Maha wint equipmenttender RDW

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De RDW heeft op dit moment 54 remmentestbanken in gebruik, waarvan er vijftig destijds zijn geleverd en worden onderhouden door Maha. De overige banken zijn afkomstig van Autec-VLT. Een deel van de Maha-testbanken is aan vervanging toe, maar om hoeveel machines het precies gaat is nog niet duidelijk. “De aanbesteding houdt alleen in dat wanneer er in de komende tien jaar testbanken worden vervangen, dit aan ons gegund wordt, net als het onderhoud ervan”, legt Maha-directeur Cock van der Linden uit.  

Of de gunning daadwerkelijk naar Maha gaat hangt nog af van eventuele gerechtelijke stappen die Autec-VLT onderneemt tegen de RDW. De equipmentleverancier startte eind 2016 al tevergeefs een kortgeding tegen de RDW omdat het de aanbesteding onterecht gegund zou hebben aan concurrent Maha.

Aslift

Uit het rechtbankverslag van dit kortgeding blijkt dat de RDW koos voor remmentestbanken van Maha omdat het ‘economisch de meest voordelige inschrijving heeft gedaan’. Maar volgens Autec-VLT voldoen de remmentestbanken van Maha niet aan de eisen die de RDW stelt in zijn aanbesteding.

Het belangrijkste punt van discussie is het mechanische asliftsysteem met gelijkloopinrichting, waar de RDW om vraagt in de aanbesteding. De remmentestbanken van Maha hebben volgens Autec-VLT niet zo’n systeem, maar wel een hydraulische oplossing, waarbij alleen de geleiding mechanisch werkt.

De rechter was het eens met de stelling van de RDW dat in de aanbestedingseis niet stond hoe de aslift en de gelijkloopinrichting van de remmentestbank functioneert, maar alleen dat deze er op moet zitten. Daarnaast zou de aanbesteding ongeldig zijn als er eisen in stonden waar slechts één leverancier, in dit geval Autec-VLT, aan zou kunnen voldoen.

Autec-Vlt directeur Theo van Leeuwen laat in een reactie weten nog vervolgstappen te overwegen, omdat de aanbestedingsprocedure volgens hem onduidelijk was en er in het kortgeding onvoldoende expertise was om deze zaak goed te kunnen beoordelen. “Als een mechanisch asliftsysteem echt geen vereiste was, hadden wij ook een economisch voordeligere inschrijving kunnen doen”, stelt Van Leeuwen.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • C. van der Linden

    Het gelijkloopsysteem van Maha werkt met een mechanische 8-voudige stroomdeler. Dat is aanmerkelijk geavanceerder, en overigens ook duurder, dan een eenvoudige schaarconstructie. De druiven zijn weer zuur.

Maha wint equipmenttender RDW | Automotive Online

Maha wint equipmenttender RDW

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De RDW heeft op dit moment 54 remmentestbanken in gebruik, waarvan er vijftig destijds zijn geleverd en worden onderhouden door Maha. De overige banken zijn afkomstig van Autec-VLT. Een deel van de Maha-testbanken is aan vervanging toe, maar om hoeveel machines het precies gaat is nog niet duidelijk. “De aanbesteding houdt alleen in dat wanneer er in de komende tien jaar testbanken worden vervangen, dit aan ons gegund wordt, net als het onderhoud ervan”, legt Maha-directeur Cock van der Linden uit.  

Of de gunning daadwerkelijk naar Maha gaat hangt nog af van eventuele gerechtelijke stappen die Autec-VLT onderneemt tegen de RDW. De equipmentleverancier startte eind 2016 al tevergeefs een kortgeding tegen de RDW omdat het de aanbesteding onterecht gegund zou hebben aan concurrent Maha.

Aslift

Uit het rechtbankverslag van dit kortgeding blijkt dat de RDW koos voor remmentestbanken van Maha omdat het ‘economisch de meest voordelige inschrijving heeft gedaan’. Maar volgens Autec-VLT voldoen de remmentestbanken van Maha niet aan de eisen die de RDW stelt in zijn aanbesteding.

Het belangrijkste punt van discussie is het mechanische asliftsysteem met gelijkloopinrichting, waar de RDW om vraagt in de aanbesteding. De remmentestbanken van Maha hebben volgens Autec-VLT niet zo’n systeem, maar wel een hydraulische oplossing, waarbij alleen de geleiding mechanisch werkt.

De rechter was het eens met de stelling van de RDW dat in de aanbestedingseis niet stond hoe de aslift en de gelijkloopinrichting van de remmentestbank functioneert, maar alleen dat deze er op moet zitten. Daarnaast zou de aanbesteding ongeldig zijn als er eisen in stonden waar slechts één leverancier, in dit geval Autec-VLT, aan zou kunnen voldoen.

Autec-Vlt directeur Theo van Leeuwen laat in een reactie weten nog vervolgstappen te overwegen, omdat de aanbestedingsprocedure volgens hem onduidelijk was en er in het kortgeding onvoldoende expertise was om deze zaak goed te kunnen beoordelen. “Als een mechanisch asliftsysteem echt geen vereiste was, hadden wij ook een economisch voordeligere inschrijving kunnen doen”, stelt Van Leeuwen.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • C. van der Linden

    Het gelijkloopsysteem van Maha werkt met een mechanische 8-voudige stroomdeler. Dat is aanmerkelijk geavanceerder, en overigens ook duurder, dan een eenvoudige schaarconstructie. De druiven zijn weer zuur.