Roland Berger: onzekere toekomst voor automotive toeleveranciers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Afbeelding: Roland Berger

Dat concludeert consultancy Roland Berger, dat samen met financieel adviseur/asset-manager Lazard de Automotive Supplier Studie 2018 verrichtte. Lees het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De onderzoekers concluderen op basis van 650 interviews dat “het huidige verdienmodel, dat negatieve kostenimpact wil compenseren met volumegroei, niet langer houdbaar is”.

Partnerships

“Door technologische verschuivingen moeten leveranciers substantieel investeren in oude én nieuwe technologie, terwijl de nieuwe technologie-investeringen onzeker zijn,” zegt René Seyger, senior partner bij Roland Berger. Marges staan onder druk, constateert Seyger. “Tegelijkertijd bieden elektrificatie en digitalisering kansen voor nieuwe verdienmodellen.”

De onderzoekers stellen dat het steeds belangrijker wordt om innovatieve partnerships te vormen. En dat moeten ze snel doen, er worden momenteel in hoog tempo partnerships gesloten. 

Volgens de studie biedt de disruptie een ‘unieke mogelijkheid’ voor traditionele leveranciers om over te stappen van uitsluitend verkoop van hardware naar verkoop van features en diensten. “Deze stap vraagt wel om nieuwe competenties en vaardigheden: een open blik, snelheid en flexibiliteit, nieuwe manieren om te innoveren en partnerships met nieuwe spelers,” zegt Casper Veenman, principal bij Roland Berger.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.