis Autorola, ziet als belangrijkste trend dat bestemmingsbeslissingen voor occasions steeds meer datagestuurd worden genomen. “Vroeger kwamen alle auto’s op de veiling en moest je maar afwachten wie ze kocht. Inmiddels kennen we de Europese markten door en door en weten we in welk land en zelfs in welke regio er behoefte is aan een bepaald model in een bepaalde uitvoering. Als er auto’s van dat model van de leasebedrijven komen, krijgen de klanten in zo’n regio een bericht van ons om ze te activeren. Alle data over kopers en marktprijzen is opgeslagen en wordt automatisch benut. Door met datagestuurde veilingen in te spelen op de mismatch per land tussen vraag en aanbod (denk aan de hybrides die in Nederland terugkomen uit de lease, red), komen de auto’s op de markt in een land waar de vraag wél aanwezig is. Voor leasebedrijven en dealers betekent dat concreet dat ze meer krijgen voor hun occasions.” Ook Leaseplan verwacht dankzij big data zelf auto’s aan consumenten te kunnen verkopen, maar de handel denkt dat retail nodig blijft voor juist de ‘lastige’ auto’s.

Duidelijkheid over de Bovag-garantie

Gerben van Dam is directeur van garantieverzekeraar Autotrust. Voor hem draaide 2017 vooral om de uitspraak van De Nederlandse Bank in september dat de Bovag-garantie gezien moet worden als verzekering, inclusief alle plichten die daarvoor gelden. Van Dam: “Dat was een ferme uitspraak die ze na een stevige lobby van de Bovag nog een keer bestuderen. Dat betekent dat nu nog steeds niet duidelijk is welke status de Bovag-garantie heeft.” Misschien nog dit jaar, maar anders begin 2018 verwacht Van Dam een vervolguitspraak van DNB. Dat gaat hoe dan ook consequenties hebben. “Het kan beide ­kanten uit, ik durf me niet aan een voorspelling te wagen. Ons maakt het niet zo heel veel uit wat de uitspraak wordt, als er maar duidelijkheid komt.” De Bovag verwacht dat de Bovag Garantie in zijn ­huidige vorm kan blijven bestaan en voelt zich hierin mede gesteund door Kamervragen over het nut van een scherpere interpretatie van de kwestie voor de consument.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.